Hej,

Köpt ny tvättmaskin och torktumlare med stickkontakt, vill inte klippa kablarna och behöver därför fixa vägguttag. Just nu är det två 3-fas dosor men verkar dock som att bara 1 fas används per maskin.

Vilka vägguttag behöver jag? Om bara en fas används med de nya vägguttagen, är det bara att lägga en wago-klämma på de andra två?
 
  • Två öppna eluttagsboxar utan täckplattor, med synliga ledningar och anslutningsklämmor, monterade på en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Då dessa maskiner sannolikt kommer att stå där i 10 år och drar en massa ström så förordar jag starkt att klippa stickpropparna och ansluta dem fast. Det blir en bättre anslutning som inte riskerar det vi ser här och i flera andra trådar: https://www.byggahus.se/forum/threads/joda-ladda-elbil-med-skarvsladd-kan-vara-farligt.473143/ Det finns inga "problem" med att klippa stickproppen.

Om du ändå vill gå vidare med uttag så behöver vi veta vad det är för utrymme. Ett badrum har krav på avstånd till dusch. Detta ser dock ut att vara en tvättstuga? Där gäller endast att det är torrt på platsen.

Så två infällda envägsuttag IP20 av känt fabrikat är det som behövs. Det två andra faserna behöver isoleras med toppklämmor ja. Detta arbete är behörighetskrävande. Jag förutsätter också att anläggningen inte är så gammal att vi behöver titta på utlösningsvillkoret. Är det ett "normalt" avstånd på max säg 20 meter till elcentralen så bör det vara lugnt. Säkringen bör vara 10 A.
 
  • Älska
  • Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
Problemet med att klippa stickproppen är att många tillverkare inte lämnar garanti på maskinen efter att man har tagit bort stickproppen.

Detta gäller särskilt i de fall det inte är en behörig elektriker som har kopplat inn maskinen fast.

Kolla även på vägguttag med separat brunntändning. Jag föreslår IP44 trots att IP20 är godkänd i vissa utrymmen.
 
  • Gilla
Mjolnir
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Då dessa maskiner sannolikt kommer att stå där i 10 år och drar en massa ström så förordar jag starkt att klippa stickpropparna och ansluta dem fast. Det blir en bättre anslutning som inte riskerar det vi ser här och i flera andra trådar: [länk] Det finns inga "problem" med att klippa stickproppen.

Om du ändå vill gå vidare med uttag så behöver vi veta vad det är för utrymme. Ett badrum har krav på avstånd till dusch. Detta ser dock ut att vara en tvättstuga? Där gäller endast att det är torrt på platsen.

Så två infällda envägsuttag IP20 av känt fabrikat är det som behövs. Det två andra faserna behöver isoleras med toppklämmor ja. Detta arbete är behörighetskrävande. Jag förutsätter också att anläggningen inte är så gammal att vi behöver titta på utlösningsvillkoret. Är det ett "normalt" avstånd på max säg 20 meter till elcentralen så bör det vara lugnt. Säkringen bör vara 10 A.
Det är tvättstuga, elcentralen är i samma utrymme och typ 2,5 meter bort. Det är 3x 10A säkringar per maskin idag. Det behöver isoleras med toppklåmmor, några speciella? Är det pga 3-fas som det är behlrighetskrävande? Kanske man kan klippa kablarna efter garantin gått ut då.
 
1. Källa på det?
2. Källa på det?
3. Hur skulle ett tvåvägsuttag förbättra något här då TS redan har två separata dosor?
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Resistor Resistor skrev:
Problemet med att klippa stickproppen är att många tillverkare inte lämnar garanti på maskinen efter att man har tagit bort stickproppen.

Detta gäller särskilt i de fall det inte är en behörig elektriker som har kopplat inn maskinen fast.

Kolla även på vägguttag med separat brunntändning. Jag föreslår IP44 trots att IP20 är godkänd i vissa utrymmen.
Tack för svar, Varför brunntändning?
 
Wago 221 går alltid hem.
Du behöver också se till att TM och TT hamnar på olika faser, speciellt om du har samma grupp till de två dosorna.
 
  • Gilla
Mjolnir
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Wago 221 går alltid hem.
Du behöver också se till att TM och TT hamnar på olika faser, speciellt om du har samma grupp till de två dosorna.
Det är två olika grupper, se bild. Men det verkar inte mer annorlunda än att byta vanliga vägguttag förutom att de två överblivna faserna får en var sin 221 wago klämma. Så detta kräver behörig elektriker? Om man gör det enligt boken, vem kan bevisa annat?
 
  • Noterad lista med ord, handskrivet, svenska ord, kolumner, papper, anteckningar för elektriska kretsar eller rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Gör du det enligt boken och inte orsakar någon olycka så är enda risken att en avundsjuk granne fotar din olagliga handling och polisanmäler brott mot behörighetslagen. Detta gäller både fast anslutning av maskinerna och byte till uttag. Båda jobben kräver behörighet.

Används torkskåpet? Då lägger du TT på 7 och TM på 12. Annars TT på 7 och TM på 11. Men jag ser ju inte om du har fler tunga förbrukare i din anläggning.

Och IP44 behöver du inte, det tillför ingenting eftersom stickproppen kommer att sitta i. Du ska bara se till att det är torrt på platsen. Och inte heller ska du vara orolig för att klippa stickproppen.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Gör du det enligt boken och inte orsakar någon olycka så är enda risken att en avundsjuk granne fotar din olagliga handling och polisanmäler brott mot behörighetslagen. Detta gäller både fast anslutning av maskinerna och byte till uttag. Båda jobben kräver behörighet.

Används torkskåpet? Då lägger du TT på 7 och TM på 12. Annars TT på 7 och TM på 11. Men jag ser ju inte om du har fler tunga förbrukare i din anläggning.

Och IP44 behöver du inte, det tillför ingenting eftersom stickproppen kommer att sitta i. Du ska bara se till att det är torrt på platsen. Och inte heller ska du vara orolig för att klippa stickproppen.
(y)(y)(y)

Använder inte torkskåpet, ska ta bort det, dock är uttaget typ 2 meter upp på väggen. Har infravärme utomhus men med dagens elpriser ryker nog de också, ett bubbelbadkar finns här just nu med, ryker vid renovering. I övrigt vanliga hushållsapparater och fjärrvärmeväxlare samt ventilationsaggregat som belastar.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
1. Källa på det?
2. Källa på det?
3. Hur skulle ett tvåvägsuttag förbättra något här då TS redan har två separata dosor?
Har ringt flertalet tillverkare och frågat om godkännande innan jag fast kopplat inn TM hos kund. De flesta säger att garantin inte gäller efter borttagning av stickproppen. Vissa har godkänt det om jobbet görs av en behörig elektriker.

För övrigt ville jag tipsa TS om att tvåvägsuttag med enskilda faser per uttagsbrunn finns. Om det vore för att TS tycker det skulle vara snyggare med ett uttag istället för två envägs eller för att TS vill kunna koppla inn mer än bara TT och TM vet jag inte, men det är bra att känna till möjligheten.

Förutom bättre skydd mot fukt är IP44 uttag mer hållbara än IP20 vilket jag personligen tycker är mer lämpligt i en tvättstuga.
 
Redigerat:
Tomture61
Om du tänker koppla in enfasmaskiner i ett uttag med 3 fas , hur stora Amp säkring är det i dessa uttag !
 
Resistor Resistor skrev:
För övrigt ville jag tipsa TS om att tvåvägsuttag med enskilda faser per uttagsbrunn finns.
Eftersom det finns flera faser i dosan och två olika skall användas om man skall utnyttja ett sådant uttag fullt ut så skall det också vara godkänt för 400V vilket inte alla är.
 
P
Resistor Resistor skrev:
Har ringt flertalet tillverkare och frågat om godkännande innan jag fast kopplat inn TM hos kund. De flesta säger att garantin inte gäller efter borttagning av stickproppen. Vissa har godkänt det om jobbet görs av en behörig elektriker.

För övrigt ville jag tipsa TS om att tvåvägsuttag med enskilda faser per uttagsbrunn finns. Om det vore för att TS tycker det skulle vara snyggare med ett uttag istället för två envägs eller för att TS vill kunna koppla inn mer än bara TT och TM vet jag inte, men det är bra att känna till möjligheten.

Förutom bättre skydd mot fukt är IP44 uttag mer hållbara än IP20 vilket jag personligen tycker är mer lämpligt i en tvättstuga.
Problemet med att byta till ett
Resistor Resistor skrev:
Har ringt flertalet tillverkare och frågat om godkännande innan jag fast kopplat inn TM hos kund. De flesta säger att garantin inte gäller efter borttagning av stickproppen. Vissa har godkänt det om jobbet görs av en behörig elektriker.

För övrigt ville jag tipsa TS om att tvåvägsuttag med enskilda faser per uttagsbrunn finns. Om det vore för att TS tycker det skulle vara snyggare med ett uttag istället för två envägs eller för att TS vill kunna koppla inn mer än bara TT och TM vet jag inte, men det är bra att känna till möjligheten.

Förutom bättre skydd mot fukt är IP44 uttag mer hållbara än IP20 vilket jag personligen tycker är mer lämpligt i en tvättstuga.
Problemet med att byta till ett tvåvägsuttag med skilda faser är att 3-fas kabeln endast har en, antagligen 1,5 mm2, nolla (och jord om vi ska vara petiga). och då räcker denna kabel inte till 2 enfasförbrukare.
 
  • Wow
Fairlane
  • Laddar…
Resistor Resistor skrev:
Har ringt flertalet tillverkare och frågat om godkännande innan jag fast kopplat inn TM hos kund. De flesta säger att garantin inte gäller efter borttagning av stickproppen. Vissa har godkänt det om jobbet görs av en behörig elektriker.

För övrigt ville jag tipsa TS om att tvåvägsuttag med enskilda faser per uttagsbrunn finns. Om det vore för att TS tycker det skulle vara snyggare med ett uttag istället för två envägs eller för att TS vill kunna koppla inn mer än bara TT och TM vet jag inte, men det är bra att känna till möjligheten.

Förutom bättre skydd mot fukt är IP44 uttag mer hållbara än IP20 vilket jag personligen tycker är mer lämpligt i en tvättstuga.
Det är fel. De kan inte neka garantiåtgärder om de inte kan visa att åtgärden är orsak till felfallet. Det kvittar vad de säger.
 
  • Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.