Det var något sådant jag menar. För mig är det uppenbart vem som fastnar på bilden om det t.ex är grannen i sin bil, men ingen utomstående skulle med våra övervakningsbilder kunna säga vem någon är som kör förbi i de fåtal fordon som råkar komma med på bild.
 
Jag är något skeptisk till sebastiannielsens tolkning, delvis på grund av tidigare erfarenheter av hans utläggningar. Men vi lär inte veta säkert förän det dragits genom rätten några gånger. Reglerna är inte helt tydliga.
 
P
Sen är det väl som alltid i lagen. Man skulle kunna jämföra det med grönt ,gult och rött. Grönt är helt lagligt och uttryckligen tillåtet. Gult är i gränslandet och kan i vissa fall vara olagligt men straff saknas eller är omöjligt eller nästintill omöjligt att bevisa. Tex att åka 2-4 km /h för fort. Det är olagligt att åka över det som står på skyltarna men allt som kan mäta det har en felmarginal och därför är det först vid 4-5 eller mer som det går att bevisa och det finns straff att ge.
Så tills det finns rättsfall så är det svårt att veta exakt hur det ska tolkas och det lär ju heller inte vara många i gränslandet som tänker lämna ifrån sig bevis som ev kan räcka till att bevisa brott.
Sen är min personliga åsikt att vi borde ha mer kameror för att reda ut brott och så länge kamerorna bara används till det och inget annat tok så borde ännu mer vara tillåtet för att ta kriminellt pack. Att få fast folk som ägnar sig åt stölder och misshandel och rån och liknande grövre brott går enligt mig före integritets tramset. Har man rent mjöl i påsen så har jag inget mot att bli filmad.
 
Jag vill inte bli filmad. Så fort det finns material så vidgas användningen.
 
  • Gilla
civilingenjören och 2 till
  • Laddar…
P
Ja hänger nån ut en film på nätet på dig utan anledning så är det väl bara att anmäla men hur du ska veta hur många gånger du fastnar på dold övervakning har du ju ingen aning om så hur ska man då kunna varken bevisa att det hänt eller kunna få nån att lämna ut bevis som du sen kan åtala med? Ja menar du blir ju filmad varje gång du handlar eller tar ut pengar.. nån kan ju ta med den filmen och visa kompisen när nån gör nå dumt i en affär tex. Visserligen är butiken och bankomaten lagliga kameror men allt går att missbruka om man vill.
 
Nu hamnar det lite off topic, men har en tanke om detta med kamerabevakning.

Varför inte tillåta kamerabevakning av allmän plats från din egen fastighet/lokal.
De enda motkraven ska då vara att kameran registreras i ett nationellt register som polis/åklagare ska kunna kontrollera/söka i. Samt att den som har kameran blir skyldig att lämna ut inspelat mtrl på anmodan.
I registret dokumenteras vad som spelas in/vilken plats, lagringstid, kontaktuppgifter till ansvarig etc.

Tänker mig tex en butik som har inspelning av torget direkt utanför entrén. Privatpersonen som spelar in en del av gatan vid sin infart osv.

I en brottsutredning blir det då enkelt för utredarna att gå in i registret och kontrollera vilka kameror som finns i området samt begära in inspelat mtrl för de datum/tider som är aktuella.

Tror också att mtrl från en registrerad kamera har mindre risk att spridas på tex sociala medier eller missbrukas på annat sätt då ansvarig kan riskera rättslig påföljd.

Som det är idag har vi redan tusentals kameror som spelar in allmän plats eller oftast delar av allmän plats utan tillstånd.
Vi borde kunna få mer samhällsnytta av dessa kameror i gråzonen på detta sätt tycker jag.
 
  • Gilla
ToBr
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.