Status
Tråden går ej att kommentera.
Hej på er!

Kul att att det händer saker på BH! Vet inte om ni är klara med er uppgradering, hoppas egentligen inte det. Layouten på forumet är nämligen i mitt tycke hemsk :(

Forumsidorna upplever jag som väldigt "hårda", mycket av den där grön-blåa färgen, mycket kantiga linjer och dessutom jäkligt rörigt. Känns som att blädda i gamla matrisutskriva papperslistor.

Det samma gäller alla "knappar" som dykt upp. Rutiga knappar gör att allt mer ser ut som någon form av Windozeprogram eller för den delen någon läskig iOS-app snarare än ett webbforum. Tänker på Anmäl/svara/Citera/Gilla men även knapparna Skriv svar/Nytt ämne/Bevaka. Visst var de lite som knappar tidigare (inramade av någon form av rektangel), dock utan den tredimensionella effekten. Allt bidrar till rektangelröran

Fortsätter med rutan för att svara på ett ämne (avancerat/nytt ämne). Den gråa fadade ramen runt <textarea> för inlägget passar inte in alls. Dessutom blir det hårda med mycket linjer inte bättre av att det ovanför och under <textarea> ligger meningslösa linjer.

Nåja, lite input.
 
  • Gilla
Per Eskilsson och 1 till
  • Laddar…
Jag tycker att "gilla"-funktionen är tramsig, men så tycker jag också att Fejjan är tramsig. Jag menar, vem bryr sig om att någon "gillar" ett inlägg?

Jag hänger en del på ett annat forum, och där finns en knapp som heter "Dölj användarens inlägg" En sådan funktion skulle jag gärna ha på BH. Det finns några användare som mest skriver en massa UFO-kommentarer som inte tillför något, eller är allmänt hetsiga och provokativa. Deras inlägg skulle jag gärna slippa se.
 
  • Gilla
RickyBruch
  • Laddar…
Jag tycker inte "gilla"-funktionen är tramsig om den används rätt. Ibland när man ställer en fråga kan man få ett par, tre olika svar som kan vara motsägelsefulla. Genom att då se vilket svar som flest andra läsare ställer sig bakom och "gillar", är det lättare att få en uppfattning om vad majoriteten tycker.

Man kan också slippa en del inlägg som egentligen inte tillför något nytt, utan bara säger "Jag håller med X". (Jag vet att jag själv är skyldig till sånt ibland, trots att det egentligen är emot forumets policy, men jag gör det just för att andra läsare ska få en uppfattning om ifall ett förslag stöds av flera än avsändaren själv).

Slutligen kan det ju utgöra en bedömningsgrund om/när BH delar ut fler testverktyg. En person som skrivit många saker som andra gillar, borde ju ha vissa förutsättningar att också vara en bra testare.
 
Om "Gilla"-funktionen används seriöst så ser jag en vits i att man kan identifiera användare eller inlägg som har ett värde. Men det finns bättre lösningar för det, en variant är den som används t.ex. på stackoverflow.com och många andra forum, där man dels kan betygsätta svaren och därmed rangordna dessa, och där trådskaparen kan markera ett svar som "korrekt" och i vissa fall också låsa tråden. Svaren kan sen visas i fallande "korrekthetsgrad" istället för kronologisk ordning. Denna funktion tycker jag är väldigt bra för rena tekniska frågor, har trådskaparen fått en lösning på sitt problem så finns detta inlägg direkt under frågan, inte på sidan 8
 
mattiasp skrev:
Jag tycker att "gilla"-funktionen är tramsig, men så tycker jag också att Fejjan är tramsig. Jag menar, vem bryr sig om att någon "gillar" ett inlägg?

Jag hänger en del på ett annat forum, och där finns en knapp som heter "Dölj användarens inlägg" En sådan funktion skulle jag gärna ha på BH. Det finns några användare som mest skriver en massa UFO-kommentarer som inte tillför något, eller är allmänt hetsiga och provokativa. Deras inlägg skulle jag gärna slippa se.
Funktionen att välja bort specifika användares inlägg har funnits länge och jag antar att den fortfarande finns kvar. Det är ju oftast enklast att bara hoppa över dessa inlägg men i vissa fall har jag tyckt det varit bekvämt att helt enkelt slippa se dom.
 
Har det gått ut någon information om vad som egentligen menas med att "gilla"? Betyder det att man tycker att inlägget var väl skrivet, eller att man håller med? Eller är det någon slags omröstningsfunktion, så den som får flest gilla-klick är den som har rätt?
 
Mikael_L
Eller ska man trycka gilla när man tycker någon skrev något roligt? :)
 
Jädrar vad ni krånglar till det. Måste det vara mer komplicerat än att om man gillar ett inlägg så trycker man på gillaknappen? Alla verkar ju gilla saker överallt och eftersom jag inte kör FB så tycker jag det är kul att få gilla saker jag med.

EDIT: Möjligen skulle jag önska att jag kunde gilla mitt eget inlägg, för det är jag verkligen nöjd med.
 
  • Gilla
gasolgrill och 8 till
  • Laddar…
Mikael_L
Ja då tryckte jag på knappen istället.

För att göra dig glad. :D
 
  • Gilla
AndHay och 1 till
  • Laddar…
Gillar: Tanken är att man ska gilla saker som är bra och som man vill lyfta fram lite extra. Vi har också funderat lite i dom banorna som MMR beskriver. Det kan hända att det tillkommer en funktion som gör något åt det hållet om några månader. :)

Dölja användares inlägg: Ifall man klickar på personens användarnamn här till vänster och sedan på knappen ignorera så ser man inte den personens inlägg något mer. För se vilka man ignorerar just nu eller ta bort en användare från ignore-listan så klickar man här.

För övrigt gillar jag verkligen MathiasS inlägg här ovan. :D
 
Man kunde ju kanske önska sig en "ogilla"-knapp också, för att balansera det hela! ;)
 
Mikael_L
Jaja, nu när jag klickat "gilla" och blivit gillad (bara man inte blir grillad :D) så går det ju att se och förstå gillastatistiken som syns när man kollar sin egen (eller andras) profil.
Klicka på ditt användarnamn.


Men då skulle jag vilja att det finns ett par kolumner för gillanden här:
http://www.byggahus.se/forum/medlemmar/
Som är sorteringsbara, så man snabbt kan se vem som alla gillar mest här på forumet. :cool:
 
Skit i gilla, det har redan ältats till förbannelse. Jag är inte förtjust i funktionen(majoriteten har har sällan rätt i detaljfrågor). Det stora problemet är ju den synnerligen kantiga utformningen. Gå in i ett underforum för att lista alla trådar i det. Tycker ni verkligen att det ger bättre överblick än tidigare/ Jag ser bara kantiga tabeller och text som inte alls ger en lättsam överblick :(
 
Vad gäller listningen av trådar etc så skulle jag önska att (klicka tex på "senaste inlägg" för att få upp listan)

1. Fältet till vänster ("ämne") gjorde så långt att ämnesbeskrivningen oftast får plats på en rad.
2. Det kan gärna ske på bekostnad av "senaste inlägg" kolumnen som är onödigt bred.
3. och sista kolumnen "I forum", behöver bara ha delforumets namn i fältet, inte "Forum:" också...
 
  • Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
MathiasS skrev:
Vad gäller listningen av trådar etc så skulle jag önska att (klicka tex på "senaste inlägg" för att få upp listan)

1. Fältet till vänster ("ämne") gjorde så långt att ämnesbeskrivningen oftast får plats på en rad.
2. Det kan gärna ske på bekostnad av "senaste inlägg" kolumnen som är onödigt bred.
3. och sista kolumnen "I forum", behöver bara ha delforumets namn i fältet, inte "Forum:" också...
Jag håller med! Den sidan behöver styras upp ganska mycket. Ursprungsplanen var att snygga upp den, profilsidan och många andra sidor innan lanseringen. Fast när vi räknade på det så märkte vi att det skulle ta så lång tid att göra allting helt perfekt att det skulle vara dags att börja jobba på byggahus 5.0 innan vi fick släppt 4:an.

Men den sidan kommer uppdateras i en version ganska snart.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.