Har Velfac genomgående i fastigheter jag äger och har ägt.
T.om de modeller innan Velfac bytte namn.
Dom äldsta monterades 1989 och ser lika fina ut idag.
Och då ska ni veta att dom sitter i en hyresfastighet där man kan förvänta sig lite högre slitage.

Så påstående att dom är skitfönster håller jag inte alls med om, utan tvärtom.

Däremot så var designen lite annorlunda (åtminstone tidigare) för 3-glas modellen.
Det 3:e glaset såg lite påbyggt ut och inte särskilt snygga i designen enligt min mening. Men det är möjligt att detta har ändrats på senare år.

Jag valde 2-glas med argon fyllning och är således helnöjd.
 
  • Gilla
Method Man
  • Laddar…
Anledningen till att jag inte tycker om velfac är för att dom har problem med att hålla tät på grund utav deras annorlunda designen. Var med och plåta runt 250 fönster velfac godkände ett test fönster och alla fönster gjordes så men två är senare läckt det in vatten och många av fönsterna fick tätas om och detta är inte det ända stället som jag vet folk haft problem med velfac.
 
johan ivarsson skrev:
Anledningen till att jag inte tycker om velfac är för att dom har problem med att hålla tät på grund utav deras annorlunda designen. Var med och plåta runt 250 fönster velfac godkände ett test fönster och alla fönster gjordes så men två är senare läckt det in vatten och många av fönsterna fick tätas om och detta är inte det ända stället som jag vet folk haft problem med velfac.
Jag hoppas jag har fel, men som jag tolkar ditt inlägg så handlar det om felaktig montering och tätning?
Det kan man knappast lasta Velfac för, utan det handlar då om outbildade/okunniga montörer och det kan ju hända oavsett vilket fabrikat som monteras.
Vill i sammanhanget påpeka att något sådant problem har inte upplevts i mina fastigheter och det handlar då om både 200- och 400-modellerna.
Och då var det inte några specialutbildade montörer som gjorde jobben utan ordinära byggsnickare som läste monteringsanvisningarna.
 
  • Gilla
Method Man
  • Laddar…
Roland, jag har både 3-glas och 2-glas. De med 3-glas jag har är något djupare än 2-glas (utifrån sett), men det syns egentligen inte alls. De verkar vara betydligt varmare än 2-glasen. Då talar jag om velfac400 modellen.

Tror det är nya Velfac400 på gång som är helt i kompositmaterial, ingen metall.
 
Jag ser att TS är skåning. Om du skickar ett PM så är du välkommen på studiebesök.
 
pbol skrev:
Roland, jag har både 3-glas och 2-glas. De med 3-glas jag har är något djupare än 2-glas (utifrån sett), men det syns egentligen inte alls. De verkar vara betydligt varmare än 2-glasen. Då talar jag om velfac400 modellen.

Tror det är nya Velfac400 på gång som är helt i kompositmaterial, ingen metall.
Det hörs ju bra att dom tydligen gjort en ny design för 3-glas modellen för, som jag skrev innan, tidigare var dom inte särskilt snygga.
Självklart bör dom vara både tystare och varmare, annars vore det ingen mening, men man får kanske fråga sig om standardhöjningen står i paritet med det högre priset?

För min del är det inte positiva nyheter att dom ska börja med komposit. För mig är komposit ett finare namn på plast och plastfönster gillar jag inte. :thumbdown:
 
C
Såg vad ni skrev om SP fönster...Kan bara konstatera att det inte stämmer med mina kvistfönster..:rolleyes:
 
roland53 skrev:
Jag hoppas jag har fel, men som jag tolkar ditt inlägg så handlar det om felaktig montering och tätning?
Det kan man knappast lasta Velfac för, utan det handlar då om outbildade/okunniga montörer och det kan ju hända oavsett vilket fabrikat som monteras.
Vill i sammanhanget påpeka att något sådant problem har inte upplevts i mina fastigheter och det handlar då om både 200- och 400-modellerna.
Och då var det inte några specialutbildade montörer som gjorde jobben utan ordinära byggsnickare som läste monteringsanvisningarna.
Allt var korrekt monterat men för att få det tätt fick bytta eller sätta extra tätning kommer inte ihåg exakt men det var inget som skulle gjort från början utan fick göras för att få tätt.
 
pbol skrev:
Velfac kan du köpa själv i en vanlig bygghandel som privatperson. Finns några saker att tänka på:

1: De är helt måttbeställda. Du få själv ange yttermåtten på fönstren baserat på hålet i väggen.
2: De kräver ca 1.5 cm luft runt om (uppe, höger,vänster) och ca 2-3 cm under, där fönsterblecket ska sitta. Så dina yttermått på fönstret ska vara mindre än hålet, med motsvarande.
3: Uppe, höger och vänster krävs plåtprofil eller svällist.

De är inte svårare att montera än vanliga fönster. Det karmskruv som vanligt.

Om du läser deras guider så har du alla svar där. De kräver ju en annan inramning än vanliga fönster som ju oftast täcks med lister runt om.
Tack för infon! Jag tror inte heller att monteringen blir nått större problem, frågan är bara hur kvaliteten är på fönstren, det verkar ju vara delade meningar om den saken.
Prismässigt verkar ju Velfac ligga över de vanligaste fabrikaten, så då vill man ju gärna ha bra grejjer också.
 
carra skrev:
Såg vad ni skrev om SP fönster...Kan bara konstatera att det inte stämmer med mina kvistfönster..:rolleyes:
Kan du inte fixa en bild? Mycket intressant! Hur gamla är dina fönster?
 
Velfac är ju smäckra och snygga och man kan blanda fasta och öppningsbara utan att glaslinjen bryts.
Velfac är ju arkitekternas val men om ni frågar byggare så gillar inte dom fönsterna. Troligen för att det är lite omständigare än traditionella fönster att göra anslutningen till.
För ca 10 år sedan vägrade tex Skanska att montera dessa fönster.
Jag monterar inte heller dessa fönster pga av det är lite omständiga och dels för att jag har jobb ändå och kan välja. 😄
 
Verktygsgurun, det tycker jag är lite intressant. Jag har hört det flera gånger förr från hantverkare, att de inte gillar montera Velfac eftersom det inte är som vanligt. Även på andra områden finns det designprodukter/lösningar som kräver lite extra tänkt eller arbete (eller lära nytt) som möter motstånd hos byggare/hantverkare. Jag blir då lite förvånad eftersom jag spontant tänker att nya moderna, snygga saker border vara roligare att jobba med och att det borde vara inspirerande att få jobba med projekt som söker nya lösningar. Eller är det bara störande och tråkigt? .-)
 
pbol skrev:
Verktygsgurun, det tycker jag är lite intressant. Jag har hört det flera gånger förr från hantverkare, att de inte gillar montera Velfac eftersom det inte är som vanligt. Även på andra områden finns det designprodukter/lösningar som kräver lite extra tänkt eller arbete (eller lära nytt) som möter motstånd hos byggare/hantverkare. Jag blir då lite förvånad eftersom jag spontant tänker att nya moderna, snygga saker border vara roligare att jobba med och att det borde vara inspirerande att få jobba med projekt som söker nya lösningar. Eller är det bara störande och tråkigt? .-)
Mest störande och tråkigt, man vill inte stå och läsa monteringsbeskrivningar på en sån simpel sak som att montera fönster. Jag gillar när det flyter och rullar på. Likadant med Velux fönster, jag gör det men tycker det är skittråkigt pga att man måste stå o bläddra i monteringsbeskrivning som inte har en enda bokstav. Lagom roligt på ett tak när det blåser och det är risk för regn.
 
C
Verktygsgurun: Jag befinner mig 400 mil hemifrån o kommer inte hem på månader...annars hade du kunnat få bilder....

Fönstren o dörrarna har suttit uppe sedan 2007,tror vi,regeringen:D o jag
 
carra skrev:
Verktygsgurun: Jag befinner mig 400 mil hemifrån o kommer inte hem på månader...annars hade du kunnat få bilder....

Fönstren o dörrarna har suttit uppe sedan 2007,tror vi,regeringen:D o jag
Jag misstror dig inte...men det låter inte som SP då jag besökt deras fabrik vid fyra tillfällen och blivit guidad i produktionen. Dessutom har jag arbetat med med teknisk service och reklamationer på ett av fabrikens varumärken och aldrig råkat ut för det du nämner. Därav intresset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.