Jag förstod att du gillar frisk luft ;) Hur är ventilation i huset? Med rätt anläggning ska vädring ej behövas.
 
BirgitS
alacs skrev:
Nej, sovrum på entreplan, och det har varit tillräckligt många nattliga inbrott i området för att känna sig ok med en sådan konstruktion
Har vridfönster en annan konstruktion numera?
Jag växte upp i ett 60-talshus med vridfönster och det hade nog inte varit något problem att peta upp det utifrån. Definitivt enklare än att peta upp eller bryta sönder ett barnskyddat vädringsbeslag. Jag ser nu att Biltemas vädringsbeslag inte är barnskyddat och det bör det förstås vara.

Men om du vill lägga mycket pengar att byta fönster till en viss typ så är det klart att du ska göra det, även om vi är en del som inte riktigt förstår ditt argument.
 
Vridfönster går inte att peta upp utifrån om de är satta i spärrat läge.
 
Janus82 skrev:
Vridfönster är ju det sämsta man kan ha om man ska vädra med fönstren. De går bara att ha i sitt fasta vädringsläge eller max öppna. Om man bara har "hyfsad" glipa så kommer fönstret oftast att blåsa igen med en smäll...
Det går alldeles utmärkt att ställa fönstret med liten glipa med hjälp av en sådan här:
Vit fönsterhake av plast för att hålla fönster på glänt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

http://www.jula.se/catalog/bygg-och...rrbeslag/fonsterbeslag/vadringsbeslag-316412/

Precis som med sidohängda fönster :)
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Vi valde fönster I komposit från Nordiska Fönster och är jättenöjda. De har suttit i 6 år nu och kommer inte att behöva målas.....
 
För vädring sommartid tycker jag att inåtgående tilt & turn pvc fönster är smidiga. Vanliga i Europa och då har dom ett monterat myggnät så man slipper ohyran. Grymt skönt.
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.