Byter snart fönster på mitt 70-talshus av ett par anledningar:

Vill ha vridbart fönster i sovrummet för att kunna ha det uppställt på natten. Då följer med automatik att tvättstugefönstret, på samma sida av huset (ut mot gatan) behöver bytas för att det inte ska se konstigt ut.

Byter ett fönster mot altandörr i köket, och tar bort ett fönster (murar igen) -> då blir det logiskt att byta det tredje fönstret också för att det ska bli lika

2 av 3 fönster i ena änden av vardagsrummet behöver åtgärdas (söderläge). Då blir det underligt om inte det 3:e fönstret byts. Och när denna ände får nya fönster, så känns det som att de två i andra änden borde bytas för att det ska bli estetiskt ok.

Slutligen ska badrumsfönstret halveras för att kunna sätta in duschhörna.

Frågan är nu - är det dumt att byta alla fönster "för att de ska bli lika"; ska jag bara byta de som behövs? Eller ska jag ta alla när jag ändå håller på?

Sedan frågan om trä eller aluminium? Två av de som varit här för att lämna offert säger att dagens träfönster håller 30 år om de sköts. Den tredje tyckte jag skulle ta aluminium, definitivt på söderfönstrena iaf.

Tankar?
 
alacs skrev:
...säger att dagens träfönster håller 30 år om de sköts. Den tredje tyckte jag skulle ta aluminium, definitivt på söderfönstrena iaf....
Inte svar på din fråga, jag är bara nyfiken... är 30 år bra eller dåligt? menade de att de håller "bara" 30 år, eller de håller "upp till" 30 år? Är det ett argument för att få sälja PVC eller aluminiumfönster?

Gamla träfönster håller ju hundratals år om de underhålls... (de var ju iofs av något bättre virke, men 30 år låter inte så optimistiskt).
 
Försäljarna tyckte nog att upp till 30 år var positivt. Själv står jag också lite frågande - mina nuvarande fönster är från 1974 och jag kan inte bedöma i vilken form de sköts om av tidigare ägare. 2 av fönstrena mot söder har sprucken färg, men kanske är det bara att skrapa och måla.

Egentligen kan jag ju då välja att bara byta där det verkligen behövs (av anledningarna ovan) och sedan skrapa och måla de om blir kvar.
 
  • Gilla
sdfjasldkfjasdlfk
  • Laddar…
Hej igen! Verkar som vi har likvärdiga hus tidsmässigt :) Byt bara där det är absolut nödvändigt. Slipa och måla resten så länge de inte är sönderruttna. En fråga: varför ska ni ha fönster i sovrum öppet? Dåligt luftombyte i huset? Ingen ventilationsanläggning?
 
Vad avser du med aluminiumfönster?
* Fönsterkonstruktion i aluminium
* Träfönster med aluminiumklädsel på utsidan (det vanligaste för villor)

Om fönsters livslängd av tillverkare/säljare beräknas till 30 år skulle jag inte välja någon av dem.
 
  • Gilla
Atom och 1 till
  • Laddar…
Vridfönster är ju det sämsta man kan ha om man ska vädra med fönstren. De går bara att ha i sitt fasta vädringsläge eller max öppna. Om man bara har "hyfsad" glipa så kommer fönstret oftast att blåsa igen med en smäll. Den fasta vädringsglipan fungerar ju bara under några få tillfällen per år då temperaturen är exakt rätt annars så är glipan antingen för liten eller för stor.

Det bästa för vädring är ett klassiskt sidohängt fönster med ett traditionellt vädringsbeslag. Då kan man lätt justera glipan från någon millimeter till någon decimeter allt utifrån utomhus temperaturen. Om man är rädd för att någon ska krypa in genom fönstret på natten så kan man med fördel skaffa en lösning med ett mindre vädringsfönster som var poppis på 50- och 60-talet. Det borde se bra ut även på ett hus från 70-talet.
Fasad på hus från 70-talet med öppna och stängda vridfönster ovanför restaurang.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Om man är rädd för att någon tar sig in finns ju även sådan där wire med karbinhake som man använder som barnskydd. De är ju inte inbrottssäkra men det lär ju börja låta så mycket att man vaknar när man sover i samma rum.
 
Under sommaren räcker ventilationen inte till i de flesta hus.
Förstår varför du vill ha vridfönster. Det är många som har det i sina sovrum och likaså jag. Ett vridfönster blåser inte igen eller upp lika lätt som ett sidohängt fönster om man vill ha större öppning några veckor på sommaren. Det finns vridfönster med öppningen uppåt och där funderar jag om ventilationen är lika bra. Där fönstret utsätts för regn förutom sol så kan du ha ytterdelen skyddad med aluminium för att slippa slipa och måla så mycket.
 
Redigerat:
Jag har sett träfönster som behövde tot renovering/byte efter 12 år.
Och dessa i hyfsat skick efter 35 år...
 
För att jag gärna vill ha det svalt i sovrummet och tycker om att få in frisk luft - som svar på frågan varför jag vill ha fönstret öppet.
 
BirgitS skrev:
Varför måste det vara vridfönster bara för att kunna ha öppet på natten?
Räcker det inte med ett vanligt vädringsbeslag typ [länk] ?
Nej, sovrum på entreplan, och det har varit tillräckligt många nattliga inbrott i området för att känna sig ok med en sådan konstruktion
 
AndersS skrev:
Vad avser du med aluminiumfönster?
* Fönsterkonstruktion i aluminium
* Träfönster med aluminiumklädsel på utsidan (det vanligaste för villor)

Om fönsters livslängd av tillverkare/säljare beräknas till 30 år skulle jag inte välja någon av dem.
Träfönster med aluminium på utsidan.
 
Janus82 skrev:
Vridfönster är ju det sämsta man kan ha om man ska vädra med fönstren. De går bara att ha i sitt fasta vädringsläge eller max öppna. Om man bara har "hyfsad" glipa så kommer fönstret oftast att blåsa igen med en smäll. Den fasta vädringsglipan fungerar ju bara under några få tillfällen per år då temperaturen är exakt rätt annars så är glipan antingen för liten eller för stor.

Det bästa för vädring är ett klassiskt sidohängt fönster med ett traditionellt vädringsbeslag. Då kan man lätt justera glipan från någon millimeter till någon decimeter allt utifrån utomhus temperaturen. Om man är rädd för att någon ska krypa in genom fönstret på natten så kan man med fördel skaffa en lösning med ett mindre vädringsfönster som var poppis på 50- och 60-talet. Det borde se bra ut även på ett hus från 70-talet.
[bild]
övriga fönster på den fasad som avses är ordinarie vridfönster (bytta för 3 år sedan av förra ägaren), och vill inte ha olika stil.
 
slurppe99 skrev:
Under sommaren räcker ventilationen inte till i de flesta hus.
Förstår varför du vill ha vridfönster. Det är många som har det i sina sovrum och likaså jag. Ett vridfönster blåser inte igen eller upp lika lätt som ett sidohängt fönster om man vill ha större öppning några veckor på sommaren. Det finns vridfönster med öppningen uppåt och där funderar jag om ventilationen är lika bra. Där fönstret utsätts för regn förutom sol så kan du ha ytterdelen skyddad med aluminium för att slippa slipa och måla så mycket.
Det är så jag tänker vad gäller vrid vs sidohängda. Just dessa är mot norr så kanske behov av aluminium inte är så stort?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.