Patrik; tack för dina ansträngningar! Ska uppgradera till "din" version så kommer det ju att funka :)
 
Kjell: Vi kan ju hoppas :)

Alfred: Jag förstår inte vad som är så fantastiskt med de produkter du rekommenderar? Den ena en ålderstigen N-standard och den andra ett vanlig RTL-chip som så många andra också har. Eller? Hm.
 
A
Patrik_N skrev:
Kjell: Vi kan ju hoppas :)

Alfred: Jag förstår inte vad som är så fantastiskt med de produkter du rekommenderar? Den ena en ålderstigen N-standard och den andra ett vanlig RTL-chip som så många andra också har. Eller? Hm.
Trådlös 3G Router för att dela en 3G uppkopling till flera datorer. Denna router har RP-SMA anslutning för yttre wlan-antenn. Produkten har dual-wan mellan 3G-anslutning och trådbunden anslutning med failover teknik.
Ganska unikt anser i alla fall jag, och med den tekniken till det priset så är i alla fall jag mycket nöjd.

Att den sedan är enormt enkel att konfigurera precis som man vill är även det positivt anser jag.
 
En lite fälla med just iPhone är att dom visserligen supportar N-standard, men endast på 2,4 GHz bandet. Har man en router som enbart kör på 5 GHz så fungerar det inte alls.

I TS fall var det dock - som redan utretts ovan - säkert på "draft-N" firmware som spökade i routern.
 
"draft-n" var nog inte ens påtänk för denna. Den är A/B/G :)
 
Aha.. draft-A kanske? ;)
 
Alfred Jonsson skrev:
Ganska unikt anser i alla fall jag, och med den tekniken till det priset så är i alla fall jag mycket nöjd.
Möjligen unikt om den har inbyggt 3G-modem.

Jag har en Dovado UMR och den har anslutning för extern WLAN-antenn och fallback till trådbundet WAN om 3G går ner. Fast den kräver ju en USB-sticka för 3G då. Men samtidigt har den ju stöd för Tellstick och anslutning av GPS också.
 
Precis. Dovado känns mer etablerat, men också dyrare. Hade valt det alla dagar före, vad det nu hette...
 
Har och har haft otroligt mycket problem med Dovado 4GR, måste jag tyvärr säga.
 
Jag har aldrig haft några problem med min gamla Dovado UMR. Om man bortser från att jag glömde bort lösenordet en gång och fick göra fabriksåterställning. Den har varit med till landet, till släktingar som inte har bredband (så ungarna skulle kunna använda sina iPad), den har varit med till scoutstugor för att få tillfälligt internet under hajker osv.
 
Nerre skrev:
den har varit med till scoutstugor för att få tillfälligt internet under hajker osv.
Herregud, vart är världen på väg?
 
Det gäller att alltid vara redo - för allt ;)
 
Det är ju inte för scouternas användning, men vi ledare använder t.ex. Google Docs för gemensamma planeringsdokument och vill ibland ha tillgång till Google Maps och SL's reseplanerare och såna saker. Då är det smidigt att ha med sig ett gemensamt trådlöst nätverk med internetanslutning.
 
Nu är vi riktigt off topic, men för att flika in kan jag tillägga att jag år 2000 hjälpte en scoutgrupp i Australien att koppla upp sig och chatta med andra scouter över hela världen. De kopplade upp sig både via vanligt 56k men även någon form av datapaket som skickades över komradio. Vi fick redan då kontakt med en svensk scoutgrupp så jag fick agera tolk en stund. Hur som, uppkopplade scouter är inget nytt.
 
JOTA/JOTI låter det som.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.