Supereffektiv isolering, smarta fönster och självrengörande tak. Nya material*och systemlösningar*ska bidra till att göra framtidens hus mer klimatvänliga.


Du kan läsa artikeln här: Nya effektiva material för miljön
 
E
Skrivet av: Gäst

Flygsfors 10 09 30
Hej!
Först, en utmärkt artikel.
Nu till frågan, Jag har glasögon som mörknar i solen och ljusnar i mörker.
Varförgår inte detta att använda i fönsterglas?
För dyrt säger någon, men fönstret slipper folie, styrningsmekanism mm.
MVH
Hans Nilsson
 
E
Skrivet av: Fredrik Nilsson

Svar till kommentaren ovan. Kanske för att man en solig vinterdag vill ha värmetillskottet.
 
E
Skrivet av: Patrik

Tycker att det snackas för mycket om "nya" material idag finns det redan ett material som är lösningen på all isolering i väggar tak fönster och det heter aerogel problmet är att produktionen är inte så stor. byggindustrin borde titta närmare på detta istället för alla andra produkter. med aerogel mellan glasen i fönsterna får man nästan samma u-värde som en yttervägg finns ett svensk företag som jobbar med detta ( dock har de inte löst det så att aerogel:en är 100% transparent men det har kollegier i USA gjort. Hade jag haft råd hade jag själv byggt mitt hus med aerogel.
 
Jag läser här om ett nytt material " Vakuum isolering"? Istället för att använda en sån produkt finns det ju frigolit med likvärdiga isoegenskaper!
Sen står det att man kan få slankare konstruktioner!!
Vem vill inte ha en vägg som är stabil och bra där det går att slå i enspik om man vill?
Nej det var ett exempel på ett dåligt material som inte ens behöver komma fram till konsumenter.
Vad ska man göra efter dessa 30-50år om isoleringsförmågan har avtappat? Tilläggsvakuumera?
 
Det finnas företag som isolerar med PUR isolering i väggar och golv också. Nästan det samma som fugskum, men inte så expanderande så det blir fel, i alla fall inte när dom vet vad dom gör.
 
M
Ronekma skrev:
Jag läser här om ett nytt material " Vakuum isolering"? Istället för att använda en sån produkt finns det ju frigolit med likvärdiga isoegenskaper!
Sen står det att man kan få slankare konstruktioner!!
Vem vill inte ha en vägg som är stabil och bra där det går att slå i enspik om man vill?
Nej det var ett exempel på ett dåligt material som inte ens behöver komma fram till konsumenter.
Vad ska man göra efter dessa 30-50år om isoleringsförmågan har avtappat? Tilläggsvakuumera?
Du får ha en liten slang som sticket ut ur väggen som du suger på med jämna mellanrum för att bibehålla vakuumet!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.