hsd
Det är just det dilemmat med mc och husbilar, de flesta vill besikta innan sommaren drar igång, som kan leda till svårigheter att finna en tid som passar
 
Jag försöker besikta mina sommarbilar på hösten, bara att ställa på och åka på vårkanten. Man vet aldrig när första varma dagen kommer.
 
  • Gilla
HSP
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Jag försöker besikta mina sommarbilar på hösten, bara att ställa på och åka på vårkanten. Man vet aldrig när första varma dagen kommer.
Håller med, Besiktade MC:n i början på november . Anade att jag var sent ute så jag frågade på stationen och fick svaret så länge det inte är vinterväglag så besiktar vi mc. tre dagar efter min besiktning blev det snö och kallt... men nu går den till sista november 2019
 
galento
Fotografen Fotografen skrev:
Jag försöker besikta mina sommarbilar på hösten, bara att ställa på och åka på vårkanten. Man vet aldrig när första varma dagen kommer.
Så gör vi med våra mc och veteranbilar också. Och fordonen är inreggade hela året.
 
Det skulle vara väldigt bökigt att plocka ett fordon ut och in i registret.
 
galento
D Daniel 109 skrev:
Det skulle vara väldigt bökigt att plocka ett fordon ut och in i registret.
Nja det gjorde man ofta för ett par decennier sen vår och höst men med helårs försäkringarna och skattebefrielse så kvittar det. Mc skatten är ju också så låg så de kan stå inreggade hela året.
 
Nej. Jag har ett par avställda men inregistrerade bilar. De finns i registret oavsett.
 
Att de befarar kaos är ju bara nu isåfall när reglerna införs för alla får ju för sig (även här i tråden) att det är bättre att besiktiga sent så man får besiktiga på sommaren sen. Men det blir ju rullande så det blir nog ingen större skillnad. Det är ju dom som har slutsiffra 3-7 typ som dom vill få in nu på vintern så inte alla ska vänta till i sommar med semestrar och allt. Då kan det ju faktiskt bli så att det blir svårt med tider om man prompt ska vänta.
Tar man rabatten man fått och tar det nu istället så är det ju snudd på vår nästa gång man måste in och sen sommar typ. Så jag förstår inte riktigt varför man ska besiktiga så sent som möjligt nu.
 
B
K Kallebo skrev:
Jag har ett litet dilemma kring de nya reglerna. Köpte en "nybesiktigad" bil i november som hade besiktningsperiod nu på våren.

Med de nya reglerna behöver jag inte besiktiga förrän till årsskiftet, men de börjar gälla först efter att min bes.period gått ut. Det tips jag har fått är att ställa av bilen någon dag före det datum jag måste besiktiga och sen inte ställa på den förrän efter den 20:e maj. Då skulle den enligt uppgift inte få körförbud och det senaste besiktningstillfället gäller 14 månader...

Tror ni att det fungerar så?
Håll inte på och krångla med avställning i onödan, var bilen nybesad i november -17 kan du simma lugnt.

Är bilen godkänd på besiktning efter 20 maj 2017 är det de nya reglerna som gäller, nästa bes inom 14 månader.

Jag har slutsiffra 3 och brukar besa i mars men förra året dröjde det ända till slutet på maj. Då var jag helt ovetande om de nya reglerna men har nu 18-07-31 som sista datum för ny bes, hade jag besat före 20/5 -17 hade det varit 18-05-31 som sista dag för ny bes.
 
galento
D Daniel 109 skrev:
Nej. Jag har ett par avställda men inregistrerade bilar. De finns i registret oavsett.
Det var naturligtvis avställning jag syftade på.Har inte hört nån som av registrerar och in registrerar fordon under en period.
 
  • Gilla
Nils82
  • Laddar…
Fairlane
Snailman Snailman skrev:
Det är inte huvudsakligen för att spara pengar utan för att jag inte vill hålla på att strula med verkstadsbesök återbesiktningar eller leta efter nån bil att ersätta den gamla med, oftare än nödvändigt.

Hade jag mera tid över, så skulle jag nog besiktiga på sommaren och sedan fixa eventuella fel själv.

Väntar man 14 månader så kommer det ju att bli olika årstider hela tiden.
Fast då verkar ju bilarna vara i så dåligt skick att det kanske är vettigt att besiktiga?
 
Snailman Snailman skrev:
Det är inte huvudsakligen för att spara pengar utan för att jag inte vill hålla på att strula med verkstadsbesök återbesiktningar eller leta efter nån bil att ersätta den gamla med, oftare än nödvändigt.
Inte funderat på att hålla efter grejorna?? Är det bara i trim kan man besikta närsomhelst.icon_mrgreen.gif
 
Snailman
Jag har gjort det mesta själv tills senaste halvåret, men då bilen snart firar tjugoårsjubileum i min ägo, så har diverse saker pajat de senaste tre åren ungefär, innan dess bara bytt olja filter och kamrem typ. Nu hoppas jag det lugnat ner sig med problemen åtminstone ett par tre år framöver.
 
L
Det är bra att man kan flytta sitt datum lite för varje år. Jag har flera fordon med slutsiffra 0. Inte kul kan jag säga.
Jag vill helst pilla med lampor och annat på sommaren, inte när det är -18 grader.
 
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
hsd
Jag har provat en variant, lämnat bilen på service och besiktning -mycket bekvämt med lånebil under tiden (y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.