Sitter och läser om de här nya besiktningsreglerna men jag har inte läst så mycket och orkar inte heller. Hoppas någon här inne har koll bara:). Men vad jag förstår det så rör det sig om rörliga besiktningstider efter den 20:e maj. Innebär det att man förlorar på att besikta så tidigt som möjligt? Att man då tjänar på att dra ut på besiktningen och besikta så sent som möjligt?
 
Japp. Besikta gärna dagen efter sista dag. Eller i alla fall sista månaden.
 
F FRS05 skrev:
Sitter och läser om de här nya besiktningsreglerna men jag har inte läst så mycket och orkar inte heller. Hoppas någon här inne har koll bara:). Men vad jag förstår det så rör det sig om rörliga besiktningstider efter den 20:e maj. Innebär det att man förlorar på att besikta så tidigt som möjligt? Att man då tjänar på att dra ut på besiktningen och besikta så sent som möjligt?
Precis, vänta så länge du kan...
Tippar på att det kommer bli kaos hos besiktningen i maj i år, och juli nästa år, osv...
 
hsd
Inte så stor skillnad
Tidigare var det ett år + - två månader men låst till slutsiffran
Nya är 14 månader sen sista godkännandet
Visst går det att hålla 14 månader så har Du sparar in en besiktning på sex år...
 
Förr i tiden har jag alltid besiktat första dagen som det är möjligt. Känns i alla fall inte som jag behöver ha så bråttom längre. Har innan alltid tyckt det varit skönt att ha det avklarat så tidigt som möjligt. Men nu blir man ju bestraffad för det.:)
 
vcx vcx skrev:
Precis, vänta så länge du kan...
Tippar på att det kommer bli kaos hos besiktningen i maj i år, och juli nästa år, osv...
Varför det? Du har nog missförstått hur det funkar. Besiktningen blir senast 14månader efter föregående besiktning. Det finns ingen ökad belastning i maj.
 
hsd
Det blir säkert en anhopning av sistaminuten besiktning men det bör inte drabba bilprovningen lika mycket som bilägaren
 
Det är det ju i slutet av varje månad. Det blir nog ingen skillnad.
 
hsd
Njee, kan vara olika datum beroende på förra besiktningen
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Varför det? Du har nog missförstått hur det funkar. Besiktningen blir senast 14månader efter föregående besiktning. Det finns ingen ökad belastning i maj.
Då får du nu upplysa Transportstyrelsen om det, dom verkar nämligen oroliga.

600.000 bilar motsvarar ca 12% av antalet i trafik i Sverige. Till det har du sen alla ordinarie besiktningar av fordon som inte omfattas av de nya reglerna, för att inte tala om alla hobbybilar och motorcyklar som enbart körs på sommaren och som behöver besiktigas på våren i samband med att de ska ut för säsongen.

Implementeringen av dessa nya regler är sällsynt idiotisk, även för att vara från en S-regering. Det hade räckt att rådfråga besiktningsexperten Pagrotsky så är jag övertygad om att införandet hade gå otroligt mycket smidigare. Maj är en väldigt stressig månad för bilprovningsföretagen, och detta gör det inte bättre...

Sen är jag nyfiken på vilket stolpskott som kom på 14 månader. Om man nu inte ville sträcka sig hela vägen till 24, varför valde man då inte 18 månader?
 
14 månader är väl baserat på nuvarande reglerna? En gång per år + 2 månader, lite förenklat.
 
Det är väl för att det väl motsvarar det gamla systemet. Du måste besikta senast 14månader efter förra ordinarie besiktningstid.

Om du läser lite noggrannare på sidan du länkar till så upptäcker du att det inte någonstans står att de räknar med problem i maj. Det som står är att de nya reglerna börjar gälla då.

De som kan drabbas är de som besiktigat innan ordinarie månad. De kan inte vänta till sista möjliga datum enligt de gamla reglerna.
 
Enligt nuvarande regler så har du inställelsemånaden ± 2 månader. Dvs. det kan gå mellan 7 månader plus en dag och 17 månader minus en dag, och du håller dig fortfarande inom inställelseperioden. Om det idag funkar bra med att tillåta upp till 17 månader mellan besiktningarna utan att säkerheten blir lidande, varför känner då regeringen att man måste minska tiden? Dessutom funkar det utmärkt med 24 månader mellan besiktningar i många andra EU-länder.

Sen vidhåller jag att det är en synnerligen idiotisk tid att införa de nya reglerna. Hade varit mycket bättre att vänta tills efter sommaren.
 
Det kvittar väl när de införs? För de flesta blir det ändå ingen praktisk skillnad.
 
Någon befarar att det blir kaos, jag har 2 som sista siffra och har fått erbjudande om 100 kronor rabatt om jag besiktar senast mars.

Protte
 
  • Gilla
Pagno och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.