isolde skrev:
Jaså? Verktygsgurun har nämligen skrivit så här om karmhylsor i en annan tråd: :)


Dessutom som jag redan har påpekat, saken är i det närmaste utagerad. Drog idag lasern längs karmen, och vinkeln diffade 1,5 cm på 4,25 cm avstånd till motstående vägg. Vridningen var störst i höjd med två övre gångjärn, precis som verktyggurun menade.

Nej, inget skum har använts, drevningen är korrekt utfört, vinklar är 90 gradet så gott det går att få i en dörrkarm, det är kryssmätt, det sitter distansklossar osv.
Inom parentes kan jag tillägga, att springan mellan dörrbladet och karmen diffade 1 mm redan vid leverans. Tänkte att med den tekniken de sätter dit gångjärn och deras bristande justeringsmöjligheter blir det inte bättre än så. Sedan blev det mera än 1 mm. Om inte annat så visar det hur olämpligt trä är i en dörrkonstruktion. Känsligt för luftfuktighet, klent och mjukt.

Gåtan med pardörren är dock olöst. Där ser man med blotta ögat att springan mellan karm och dörrblad är signifikant större upp än nertill. Den som lever får se...
Ha ha ha! Jo jag vet... Men sanningen är att till vridfönster som inte belastar karmen på samma sätt sidohängda tunga montage så går karmskruv bra och det snabbare för min del då jag använder essve karmdubbar vid montage av fönster och lätta montage som innerdörrar tex. Använde förr karmskruv även till ytterdörrar och fönsterdörrar men har fått lära mig den hårda vägen att det inte duger längre pga av den höga vikten tex på en helglasad fönsterdörr. Någon som vill köpa karmhylsor förresten? :)
 
Skulle vara intressant att veta mer i detalj hur TS dörr är monterad, ex är karmen i liv med fasaden och foder fästa i karmen? Själv tror jag drevningen har ingen påverkan utan det finns en annan orsak.
 
pbengtsson skrev:
Skulle vara intressant att veta mer i detalj hur TS dörr är monterad, ex är karmen i liv med fasaden och foder fästa i karmen? Själv tror jag drevningen har ingen påverkan utan det finns en annan orsak.
Jag kan ta några bilder ikväll och lägga upp, om det nu kan säga kunniga personer något. (Jag är dålig snickare, så jag vill helst inte börja riva.)
 
verktygsgurun skrev:
Ha ha ha! Jo jag vet... Men sanningen är att till vridfönster som inte belastar karmen på samma sätt sidohängda tunga montage så går karmskruv bra och det snabbare för min del då jag använder essve karmdubbar vid montage av fönster och lätta montage som innerdörrar tex. Använde förr karmskruv även till ytterdörrar och fönsterdörrar men har fått lära mig den hårda vägen att det inte duger längre pga av den höga vikten tex på en helglasad fönsterdörr. Någon som vill köpa karmhylsor förresten? :)
Kanske skulle behövas ett förtydligande menar du Karmskruv = hylsa och skruv en enhet Karmhyllsa + skruv = 2 enheter.
 
cecar33 skrev:
Kanske skulle behövas ett förtydligande menar du Karmskruv = hylsa och skruv en enhet Karmhyllsa + skruv = 2 enheter.
Ja precis så är det. Karmhylsa är två separata delar. Karmhylsan skruvas i utifrån innan man lyfter i fönster/dörr som sedan spänns ut mot regelverket för att sedan skruvas fast med skruv från insidan.
 
Ja jag vet. men isolde har nog inte riktigt koll på vad du menade.
 
cecar33 skrev:
Ja jag vet. men isolde har nog inte riktigt koll på vad du menade.
Jo då, det har jag, och inte bara nog. ;)
Regel #1 - Aldrig göra antaganden utan att fråga först.
 
isolde Senior medlem Medlem: May 2005
1 047 inlägg
Gillad 25 gånger

cecar33 skrev lastpost_right.png


det är även så som sägs av någon att använda karmhyllsor och skruv är ett betydligt bättre och enklare sätt att montera både dörrar och fönster.





isolde skrev

Jaså? Verktygsgurun har nämligen skrivit så här om karmhylsor i en annan tråd: smile.gif


Din regel Nr 1 gäller inte för dig då bara för andra, eller vad avser du med det kopierade från ditt tidigare inlägg.:eek:

Men jag avslutar mitt gaggande i denna tråd här och hoppas att du få ordning på dina dörrar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.