V växelventil skrev:
Ja har man åkt fyrhjulsdrift på vintern så längtar man inte tillbaka till tvåhjulsdrift direkt.
Eller med fyrbent i släpet på en blöt äng.
 
useless useless skrev:
Jag skulle inte oroa mig för andrahandsvärdet eller skenande bränslepriser. Däremot gör ju den höga skatten och nuvarande prisskillnaden mellan bensin och diesel att det inte lönar sig att köra dieselbil om man inte kör väldigt långt eller har väldigt specifika krav.
Ja det lite surt och som Volvo säljaren sa så kan Volvo köras på miljö diesel så lite lägre skatt borde den väl ha.
 
Jo, Tyskarna bl a lobbar väl för att bilen ska klassas som miljöbil om man bara tankar den med syntetisk diesel från fossilfria källor. Problemet är väl att det troligen kommer att dröja ganska länge innan ett sånt system eventuellt finns på plats (om det ens kommer att finnas) så du får nog räkna med att betala CO2-skatt under den tid du kommer att äga bilen.

Alla dieselbilar går för övrigt att köra på "miljödiesel", så det är ett dåligt argument för att välja just Volvo...
 
useless useless skrev:
Jo, Tyskarna bl a lobbar väl för att bilen ska klassas som miljöbil om man bara tankar den med syntetisk diesel från fossilfria källor. Problemet är väl att det troligen kommer att dröja ganska länge innan ett sånt system eventuellt finns på plats (om det ens kommer att finnas) så du får nog räkna med att betala CO2-skatt under den tid du kommer att äga bilen.

Alla dieselbilar går för övrigt att köra på "miljödiesel", så det är ett dåligt argument för att välja just Volvo...
Hon kanske menade att den klarar HVO 100 och vet inte om äldre Volvo inte skulle klara det? Hon skulle höra av sig på inbyte så får vi se och vad schäfern hemma säger.
 
Jo, men bara för att du tankar dyrare HVO100 så slipper du inte den av staten fastställda skatten. Det blir bättre för klimatet, men ännu dyrare för dig.
 
useless useless skrev:
Jo, men bara för att du tankar dyrare HVO100 så slipper du inte den av staten fastställda skatten. Det blir bättre för klimatet, men ännu dyrare för dig.
Ja det har du rätt i och blir lite som bensin/etanol och HVO100 tror jag inte vi har på den station som jag brukar tanka på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.