har fundering på en v33 eller v65. räcker det med 1000 liter till 33an? om man räknar lite enkelt så blir det kring 2000 liter volym på tank för ett fullt vedinlägg, kanske med knökfull eldstad o supertorr ved? jag har ca 250 m2 boyta + garage på 100m2. enrörshögtempsystem i huset på ca 210 m2 som kräver kring +55 grader, tänker lägga golvvärme på ca 40m2 i bostaden. garaget har golvvärme, behöver inte så mycket värme ca +5. ska lägga kulvert till garaget. blir en v65 för stor? och vilken ackvolym är lämplig till v33/v65? idealiskt om jag bara behöver elda varannan dag oftast (beroende på utetemp givetvis) bor utanför Luleå, Norrbotten.
 
Pellefant:
Erfarenheter från mina eldningar med V33:

Jag har 2000l ack.
På ett vedinlägg med torr björkved värmer jag upp mina tankar från ca 50gr till ca 95gr. Eldar jag varannan dag som jag gör nu (ca -3 och uppåt i utetemp) så släpps tempen ner till ca 30gr, då måste jag elda fullt ilägg + 3st klabbar när det brunnit ner ett tag.

2000l verkar alltså vara en ganska rimlig volym, men jag tror det skulle funka kanon med 2500-3000 också, bara då att man får fylla på fullt igen när det gått kanske under hälften i bränningen.

Idag värmer jag upp mitt (dåligt isolerade) hus från -46 som idag är på ca 160kvm.
Vi har ett utrymme om nästan 100kvm som ska bli boningsyta senare, då funderar jag på att utöka acken, annars blir det nog tajt när det drar sig nedåt -15 ute.

Jag kör idag med laddomaten på högsta hastigheten. Då laddar pannan under drift med 85gr om den får ca 40gr in i botten. Jag tycker detta är ganska ok.

I ärlighetens namn vet jag inte hur stor skillnad det är mellan V33 och V65, det är klart större eldstad och den ger 25kW mer, vilket torde betyda att man inte behöver fylla på så ofta. Men som jag skrev tidigare skulle jag tro att man klarar sig med två ilägg för att värma kanske 3000l, men detta är bara uppskattningar.

1000l är iaf på tok för lite, då kan du nog aldrig räkna med att ladda med fullt ilägg, och absolut inte med snustorr ved, snustorr ved tror jag är en förutsättning för en korrekt och miljövänlig eldning detta tillsammans med fulla ilägg så pannan får jobba med full effekt.

Ja, det blev mycket detta, men jag hoppas du förstår nåt av det ;)
 
Det stämmer som Andreas säger. Man kan se det så, att eldstadsvolymen bestämmer ackens volym, men husets energibehov bestämmer eldstadsvolymen.

Se först till att du inte behöver lägga i ved i pannan mer än en gång per dygn. Dvs se till att energin i ett vedinlägg räcker för husets energibehov utom några enstaka dagar per år när det är som allra svinkallast. (Det beror förstås också på hur ofta du kan tänka dig att lägga i ved/elda flera gånger per dygn.) Det kan vara lite knepigt att veta hur mycket energi man gör av med när det är som kallast, så det blir kanske till att höfta lite.

När eldstadsvolymen är bestämd så kan du använda 18-gånger-tumregeln, fast det skadar inte med ännu mer ackvolym.
 
Jag kom på en till sak. Med högtempsystem så kommer du nog att behöva ta i lite extra på ackvolymen eftersom du inte kommer att kunna låta tempen i tankarna sjunka lika lågt som om du hade haft lågtempsystem.

Och en till... V65 blir inte för stor så länge du skaffar ackvolym så att det räcker för att ta emot energin i ett vedinlägg.
 
Jag tycker såhär.

Steg 1. Bestäm dig för att du vill elda en ggr/dygn i normalfallet.

Steg 2. se till att trimma in radiatorer och golvvärme så att du får så optimala driftförhållanden som det går,(=så låga flöden och returtemperaturer det går att få) för att få acc att räcka till vid urladdning.

Steg 3. Ta sen reda på vilket energibehov huset (med dess invånares vanor) har över ett normalkallt vinterdygn.

Steg 4. Dimensionera acc så att dygnsbehovet av energi ryms i acc plus lite marginal.  (ev. kan man dimensionera acc minus tiden som pannan brinner)

Steg 5. välj panna efter förutsättningarna ovan och beakta om du vill elda och hantera si eller så lång ved, elda si eller så många ilägg. Elda si eller så lång tid.

Glöm inte bort att ta hänsyn till hur lätt pannan kan sotas och servas.
 
hej
Vi behöver byta vedpanna och funderar på antingen ctc v35 eller baxi bonus 30. Bonusen har fördelen av att enkelt kunna eldas med pellets vilket ev skulle kunna bli aktuellt. Ved är dock det som troligtvis kommer att användas.
Är det någon som har några kloka åsikter om vilken panna som är bäst eller förslag på andra intressanta pannor. Calmar pannan skulle kunna vara intressant men det skulle bli det dyraste systemet. I de offerter rörkrökarn lämnat är ctc systemet 5000 billigare än bonusen.
 
Hmm Malka Din röris verkar vara lite rörig.
CTC 35 är billigast av de 3 ..
sen kommer Calmar efter den och dyrast baxi.
Baxi solon är ca 10k dyrare än calmar v33
En CTC v 35 kostar 25000 på rinkabyrör.
Baxin ligger på ca 39k om jag inte mins fel.
Så ta o leta efter en ny röris

Själv så valde jag en Calmar V33 anledningen att jag tog
calmarn var för att Baxin var för dyr.
 
Jannne:

Vid en första anblick: "BOB", billig och bra...
Skulle vara roligt att veta mer om denna.

Malka:

När jag var i köpartagen och pratade med Baxi så rekommenderade de Innovan STARKT om man SKA elda med ved. Tror i det här fallet att man ska ta sig en riktig fundrerare på vilket bränsle man ska prioritera.
Inget ont om Bonus, men det lät på Baxi-killen som att denna panna fått stryka på foten lite gällande vedeldningen för att det enkelt ska gå att köra olika bränslen (kombi-panna, typ).

Sedan beror det ju mycket på vilket hus du har och vilken inställning till eldning du har...
 
Upps .. Får väl krypa te korset o erkänna att jag läste lite illa .. :)
 
Jannne, det är säkert en ok panna. Det var speciellt ett par saker som jag gillade: Ganska liten pannvattenvolym och stora (50) kopplingar för framledning och retur. Det gör ju att man kan koppla självcirkulationssystem. Mig veterligen är det ingen annan vedpanna som har så grova anslutningar.

På minussidan fanns det ett par saker också:
Däremot så har den, såvitt jag kunde förstå, tryckande fläkt. Det kan ju ryka in lite när man fyller på om man har sån. Primärluften tas in högt i vedmagasinet, vilket jag inbillar mig gör att förbränningen blir ojämnare eftersom hela vedvolymen får syre samtidigt. Jag kan iofs ha fel också.

Observera att jag inte har sett pannan mer än på hemsidan och bara har gluttat lite som hastigast. Ring och be att få en kopia av bruksanvisningen. Med hjälp av den så får man en mycket tydligare bild av hur pannan funkar.
 
Som jag har fattat det så är Baxis Bonus 30 likadan som Solo Innova 30, om man bortser från plåttjockleken och att den nedre delen av keramiken (efterbrännkammarn) är ersatt av en plåtskål av nån värmetålig legering. Plåtskålen håller säkert inte lika länge som keramiken, men det är enkelt att ta bort om man ska sätta in en pelletsbrännare. Den är ju enklare att byta och kanske billigare än en keramikskål. Man kan hitta mycket sämre vedpannor än Bonus 30, men den är nog i första hand avsedd för pellets, trots allt.
 
Sveno:

Jag har skickat ett mail till dem ang vedpannan, hoppas man får lite tydligare info. Ligger då bra till i pris.

hansers:

Du som nyligen har meckat med din "storcalle V65" vad är det för anslutningar på ladd/retur på pannan? Jag blir lite vilsen på trebemas hemsida. I deras pdf står det 32R, På en annan sida 40?
Hur är det egentligen? Och är det invändig eller utvändig gäng? ??? :-/

 
Jannne skrev:
hansers:

Du som nyligen har meckat med din "storcalle V65" vad är det för anslutningar på ladd/retur på pannan? Jag blir lite vilsen på trebemas hemsida. I deras pdf står det 32R, På en annan sida 40?  
Hur är det egentligen? Och är det invändig eller utvändig gäng? ??? :-/
Jag du Janne förstår din fundering, jag hade i alla fall R32 inv. ladd och retur på min V65.  

Valet känns en så länge rätt, Världen är full av vedpannor.

Pellefant skrev:  jag har ca 250 m2 boyta + garage på 100m2. enrörshögtempsystem i huset på ca 210 m2 som kräver kring +55 grader, tänker lägga golvvärme på ca 40m2 i bostaden. garaget har golvvärme, behöver inte så mycket värme ca +5. ska lägga kulvert till garaget. blir en v65 för stor?

Jag skulle inte tveka på att gå på en större panna(mer kW) , har själv liknande golvyta (gamla element+golvvärme), med kulvert mellan två hus osv.  accvolym  3x1000l  i Östersund..

PS. Varför jag valde V65 , eldstadsvolym,effektivitet, "lättsotad" , pellettsuttag i sida för min Ecotech A3 , Följande ströks Solo innova (inget uttag i sidan=köpa annan p-brännare) ATMOS (klen effektivitet enl. råd rön testet). Värmebaronen (tuber på fel håll=problem enl. min röris)DS.

Mer funderingar  , Hör av er !

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.