om man vill ha det billigt måste man prioritera.

jag tyckte att det var viktigast med en "rejäl" panna.
och snålade in på resten.

så här blev mina kostnader.
viessmann vitoligno 100s 40kw 190liters vedmagasin. 32.tusen.(visningspanna)
acktankar begagnade 1800l=3tusen 750l=2500 och då fick jag en laddomat med.
exp kärl från polen 2500 inkl frakt.

rördragningen däremot drog iväg som fasiken.7500 för rören + isolering som kostade ungerfär lika mycket.men har ju massvis med delar kvar.spec isolering.överdrev lite och kommer inte montera allt heller.

hamnade på cirka 55 tusen som sagt och jag är hel nöjd.
 
ville bara visa att du kan spara ganska stora pengar på att dammsuga blocket och köpa lite begagnade grejjer.

men vill du köpa nytt så vill jag tipsa om husqvarna tanksvets.bra priser.
och köp oisolerade och isolera själv.där sparar du fort en hög med tusenlappar.
 
Anubiz skrev:
Priset är ganska avgörande, först så kikade vi på 2 tankar á 1500 L samt en Atmos 40 men vi har ett ganska litet hus ca 100 kvm och där bara nedre våningen har vattenburen värme.

Dock så tror jag att ovanstående lösning skulle bli att elda lite för kråkorna oxå.

Därav så kikar vi på lite mindre tanka och en Nibe panna då den har ett lägre pris.

Idag har vi en panna från -57 utan tank och gör av med ca 32 kubik/år så oavsett lösning tror jag blir bättre än vad vi har idag men som sagt, priset avgör lite, men vi vill gärna ha ett hyfsat känt märke.
När du ändå är igång med stora vvs cirkusen så är det väl lika bra att dra vattenburet till övervåningen med?
Jag drog tapp o element vatten genom halva huset i söndags. Jätte bökigt. men helt klart värt besväret

Jag bygger om mitt gamla hus från 1909 med tanke på att jag vill bo här tills hemtjänsten kör bort mig om 50år. Då vill jag ju ha så bra lösningar det bara går. Inte så billiga lösningar det bara går
 
Matss skrev:
Hur menar du då???

Jag menar att vi då skulle värma upp onödigt mycke vatten än vad vi gör över med, men jag kanske tänker galet..
 
Alla ska ha tack för alla tips mm, riktigt intressant och givande tycker jag. (pannrummet snart klart)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.