Går köra sol mot en stor tank oxå men då får du ladda mot 2 nivåer i tanken, Den översta biten i toppen går ju välja hur stor mängd vatten den ska innehålla sen så växlar den över mot botten då tempen uppe är t.ex 65-70°
 
Laddar mot två nivåer. Funkar fint.
 
Lägger in en följdfråga och hoppas det är Ok
mvh
Sigvard

Kricken_ skriver:
Jag kan ha en hel årsförbrukning inne om det skulle behövas.
Har dock inte det för veden blir för torr då dock så känns det skönt att inte behöva hämta ved när det är svin kallt ute jag brukar köra in typ en månadsförbrukning när det är fint väder ute för en solig vinterdag är det ju bara skönt att vara ute.

Vad menar du med att veden blir för torr?
Bygger nämigen just nu källare med vedföråd för kanske ett helt år.
 
När veden blir för torr under 10-12% (tror jag det var) så förgasas veden inte längre på samma sätt det finns inte nog med väte för att driva ut alla gaser.
Om jag har mer än en månads förbrukning inne så ger inte min fuktmätare ens utslag på den veden som är lagrad inne den längsta tiden (fuktmätaren visar från 7% och uppåt).
Sedan blir det lättare att få övertändning med så torr ved.
 
Övertändning?

Ligger din ved nära pannan så det är väldigt varmt där eller blir det detsamma om veden ligger mer i vanlig rumstemp?

Man kanske kan ha ventiler i väggen där veden ligger så det kommer in fuktig uteluft den vägen, det måste ändå vara lite ventiler för pannans skull.
 
Nej den ligger i rummet bredvid är väl ca 14-15°C där inne.

Med övertändning menas att hela ved ilägget tar eld samtidigt då blir det väldigt svårt för pannan att ta tillvara på all energi i veden, höga rökgaser blir en följd ofta även att pannan skjuter ut rök i pannrummet.
 
Har du möjlighet att lagra den största delen ved ute i ett välventilerat utrymme med tak som inte är uppvärmt så tror jag att det är den bästa lösningen.
Veden som jag kapade och klöv ifjol vid jul och lagrat ute under tak håller nu en fuktighet mellan 17-23% mao helt perfekt.
Ligger den innne bara ett par dagar så är den nere på 15% eller mindre.
 
Ok, tack för dina synpunkter, får tänka på saken. Hade en dröm om att inte behöva transportera ved så ofta...
mvh
Sigvard
 
Hej.

Jag har också fått höra att det är bättre med en stor tank ist. för flera små. Ska man docka sol till systemet är det visst bättre med en växlare utanför. Skall nog ta en tank på 4-5 kbm men är osäker vad gäller pannan. Tittar på en Innova 50kW men är osäker på om den räcker till att ladda vattnet. Kanske någon som vet??
 
Min Solo Innova 50 laddar en 3 kubik tank till ca 80% på ett inlägg. Gränsen mellan kallt och varmt är då ca fem decimeter från golvet. Tanken är 2,30 hög. Två inlägg värmer hela tanken till 80 grader i toppen och ca 50 i botten. /PR
 
Utan annat värmeuttag ska ett ilägg värma drygt 3 m3.

Menar du att du kan elda två ilägg mot en 3 m3 tank ?? Och det andra ilägget värmer knappt 20% ??
 
Utan annat värmeuttag ska ett ilägg värma drygt 3 m3.


Varifrån har du den här uppgiften ? /S56
 
Man brukar få ut rätt lika många kWh som antalet liter eldstad så med andra ord ca 185 kWh ur en innova 50, 3 m3 som höjs 50° (40-90°) motsvarar 175 kWh..
 
stampe56 skrev:
Min Solo Innova 50 laddar en 3 kubik tank till ca 80% på ett inlägg. Gränsen mellan kallt och varmt är då ca fem decimeter från golvet. Tanken är 2,30 hög. Två inlägg värmer hela tanken till 80 grader i toppen och ca 50 i botten. /PR
2 ilägg låter mycket,eller menar du 1startbrasa+1ilägg?Har du kollat om veden är torr som den ska?:) ps ta inte det här som nån personlig kritik!
 
_ap_
På en anläggning jag gjort med 2st 1800L laddar Innovan (en 50) ganska precis 3000L på ett ilägg, ingen startbrasa bara ett ilgägg.
Inget uttag.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.