Hej! Står i begrepp att installera en vedpanna i mitt hus på ca 115 kvm (snart tillkommer garage (värms till ca 15 grader, via kulvert), minst 60 kvm och tillbyggnad ca 70-80 kvm)

Huset på 115 kvm är halvbra isolerat, från 30-talet. Pannrumm i källaren, 9 m skorsten.

Jag har precis flyttat in och har inte koll på husets effektförbrukning. Jag vill investera i en panna som kan klara ovan nämnda utbyggnad med hyfsad komfort, helst inte eldning mer än 1 gång per dag på vintern.

Jag har kollat lite på Baxis SI 30 och 50, samt Effecta med lambda, men det är väldigt tyst om den här på forumet... Naturligtvis finns Calmar, Gaselle, m.fl också.

Jag har bara 180 cm takhöjd i källaren och undrar om det går att sota en Solo Innova, eller någon annan panna (förutom värmebaronen som sotas framifrån) med den takhöjden.

Så till frågan om tankarna, vilket är mitt största bryderi Jag skulle få plats med 1 långsmal tank, ca 3 m lång, 1,5 m hög (är det för lågt?) och max 80 cm bred, vilket skulle ge 3,6 kbm och sen tänkte jag ha en liten 500 eller 750-litare med VVB, Elpatron och solslinga. Eller tänker jag fel nu? Känns inte så lockande att värma 3,6 kbm med elpatronen om det skulle behövas. Måste den stora tanken och den lilla tanken vara lika höga för att skiktningen ska fungera? Detta bör ge en hyfsad startvolym och när utbyggnaderna kommer till räknar jag med att kunna få in en nästan lika stor tank till, säg 2,5-3 kbm om det skulle behövas (alla här på forumet förordar stora tankar utom min röris som rekommenderar max 1500 l till Baxi SI30...)

Jag har i dagsläget bara radiatorer, men kan komma att installera golvvärme i någon av utbyggnaderna - är det något jag bör beakta när jag beställer tankar? (uttag osv?)

Skulle även vilja få en rekommendation om det är beredare eller slinga man bör ha för varmvatten?


Alla synpunkter mottages mycket tacksamt!

/Lars K
 
Mina föräldrar satte in en baxi 50 kw i somras, höjden på den är ca 1375mm så då borde du ju ha ca 40 cm ovanför den. Hittar bara denna bilden där man kan se lite av det iallafall, om du vill så kan jag mäta hur mycket plats det är ovanför den imorgon.
Här är tråden med lite bilder http://www.byggahus.se/forum/biobraensle/94119-byte-vedpanna.html
85_dsc_0328_1.jpg
 
Ja, kunde du göra det skulle det vara toppen!

Jag kommer inte ha min panna på någon sockel (vilket verkade vara vanligt förr??) Spelar det någon roll? Jag har ett gjutet golv i källaren, men tror inte att det är alltför tjockt.

Hur stora tankar har dina föräldrar och hur mycket laddar de per ilägg?
 
Lars K skrev:
Ja, kunde du göra det skulle det vara toppen!

Jag kommer inte ha min panna på någon sockel (vilket verkade vara vanligt förr??) Spelar det någon roll? Det blir smidigare att ta ut askan om man slipper böjja eller lägga sig ner till golv nivå:)
 
Låter inte som att din röris är lämplig för en vedinstallation, han tillhör nog dom 97% av rörmokarna som är helt okunniga på vedsystem.

Om du ska göra en ny vedanläggning bör du göra rätt från början, ta till tanken så att du klarar dig med en tank. Om du ska bygga ut så kanske det är bättre att vänta tills du har plats? Garaget kanske är bättre för pannrum? Ska man orka elda ved ska logistiken funka också. Har du plats för ved i nuvarande pannrum? Är det lätt att få in veden?

Det är inga problem med elpatron i en stor tank, man monterar den ganska högt. Det är inte uppvärmning av en tank vatten som kostar el utan att du har en massa element som kyler tanken :)
 
Just det där med logistiken tror jag är viktigare än om man ev måste göra ett extra ilägg.
Har man ställt så att sotning och askning av pannan är så smidigt som det går att ha det så är det en stor vinst likaså skall hanteringen av veden vara så liten som möjligt.
Jag kan ha en hel årsförbrukning inne om det skulle behövas.
Har dock inte det för veden blir för torr då dock så känns det skönt att inte behöva hämta ved när det är svin kallt ute jag brukar köra in typ en månadsförbrukning när det är fint väder ute för en solig vinterdag är det ju bara skönt att vara ute.

Sedan är det en stor fördel att ställa tankar, panna osv så att det är lätt att städa runt dessa för det blir alltid lite barkbitar eller sot och sådant som far på golvet.
 
Det är 50 cm mellan panntopp och tak, dock lite rör som ligger i bakkanten vid sotningsluckan men jag tror inte dom inverkar på höjden utan det är nog det minsta man bör ha ovanför pannan för att kunna komma åt hyfsat enkelt.

Dom har bara 1500-1800 liter som ack, knappt en panna för att ladda detta utan uttag, nu när det är svalare ute så går det åt kanske 2 pannor för att ladda fullt, men som sagt det är för lite volym både för husets skull samt pannan, huset är kanske 200 m2 från 1800-1900 talet dock teglat utanför trästommen, så det ger väl lite isolation. Så som det är nu ca 8 minus så får man elda 2 ggr per dygn.
 
Det är inga problem med en låg tank, En kompis har gjort som du nu tänkt men kör trycklöstsystem..
Han använde fd oljetanken på 3,2 m3 med måtten 135*80*300 cm (H*B*L) o köpte till en 500 l tank med dubbla vv slingor o isolerade oljetanken ordentligt med 285 mm i sidor o 500 mm ovan tanken vilket vart bra o pannrummet är kallaste rummet i källaren..
Han eldar med en Calmar v33 till 3700 l volymen o nu till nyår gick det åt 2 1/2 panna till att värma vattnet från 26/27° till 90°
 
Jag kan inte vänta med min vedanläggning tills det blir garagebygge. Det kan bli om 1 eller 2 eller fler år... Pust...

Tror jag kan få till logistiken. Tänkte ha veden i burar som kan köras in med pallvagn (sutturänghus) så snart jag har breddat dörren och fixat lite annat smått o gott.

Är nu inne på att försöka få dit pannan så snart som möjligt, med 2 st 750-litare. (Värmebaronen - de enda som får plats på höjden) för att sedan utöka med min långsmala tank när jag fixat ordning lite mer i källaren - breddat dörren, dränerat och isolerat grunden (det kommer in vatten i det hörn jag har tänkt ha min stora tank, vilket inte är så kul om man planerar att isolera med lösull...)

Då till min fråga: Är det bara bortkastade pengar, eller kan dessa två tankar användas och sammankopplas med en större lite senare. (enl bild)

Ang isolering av tankar: Hur kan "acktanktillverkarna" bara ha säg 100 mm mineralull och ni rekommenderar det 3-5 dubbla? Känns som massor av energi försvinner genom tankarna.
 
  • mittpannrum2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Precis som du säger försvinner en massa energi med dåligt isolerade tankar. En massa småtankar blir aldrig bra, varför inte bara stora tanken till att börja med?

Varför lägga pengar på sol?? Investerar du dom pengarna i vedanläggningen istället blir det färre eldningstillfällen per år.

Jag tror du är på väg att göra det jag sett många gånger: Börja lite försiktigt och sen bygga vidare stegvis. Det blir aldrig bra och alltid dyrare än att göra rätt från början. När du väl står där med dina småtankar svider det för mycket att riva ut skiten så då bygger man vidare :)
 
Matss!
Jag skulle inget hellre än att bygga den perfekta vedanläggningen, men det är så mycket annat som måste fixas innan jag kan göra det - dränera grunden, ta upp större källardörr, fixa en platta utanför källaren mm. Och som det är nu känner jag att jag vill komma igång med vedeldningen. Vad är det exakt som är dåligt med att ha 1 stor och 1-2 små? Skiktar det sig dåligt? Känns som det skulle vara en fördel att ha allt krafs (VVB, el, sol) i en liten tank - lite billigare att byta när grejerna går sönder, eller tänker jag fel?

Ang sol så är det mest för att jag gillar miljövänlig teknik (och är det också så att det gör det bekvämare så tackar jag inte nej) Jag har inga problem att lägga solpengarna på en vedanläggning i dagsläget och en solanläggning vill jag med största sannolikhet ha inom några år ändå, även om jag bygger ett system så jag bara behöver elda varannan vecka på sommaren...

/En med beslutsångest!
 
Lars om du skiftar plats på pannan o ena "lilltanken" så blir det som hos min kompis jag beskrev ovan, Han funderade på att bara köra med tappvattenautomat till fd oljetanken på 3,2 m3 men valde en 500 l tank med dubbla vv slingor.¨
Hade det varit en oisólerad liten tank hade den nog blivit samma pris som med TVA nu blev det lite dyrare men o andra sidan rymms 30 kWh extra nu.. :)
 
2an, det är smidigast att ha pannan där den står, eftersom där är hålet till skorstenen. Fick dock klart för mig idag att det funkar med förlängningsrör, men ställer man lilltanken framför så blir det nog knepigt att sota...

Har det någon större praktisk betydelse om tanken står nära eller långt bort?(på ena eller andra sidan om pannan?)
Kan tänka mig att dels blir det "överföringsförluster", vilket jag kan leva med, samt att skiktningen störs vilket naturligtvis inte är bra...

Tyckte jag läste någonstans här på forumet att man skulle koppla på pannan med ett T-rör mellan de 2 tankarna, vilket skulle passa bättre om lilltanken stod kvar till höger om pannan...
 
Det är tillräckligt svårt att få 2 lika stora tankar att ladda lika. För att få till det med en stor och en liten bör du koppla laddningen till den stora och förbinda den med korta, grova rör till den lilla tanken. Inte så kul när pannan bryter pga övertemp när stora tanken är halvfull. Att koppla in ytterligare en liten till ser jag som meningslöst och komplicerar det hela ytterligare.

I ditt fall skulle jag maximera stora tanken genom att inte överdriva isoleringen. Lägg 45 mm under och 200 på sidor och topp. Du har väl ett uppvärmt utrymme ovanför?
 
Jodå, jag har uppvärmt utrymme ovanför och det gör mig inte så mycket om det blir några grader varmare i källaren heller.

Det som verkar komplicera det hela är att jag också vill ha med solen, vilken inte bör köras mot en allt för stor tank, som jag har fattat det.

En sol/ved installatör jag hade här idag rekommenderade 4 x 750l till en Effecta lambda + 10 kvm plana solfångare, där tank 2,3 och 4 kan stängas av på sommaren. Känns dock något oekonomiskt både vad det gäller pengar och plats med så många separata tankar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.