Hemmakatten
Förutom te och kaffevatten så kokar du upp pasta- och potatisvattnet i vattenkokaren (går snabbare och sparar energi). Dvs. allt där du använder kokande vatten. Men, jag tänker inte tvinga dig ;) att köpa en vattenkokare, vill du inte ha en så köp inte någon.
 
Te är väl det enda om man har induktion/gas. Mängden ström man sparar då man kokar t ex pasta eller annat som kokar ett tag är väldigt väldigt liten om man jämför spisen och en elektrisk vattenkokare. Kokar man däremot tevatten är elkokaren mer ekonomisk.
 
Hemmakatten
Nu missförstod du mig, Fabian. jag menade att man KOKAR UPP VATTNET i vattenkokaren för att sedan hälla det i kastrullen där man kokar pastan som vanligt.
 
Anledningne till att ajg ser vattenkokaren som oumbärlig är att den har automatisk avstängning. Men visst använder jag den mestadels till te och inte så mycket annat. Perfekt när man känner sig frusen framför tv:n att gå och sätta på en kanna och sätta sig i soffan under tiden det kokar upp för att hälla upp i nästa reklampaus, och är man inte längre sugen på te då så kan man lika gärna sitta kvar. En kastrull på spisen kan man itne glömma på samma sätt.
 
Vi använder den också mest till te och kaffe. Men också till pastavatten precis som beskrivs ovan. Det behovet finns väl dock inte om man har induktion eller gas för som jag förstått det så blir det väl i de fallet ingen större skillnad på den energi som används. Till te är det dock super. Precis som Cockaby säger så glömmer man den inte på spisen.
Och här dricks det MYCKET te!
 
Vi använder vår till TE, kaffe (speciellt kaffekanna som sambon har), välling, och ibland för att snabba på pastakokning eller koka vatten till till exempel pulvermos eller ngt snabbt om ungarna skriker efter mat...

Det går dock inte åt mindre energi att koka vattnet till pastan i en vattenkokare - det är en myt. Däremot går det snabbare...

För te och kaffe så är det dock så att man inte kokar upp och värmer massa i onödan (kokar man en kopp te tex så skall både gryta och troligen lite extrvatten värmas annars...) med en vattenkokare. Häller man dock över pastavatten etc så är ju detta förspillt.
/K
 
Mmm det var det jag försökte säga men jag blev missförstådd....
 
Hemmakatten skrev:
Med en vattenkokare sparar du energi. Det går åt betydligt mindre energi att värma en liter vatten i en vattenkokare än på spisen. I alla energirådgivningsspalter är införskaffandet av en vattenkokare alltid med. Dessutom går det betydligt fortare att värma vatten i en vattenkokare än på en platta.
Mmm... om du inte har induktionsspis ja. Jag testade min 2200W vattenkokare (som både är bra och snygg och skitbillig, köpt på Lidl) mot min induktionsspis.
En liter vatten i kokaren och en liter vatten i gryta. Fullt blås på båda.
Och si.... grytvattnet kokade tio sekunder tidigare än det i kokaren...

Jag ska exportera kokaren till stugan, och skaffa en snofsig kittel i stället.
 
Håller med, induktionsspis är den ultimata vattenkokaren, både när det gäller hastighet och energiåtgång.
Induktion med booster... hur många vattenkokare har en chans mot det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.