Hej,

Bytte fjärrvärmeväxlare via EON förra veckan. Knäpper och knackar i värmeväxlaren när man öppnar/stänger kranar och blandare. Är någon i badrummet så hörs det tydligt genom vattenledningarna i exempelvis sovrum, kan bli väldigt störande kvällstid (se klipp). Växlaren puttrar och kokar ibland också, även när varmvattnet inte rinner (uppvärmning i radiatorerna på dock, se klipp). Företaget som gjorde jobbet är mycket tillmötesgående och kommer hit för att kika på det.

Vänder mig hit ändå för era synpunkter på problemen, vad kan man förvänta sig?

Den gamla växlaren från 90-talet gav inte ifrån sig några knäppande och knackande ljud men kunde också puttra och koka när den fick jobba hårt.
 
  • Värmepanna med rör och komponenter syns i en teknikskåp, installationsarbete pågår eller har nyligen genomförts.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Värmeanläggning med isolerade rör, kopparledningar, radiator, ventiler och anslutningar i teknikrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du borde ha fått en manual till fjv-centralen för första kontroll av vad som felar.
Normalt så är hörs enbart ett svagt susande ljud när man tar ut varmvatten.
Sen kan det ha gått "fort-snabbt" vid montaget inkl tidsbrist så nåt är galet inställt?
 
  • Gilla
Mjolnir
  • Laddar…
P paralun skrev:
Du borde ha fått en manual till fjv-centralen för första kontroll av vad som felar.
Normalt så är hörs enbart ett svagt susande ljud när man tar ut varmvatten.
Sen kan det ha gått "fort-snabbt" vid montaget inkl tidsbrist så nåt är galet inställt?
Det har jag fått. Det susar som du beskriver svagt när man tappar varmvatten, men puttrar och kokar ibland, enligt klipp. Montören jobbade fokuserat och väldigt noggrant, upplevdes inte som stressad eller slarvig utan raka motsatsen faktiskt.
 
M Mjolnir skrev:
Det har jag fått. Det susar som du beskriver svagt när man tappar varmvatten, men puttrar och kokar ibland, enligt klipp. Montören jobbade fokuserat och väldigt noggrant, upplevdes inte som stressad eller slarvig utan raka motsatsen faktiskt.
Jo men så där ska det inte låta, någon klamma som saknas eller är dåligt dragen?
Sen vilka temperaturer/flöden är inställda?
Hursomhelst så beskriver du hur du upplever det så får de komma tillbaka och kolla.
 
  • Gilla
Mjolnir
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo men så där ska det inte låta, någon klamma som saknas eller är dåligt dragen?
Sen vilka temperaturer/flöden är inställda?
Hursomhelst så beskriver du hur du upplever det så får de komma tillbaka och kolla.
Jag återkommer när det är undersökt av teknikern, tack för dina svar 🙏
 
Blev uppringd. Montören hade pratat med en ingenjör från deras leverantör till värmeväxlaren "Metro Superb D". Vår gamla växlare hade en vattenbehållare som vattnet vandrade genom, och då avtar trycket innan det går vidare i huset, ANTOG ingenjören. I de nya växlarna finns ingen vattenbehållare utan vattnet skjuts ut i ledningarna direkt och det innebär högre tryck. Samt att trycket i vårt område generellt KAN VARA väldigt högt/bra. Förslaget var att prova installera en tryckutjämnare mellan värmeväxlaren och vattenmätaren.

Eftersom att knäppandet uppstår vid på-/avstängning av både kall- OCH varmvatten, så undrar jag om ingenjörens misstanke om vattenbehållaren kan stämma? Det är väl bara VARMVATTNET som går genom behållaren? Jag tänker att kallvattnet innan växlarbytet, måste också ha gått rakt in i vattenledningarna och inte genat mellan nån behållare, sen kanske det funnits tryckutjämnare installerat på det gamla systemet, oklart dock.

Vad tror ni?
 
M Mjolnir skrev:
Blev uppringd. Montören hade pratat med en ingenjör från deras leverantör till värmeväxlaren "Metro Superb D". Vår gamla växlare hade en vattenbehållare som vattnet vandrade genom, och då avtar trycket innan det går vidare i huset, ANTOG ingenjören. I de nya växlarna finns ingen vattenbehållare utan vattnet skjuts ut i ledningarna direkt och det innebär högre tryck. Samt att trycket i vårt område generellt KAN VARA väldigt högt/bra. Förslaget var att prova installera en tryckutjämnare mellan värmeväxlaren och vattenmätaren.

Eftersom att knäppandet uppstår vid på-/avstängning av både kall- OCH varmvatten, så undrar jag om ingenjörens misstanke om vattenbehållaren kan stämma? Det är väl bara VARMVATTNET som går genom behållaren? Jag tänker att kallvattnet innan växlarbytet, måste också ha gått rakt in i vattenledningarna och inte genat mellan nån behållare, sen kanske det funnits tryckutjämnare installerat på det gamla systemet, oklart dock.

Vad tror ni?
Hus är unika, en vvx i en fjvcentral är ett högeffektivt "under" och själv har jag "raka rör".
Vet du om det är dåligt kallvattentryck till ditt hus? Eller någon glömd strypt ventil?
 
  • Älska
Mjolnir
  • Laddar…
P paralun skrev:
Hus är unika, en vvx i en fjvcentral är ett högeffektivt "under" och själv har jag "raka rör".
Vet du om det är dåligt kallvattentryck till ditt hus? Eller någon glömd strypt ventil?
Jag har gått ett varv runt alla ventiler i hela huset och försäkrat mig om att de är helt öppna. Tycker att trycket i vattnet är starkt överallt. Reagerade på det när vi flyttade hit att det "skjuter" ut vatten väldigt starkt överallt, även med flera kranar påvridna samtidigt. I tidigare boende var trycket OK men absolut inte lika starkt.

En sån där tryckutjämnare KAN hjälpa, verkar inte som att de kan garantera att det löser problemet. Googlade och såg att det verkar finns en ventil på dessa som man kan reglera vattentrycket med. Men vill heller inte tappa tryck så det blir dåligt längre bort i huset. Kan man inte strypa ventilen från vattenmätaren för att minska trycket, eller är det dåligt på något vis?

Googlade att tryckstötar och högt tryck i ledningar kan vara dåligt och orsaka skador (?).
 
M Mjolnir skrev:
Jag har gått ett varv runt alla ventiler i hela huset och försäkrat mig om att de är helt öppna. Tycker att trycket i vattnet är starkt överallt. Reagerade på det när vi flyttade hit att det "skjuter" ut vatten väldigt starkt överallt, även med flera kranar påvridna samtidigt. I tidigare boende var trycket OK men absolut inte lika starkt.

En sån där tryckutjämnare KAN hjälpa, verkar inte som att de kan garantera att det löser problemet. Googlade och såg att det verkar finns en ventil på dessa som man kan reglera vattentrycket med. Men vill heller inte tappa tryck så det blir dåligt längre bort i huset. Kan man inte strypa ventilen från vattenmätaren för att minska trycket, eller är det dåligt på något vis?

Googlade att tryckstötar och högt tryck i ledningar kan vara dåligt och orsaka skador (?).
Ok, hur är det med blandningsventilen, är den injusterad mot cirkus 60 grader?
 
P paralun skrev:
Ok, hur är det med blandningsventilen, är den injusterad mot cirkus 60 grader?
Går ut 58 grader varmt vatten från växlaren står det på skärmen.
 
M Mjolnir skrev:
Går ut 58 grader varmt vatten från växlaren står det på skärmen.
Slut på ideer.

En viktig detalj kan vara om ditt fjv-bolag kör ett låg eller högtemperatursystem?
 
P paralun skrev:
Slut på ideer.

En viktig detalj kan vara om ditt fjv-bolag kör ett låg eller högtemperatursystem?
Har ställt frågan till EON.

Fick förslag från montören om att montera en tryckstötsdämpare kallvattenledningen före värmeväxlaren, en FMM 2999-1000 (se bild); står "För klenrörsdimensionerade anläggningar. Monteras med T-koppling FMM 1862 (3/8)". Denna går inte att justera trycket på. Kopparrören från vattenmätaren till växlaren är 22 mm, rören i värmeväxlaren är 18 mm (se bild ovan), så redan här stryps rören till en tunnare dimension.

1) Borde inte rören inuti växlaren vara av samma dimension som rören som går in?

2) Är tryckstötsdämparen den optimala produkten för att försöka få bort knäppande och knackande i växlaren? Ser lite klen och underdimensionerad ut. Läser på internet att folk använder de för installation exempelvis diskmaskiner men ihop med 22 mm rör från vattenmätare.

Jag har googlat lite och det verkar finnas andra mer rejäla produkter såsom "tryckreduceringsventil" och "tryckkompensator" med möjlighet till reglering av tryck. Se bildexempel. Men jag är bara lekman och förstår mig inte på detta 100 %, vill bara att det blir den bästa lösningen om det ändå ska betalas för ett extrajobb här...

Sen nämnde montören att våra kranar kan sakna mjukstängningsfunktion vilket bidrar till problemet.

Tacksam för bra svar från forumet 🙏
 
  • Webbsida visar tryckstötdämpare, metallisk, 569 kronor inklusive moms, kundbetyg 4,6, lagerstatus: tillgänglig.
  • Mässingsfärgad tryckreduceringsventil med flera anslutningar och reglage, teknisk beskrivning till höger med specifikationer.
  • Trycksäkringsventil, metall, säkerhetsutrustning, röranslutningar, regleringsmekanism, märkning, industriell komponent.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jo det är din leverantör som har bollen och ska lösa det här!
Sen borde även grannar ha samma fenomen.

Men misstänker att det här är ett lågtemperatursystem med högre flöden på fjv-sidan.
 
  • Gilla
Mjolnir
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo det är din leverantör som har bollen och ska lösa det här!
Sen borde även grannar ha samma fenomen.

Men misstänker att det här är ett lågtemperatursystem med högre flöden på fjv-sidan.
Har redan framfört till eon att jag kontaktade vvs firman och de sa typ tack för infon... När jag pratar med firman pratar de om kostnader jag får ta men det känns fel när detta uppkommit efter Eon bytt växlaren.

Angående mina frågor i föregående inlägg, är det något du kan svara på?
 
M Mjolnir skrev:
Har redan framfört till eon att jag kontaktade vvs firman och de sa typ tack för infon... När jag pratar med firman pratar de om kostnader jag får ta men det känns fel när detta uppkommit efter Eon bytt växlaren.

Angående mina frågor i föregående inlägg, är det något du kan svara på?
Nej jag ifrågasätter inte deras lösning utan frågar mig varför det blir så här?

En fjv-central dimensioneras då utifrån ett hus storlek, typ etc. Hur mycket uppvärmning behövs och hur mycket varmvatten behövs samt vilken typ av fjärrvärme är det.
På senare år så har ett antal fjv-bolag gått över till lågtemperatursystem och just varmvattnet är en utmaning.
Sen kan man ju ha valt fel fjv-central för just ditt hus? Hursomhelst så ska leverantören fixa det här.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.