lat skrev:
Med en bostadsarea om 300m2 i mellan Sverige så kan du räkna med att du behöver en max-effekt vid -20 på c.a 15kW (50W*300m2) för uppvärmning och om du vill så kan du lägga till 15% på det för att vara säker på att klara varmvattenbehovet om alla skulle duscha samtidigt. Eftersom du redan har en oljepanna och en ack.tank så skulle jag satsa på en luft/vatten-värmepump.
Om du dimensionerar den så att den klara c:a 80% av maxeffekten (d.v.s 12kW vid -10) så klara den sig ensam till -10/15C och sedan stöttar du med oljan. Låt värmepumpen jobba mot acken och toppa varmvatten tempen genom bef. beredare.
I mellan Sverige så är det normalt inte kallare än -15 mer än 200-250h/år. Lägsta investering, största besparing och effektivt utnyttjande av utrustning.
När du säger: Lägsta investering och största besparing så får du gärna motivera detta så att man kan förstå varför?

Och om jag räknar rätt så blir en luftvärmepump BÅDE dyrare i investering OCH driftskostnad, jämfört med en pelletspanna, så hur kan det då vara bättre?
Rätta mig gärna om jag har fel?

Vad tror du inköpskostnad och driftskostnad ligger på för en luft/vattenpump då?
 
En pelletspanna blir kanske billigare i drift, men ett av de första kriterierna tror jag var att du ville köra obevakat i minst en vecka. Utan att ha jätte-erfarenheter av pellets så tror jag det sket sig där.

Om vi tänker oss en luft/vatten-värmepump typ Nibe Fighter F2025 så ger denna 7kW vid minus 20, denna kostar hos Rinkaby rör c:a 43.000:- . Du behövde ung 12kW så vi antar att en pump med den effekten kostar c:a 1,5 ggr mer alltså c.a 65.000:-
Ack tank & övrigt har du så du behöver inkoppling + inkoppling av styrning (styrningen sitter i VP), gissa 25.000:- ( 50h*500:) + 5.000:- i rör
95.000:- investering (max) (exkl. moms).
Ett coop-tal på i snitt ~2,5 betyder att kW kostar 1,30:-/2,5= 0,52:-

En pelletspanna typ Focus PE20 ~20.000:-
En brännare typ Baxi 10.000:-
Matningsskruv 2,2m Baxi 3.600:-
Förråd som klara 1v vid -20 (189h*(15kw/80%v-grad)*0,21kg/kW)=708kg, c:a 5.000:-
Inkoppling samma som ovan 25.000:-
Styr skulle jag gissa lite mer 10.000:-
Investering ~75.000:- exkl moms
Pellets kostar c:a 2.800:-/ton, ett ton är 4.800 kW med 100% verkningsgrad, med 80% blir det 3.840 kW/2.800:- = 0,73:-/kW

Värmepumpen är ~40% billigare i drift i mitt antagande om energipriser, verkningsgrader och snitt coop.

Sen är det bara att räkna/gissa på hur snabbt du får hem mer investeringen på 20.000:-

En värmepump sparar ingen energi, den bara producerar den billigare!!!!
 
Ja jag förstår hur du räknar.

Och jag kan direkt säga att jag inte är insatt i värmepumpar men låt säga att investeringen landar på runt 87 000:- inkl. moms om jag gör jobbet själv då.
Och kWh priset blir ca 0,52:- vilket båda låter rimliga tycker jag.

Och när jag räknar på pellets så förutsätter jag att jag skall behöva besöka anläggningen för sotning max en gång i kvartalet, kanske lite mer på vintern och mindre på sommaren.
D.v.s 4ggr/år och detta tycker jag också är rimligt.

Investering i grejjor för pellets blir ju ca 70 000:- inkl.moms så där är det ju lite billigare.

Men jag kan köpa pellets på storsäck för 1700:-/ton, men kanske inte för all framtid så vi räknar på 2700kr/ton (bulk 6ton)
4800kWh och med självregörande grejjor 90% i verkngrad = 0,62 öre/kWh
och per år blir det 5500:- dyrare än värmepumpen i drift.
eller 7150:- billigare vid det lägre pelletspriset.

Ja det blir nog hugget som stucket.

Ingen sotning fördel för VP

Fördelen med pellets är ju att jag kan plocka ut upp till 35kW utan elspets!!! d^_^b
Jag har ju fortfarande "psykiska men" efter vintern som var när jag körde elpatron hemma och elpriset snittade 3kr/kWh samtidigt som tempen visade under -20 flera veckor i rad.
Inte coolt...
 
Resonemangen är i stort sett ok , men jag skulle aldrig räkna på 90% totalverkningsgrad och elspetsen slipper du även i VP fallet eftersom du fortfarande har kvar oljepannan.
 
lat skrev:
Resonemangen är i stort sett ok , men jag skulle aldrig räkna på 90% totalverkningsgrad och elspetsen slipper du även i VP fallet eftersom du fortfarande har kvar oljepannan.
Är det inte dyrare att spetsa med olja då?
 
giantvalley skrev:
Tack för tipset!

Men jag skall inte ha billigast jag skall ha bäst! :cool:

Förvisso är det bra pannor, mer tekniskt avancerade, Men dom är ju begagnade...
Är det verkligen värt 15 000:- att inte få någon garanti?

Med nya grejjer har jag iallafall 5års garanti.
Samt så är effectan en simplare driftsäkrare konstruktion som inte behöver service av växellåda och cellsluss.

Det är bara nöten med bulkförrådet kvar att knäcka :S
Tja bland dom bästa ligger iaf Biomatic, Service av växellåda?
Slussen behöver man byta el vända vingarna efter ca 20 ton med den äldre modellen av sluss o den nya säger dom ska ha tåligare sluss på, 20 ton är med 20 kW pannan så det går nog bra mycket mer genom 50 kW innan den behöver bytas..

Appropå de, Klarar dina elpatroner på 18 kW värma huset då det är som kallast?
Då klarar du dej galant med en 20 kW panna, Kör den mot acktanken så finns buffert vid störttappning av vv utan problem..
Du bör iof inte ha mer behov än 15-17 kW om man ser till förbrukningen på 45 MWh/år..

Är ingen fördel med pellets att ha på tok förstor panna/brännare, Är max effekten t.ex 40 kW på brännaren så är min effekten 18-20 kW för att få bra verkningsgrad..
Biomatic 20 kW med spaksotning finns nya på blocket för 39000:- ;)
 
Ja växellådan till slussen brukar ha en förmåga att gå sönder.
Och slussvingarna behöver alltså byta 1ggr varannat år, lika som tändelementeti en supra då.
Inte allt för farlig service.

18kW räckte tydligen inte i vintras då förre ägaren fick starta oljepannan efter att hyresgästerna klagat på att det inte fanns nåt varmvatten.

Men den var ju en extrem vinter också, under -20 flera veckor i rad.

Det är ju ingen nackdel med lite större effekt i pannan då jag kör mot tank.
Samt att det sliter mindre på grejjorna då och jag har effekt om det behövs.

Spaksotning är inget alternativ. Antigen automatisk eller som i effectas solid laddpanna som har långa stående tuber så att den klarar sig långa perioder utan sotning med bibehållen låg rgt.
 
Jag har inte hört nått om haveri på växellådan iaf, En kompis har bränt 80-85 ton genom sin Biomatic 20+ sedan april -06 o nu innan sommaren så byte han till nya kedjedriften o slussen vilket blev mycket bra..
Han har sänkt elförbrukningen med ca 70000 kWh/år (lantbruksfastighet) så pannan värmer både hus på 144 + 50 m2 o gårdsverkstad på 135 m2 samt vv o viss värme till mjölkanläggningen i ladugården..
Den klarar värma hus o gårdsverkstad ner till 23-25 minus sedan så måste vv i ladugården värmas med el men hus o verkstaden klarade den att hålla varm då det va -32° men en biomatic 30+ skulle suttit fint..
En sådan har en annan kompis i lastbilsgaraget på 510 m2 o det har inte varit några problem att hålla 16° inne..
På 30 o 50 kW pannorna är det andra skruvar o större sluss så den går inte lika mycket som 20 kW pannan, 90-100% matning krävs för 20 kW (matar pellets hela tiden) medans 30 kW pannan ger 30 kW med 50% matning = skruven går lika mycket som den står still..

Inga problem att köra 5 ton utan sotning i en biomatic 20+ iaf;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.