Varför tar du inte lite vettiga bilder i stället? Då kan man se sånt som kan vara väsentligt och som inte kommer fram med de hopklippta skisserna.
 
GK100 GK100 skrev:
Varför tar du inte lite vettiga bilder i stället? Då kan man se sånt som kan vara väsentligt och som inte kommer fram med de hopklippta skisserna.
Visst, men centralen ser väldigt rörig ut och då blir det lätt missförstånd (från min sida då).
Elcentral med flera säkringsrader och anslutna trassliga kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här är befintliga och nya centralen. Jag har försökt städa upp centralen lite, men annars ser den ut som elektrikern lämnade den.
 
  • Elcentral med flera säkringar och automater, delvis uppstädad med märkta komponenter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Är det snabbklämmor så är det inte troligt att de klarar 6 mm² och inte heller lämpliga för ledningar som bär en hög ström utan att veta vad plinten faktiskt klara av.

Och när vi nu kommer in på centralen i garaget så behöver du tänka till var inkommande N ska ansluts. Den sitter fel som du har ritat bilden. Detta är inget lämpligt hempul. Så tänk riktigt noga innan du kommer med fler förslag.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Är det snabbklämmor så är det inte troligt att de klarar 6 mm² och inte heller lämpliga för ledningar som bär en hög ström utan att veta vad plinten faktiskt klara av.

Och när vi nu kommer in på centralen i garaget så behöver du tänka till var inkommande N ska ansluts. Den sitter fel som du har ritat bilden. Detta är inget lämpligt hempul. Så tänk riktigt noga innan du kommer med fler förslag.
Det var därför jag ville frilägga ena skruvanslutningen genom att gå ner till 2,5mm² till värmepumpen som snabbklämmorna max tillåter.

Då får jag lägga ner helt enkelt, känns som att snubbla på målsnöret bara. Jag har relativt bra koll på de vanliga frågorna men erkänner att detta var överkurs, något jag gärna får lite bättre koll på dock. Tack för alla svar, särskilt Bo för engagemanget!
 
Nu när jag ser dina bilder så verkar det ju trångt att knövla in en 5G6 mm² där.

Och jag ser en extra PE--plint till höger som används till vad?
 
Det är inte svårt att lista ut var inkommande N ska anslutas i garagets central. Det klarar du. Du är ju nära.
 
Aningens trångt, men det borde gå. Eller menar du att det är direkt olämpligt?

Den extra PE-plinten syntes i skisserna också men det är en utökning då platserna är slut i den vanliga. Den övre plinten för N behövs inte och är inte inkopplad.
 
Jag reagerade på att den extra PE-plinten verkar ha bruna ledare anslutna.

Trångt för det inte förbjudet men det blir jobbigare med risk för att någon anslutning inte blir bra. Planera noga. Det är inte läge att möta strul med strömmen bruten och kabeln halft inkopplad.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det är inte svårt att lista ut var inkommande N ska anslutas i garagets central. Det klarar du. Du är ju nära.
Den ska ju in i nya JFB såklart, gick lite för fort. Skyller på att jag var själv hemma med 2-åring som röjde runt. Men PE borde väl vara rätt?
Elcentraler i hem och garage med schematisk översikt och verklig bild, etiketterad för installation av JFB.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Panor82 och 2 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag reagerade på att den extra PE-plinten verkar ha bruna ledare anslutna.

Trångt för det inte förbjudet men det blir jobbigare med risk för att någon anslutning inte blir bra. Planera noga. Det är inte läge att möta strul med strömmen bruten och kabeln halft inkopplad.
Ser själv nu att det ser ut så om man inte zoomar, men det är en synvilla! 6 kvadrataren är gul/grön och den bruna är en som bara passerar förbi.
Allt ska snyggas till i samband med detta, bort med alla papperslappar, byta ut vissa gamla svarta faser mot bruna och snygga till ormboet. Ingen kommer någonsin att uppskatta det men jag får ro i sinnet. Men jag är med på vad du menar med att anslutningarna måste bil bra och inte spända eller dyl.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Kan man inte ta matningen till garagets nya central från fasadskåpet istället för att bråka i husets central?
 
S Sweedbanana skrev:
Visst, men centralen ser väldigt rörig ut och då blir det lätt missförstånd (från min sida då).
[bild]

Här är befintliga och nya centralen. Jag har försökt städa upp centralen lite, men annars ser den ut som elektrikern lämnade den.
Du skulle kunna skaffa en plint att sätta till höger för din nya lednings PE och N dvs ett block med fyra rejäla anslutningsmöjligheter där du går in med befintlig PEN och sen ut med dina nya. Det är ju redan fullt och hoprört och trångt borta till vänster och det är nog med att du får till faserna bra mot brytaren där. Den du har med i skisserna till en jordsymbol går den till stommen på centralen? Den skulle du kunna flytta så du får en riktig skruvklämma därborta att gå vidare från till ev ny grenpunkt för din ledning. Stomanslutningen kan du ta från vilken PE som helst där det passar.

Sen är det ju alltid bra att tänka på möjligheten davveno1 nämnde också om det kan passa utgå därifrån.
 
  • Gilla
Sweedbanana och 1 till
  • Laddar…
davveno1 davveno1 skrev:
Kan man inte ta matningen till garagets nya central från fasadskåpet istället för att bråka i husets central?
Bra poäng och det hade varit mitt första val, men det går inte utan att det blir ett mastodontprojekt som innefattar rivning av viss panel, demontering av altan, rivning av gips i garaget m.m. Om man inte vill ha utanpåliggande dragning tvärs över hela fasaden.
I dagsläget har jag inget innertak där nuvarande central ligger och garaget är även vägg i vägg med det rummet, så jag behöver bara dra en slang ca 2,5 meter och då blir det inget utanpåliggande.
Det är ett kedjehus med garaget ihopbyggt med vårt hus och grannens och bara asfalt runtom.
 
GK100 GK100 skrev:
Du skulle kunna skaffa en plint att sätta till höger för din nya lednings PE och N dvs ett block med fyra rejäla anslutningsmöjligheter där du går in med befintlig PEN och sen ut med dina nya. Det är ju redan fullt och hoprört och trångt borta till vänster och det är nog med att du får till faserna bra mot brytaren där. Den du har med i skisserna till en jordsymbol går den till stommen på centralen? Den skulle du kunna flytta så du får en riktig skruvklämma därborta att gå vidare från till ev ny grenpunkt för din ledning. Stomanslutningen kan du ta från vilken PE som helst där det passar.

Sen är det ju alltid bra att tänka på möjligheten davveno1 nämnde också om det kan passa utgå därifrån.
Ja jag satt och tittade på såna plintar, likt denna:
Färgkodade elektriska skruvklämmor i rad, inklusive gröna, blåa och gråa enheter för kabelförbindelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Får se hur jag gör men bra input, jag har med den i tankarna tills det är dags för utförandet.
Ja precis, den som går till symbolen går till chassit. Just det, du menar så jag frigör den skruvanslutningen (skruvklämman) på skenan till vänster?

En fråga, är det vanligt att det blir ett sånt ormbo av kablar? Det satt en diazed (tror jag det kallas) central där innan som alltså bytts till denna normcentral. Tyckte det såg oproffsigt ut men det kanske alltid blir lite rörigt?
 
Vanligt ja, nödvändigt nej, men det blir lätt så vid många kompletteringar i efterhand.
Vid ett byte från diazed bör man ha en sådan överblick att allting kan anslutas bra från början.
Här löper ett antal ledare horisontellt över allting vilket förstör.
Jag ser även ledare dragna framför DIN-skenen i nederkant vilket är väldigt onödigt.
Så det finns alla möjligheter att städa upp i denna central, likt väldigt många andra.
Det vore trevligt med centraler som hade bättre utrymme. Det är ofta svårt att tråckla ledare ned i botten på centralen och vidare till den plats där de ska anslutas.
Utrymmet ovanför N/PE-plintarna borde nyttjas bättre, men förhindras av för långa rör och kabelmantlar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.