Sittställning
electroluxaren skrev:
Lågpris synnerhet om det är miele

Ja fy fan. Men till saken hör att jag är nöjd med maskinerna. Rent varje gång och inga konstiga bekymmer eller något.

• Gilla
Carl Johansson
  • Laddar…
Whirpool undviker jag att köpa.
Svårt med service och reservdelar.

A
M Manhunter skrev:
Whirpool undviker jag att köpa.
Svårt med service och reservdelar.
whirpool har en rikstäckande egen serviceorganisation men de flesta reservdelarna ligger i Italien så det kan ta ett tag...

Zanussi ska man nog undvika. Det fanns en ny sådan i vårt förra hus. Den lade av kort efter att vi flyttat in. Den hamnade på tippen innan jag ringde hemförsäkringen. Cylinda till belåtenhet sedan dess.

A
zanussi är samma som husqvarna samma fabrik i italien

Det blev en Electrolux EWF8000W2 PerfectCare 800. Tillverkad i Krakow, Polen enligt etiketten. Ska bli kul och se ifall denna håller + 10 år. Den har 5 års garanti och jag antar att hela maskinen ingår i dessa 5 år. 10 år på motorn, men frågan är väl vad som räknas som motorn. Antar att styrning av motorn inte ingår så dessa 10 år är nog inte värda så mycket.

I och med all elektronik kan ju tillverkarna programmera livslängden om man ska vara konspiratorisk. Exakt 5 år efter att maskinen tagits i bruk kan man se till att något självförstörs och får då förhoppningsvis sälja en ny maskin.

Några komponenter brann på styrkortet i vår diskmaskin efter garantin. Kortet och monteringen av detta (som jag skulle kunna göra själv) skulle kosta nästan lika mycket som en ny maskin. Tillverkaren "bjöd" då på felsökningskostnaden om jag köpte en ny maskin av dem, vilket jag gjorde ( då maskinen trots allt har, enligt mitt tycke, den bästa inredningen på marknaden).
Den gamla maskinen, som i övrigt var i väldigt fint skick, köptes via annons på blocket av en glad diskmaskinreparatör som antagligen hade bra rabatt på kretskort och fick en fin diskmaskin billigt.

A
S Smygtittaren skrev:
Det blev en Electrolux EWF8000W2 PerfectCare 800. Tillverkad i Krakow, Polen enligt etiketten. Ska bli kul och se ifall denna håller + 10 år. Den har 5 års garanti och jag antar att hela maskinen ingår i dessa 5 år. 10 år på motorn, men frågan är väl vad som räknas som motorn. Antar att styrning av motorn inte ingår så dessa 10 år är nog inte värda så mycket.
återkom när du byter nästa gång
men det är nog ingen som på riktigt tror att den håller 5år
när det gäller motorn kan jag oxå ge 10-års garanti på denna i alla fabrikat för det är helt riskfritt.

Jag tycker Bosch och Siemens fungerar väldigt bra över tid bland annat när det gäller tvättmaskiner och torktumlare. Tysta, effektiva, nästan vibrationsfria.

Man kan ju undvika de billigaste modellerna, försöka hålla sig till maskiner med borstlösa motorer vad de nu kan kallas för i marknadsföringen. Mellansegmentet brukar vi sikta på.

i-Dos systemet är helt suveränt, särskilt om man avstår från att nyttja sköljmedelsfunktionen som har en tendens att ruttna ihop ganska snart eftersom sköljmedlet tvålar till sig till en geleklump. Så man ska aldrig använda sköljmedel från affären utan man använder ättika istället i lagom blandning så blir det noll problem och perfekt resultat. Eller avstår helt från sköljmedel. Siemens-maskinen är ca 5 år bara så den kan knappt räknas i sammanhanget, funkar givetvis perfekt. Serie IQ500.

Vår äldsta Bosch-tvättgrunka är uppåt 15 år (?), så gammal att man inte kan minnas riktigt. En kondenstumlare "Maxx 8". Jag fick öppna upp och rensa litet i pumpdelen vid kondensavloppet för ca 5 år sedan för det hade kläggat igen där med felmeddelande. Men det kan jag se som förlåtligt. Har funkat perfekt därefter.

Vi har haft mindre lycka med Electrolux/Husqvarna-maskiner i motsvarande mellansegment tvätt /tork, livslängd ca 4 år innan det blev ekonomiskt irreparabla fel.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.