Joens skrev:
Nu vet jag inte vilket år du tänker på men senast jag kunde detta så la man ner det analoga nätet och enbart körde på det digitala. Man la ner VHF och lämnade kvar UHF. Har detta ändrats har jag fel men en kombiantenn är fullkomligt onödigt i detta fall. En bra UHF-antenn eller en gitterantenn och så kan man börja med att lägga den på vinden. På många ställen fungerar detta och dp slipper man mossa, dåliga väder utsatta kablar och allt annat skit som kommer när saker är utomhus.
Kanske det inte fungerar på vinden men jag hade testat det först.

Sent from my GT-N7000 using Byggahus
För att kunna ta emot HDkanalerna på MUX7 så måste man på ca hälften av sändarna ha en kombiantenn.

http://www.teracom.se/Sandarinformation/Frekvenstabeller/
 
Demmpa skrev:
För att kunna ta emot HDkanalerna på MUX7 så måste man på ca hälften av sändarna ha en kombiantenn.

[länk]
Shit. Det visste jag inte. Det är nästan att man blir lite mörk rädd när man tänker på hur mpnga förstärkare för enbart uhf som har monterats och hur många vhf antenner som plockats ner för de aldrig ska används igen. Speciellt roligt är det att de sänder på kanal 7 som svt1 var på innan. Men det var ju klart en tidsfråga innan uhfbandet inte klarade mer.

Får be om ursäkt för min felaktiga information.


Sent from my GT-N7000 using Byggahus
 
Joens skrev:
Har detta ändrats har jag fel men en kombiantenn är fullkomligt onödigt i detta fall.
Du har fel. VHF har sedan en tid åter tagits i bruk i vissa delar av landet för MUX7, och TS bor i just ett sånt område.
Joens skrev:
Kanske det inte fungerar på vinden men jag hade testat det först.
Japp, jag brukar som sagt rekommendera att man testar det om huset tillåter att man fnular in en ordentlig antenn på vinden.
 
Jag tackar för infon och tipsen.
Ska definitivt börja med att testa antennen på vinden. Ser bara fördelar om det fungerar.

Snålheten ska inte få bestämma, men hur är biltemas antenner i jämförelse med övriga?
Några konkreta tips på vilken kombiantenn jag ska satsa på?
 
Biltemas antenner vet jag inte hur bra/dåliga de är. Televes är annars ett erkänt bra märke, de sälj numera på Kjell&Co för rimliga pengar. En kombiantenn tror jag du får för 900 kr.
 
Har bara använt antenn från Biltema en gång och resultatet var en besvikelse, delvis beroende på att jag nog valde en aningen för liten antenn. Prisskillnaden upp till en antenn från exempelvis Televes är dock inte värd strulet så idag hade jag inte valt en antenn från Biltema där jag bor. Dock har du väldigt goda förutsättningar och mycket av invändningarna mot Biltemas antenn gällde kabelanslutning och miljötålighet, hamnar antennen på vinden så är det inte lika kinkigt med de punkterna.
 
Korvgubbe
Sen ska man inte underskatta det estetiska värdet av att ha antennen på vinden om det går. För handen på hjärtat, tv-antenner är inte vackra!
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
Jag är inte svårövertalad. Televes it is...
Nu får jag dessutom en god ursäkt att byta spånisoleringen mot riktig ull på vinden.
 
Minst lika viktig som antennen är kabeln, så har befntlig några år på nacken så passa på att byta hela till en ny och frisk.
 
Darth Peter skrev:
Jag är inte svårövertalad. Televes it is...
Nu får jag dessutom en god ursäkt att byta spånisoleringen mot riktig ull på vinden.
Du kan ju faktiskt hänga upp antennen i takstolarna när du har rätt riktning på den. Det blir lite bättre än att ha den liggandes på isoleringen. Det brukade jag göra.
 
Korvgubbe
Joens skrev:
Du kan ju faktiskt hänga upp antennen i takstolarna när du har rätt riktning på den. Det blir lite bättre än att ha den liggandes på isoleringen. Det brukade jag göra.
Så såg det ut i sommarstugan förr. Numera har jag monterat ett antennrör på takstolen istället, väldigt enkelt att justera in riktningen och betydligt mindre känsligt för att man råkar stöta till antennen, vilket är en viktig faktor på åtminstone min trånga vind. (y)
 
Så blir det här också en vacker dag. Eller en regnig. Men oavsett så är den dagen antagligen ganska avlägsen.... :D
 
Korvgubbe skrev:
Numera har jag monterat ett antennrör på takstolen istället
Japp, ett antennrör mellan hanabjälke och nock så blir livet enklare.
 
alfista skrev:
Japp, ett antennrör mellan hanabjälke och nock så blir livet enklare.
Så får det bli.
Tänkte ha tre uttag på övervåningen samt ett på första plan och ett i källaren. Kan jag splitta upp kabeln utan förstärkare ell kommer signalen bli för svag?
 
Bäst är ett sk. stjärnnät dvs. att du splittar så tidigt som möjligt efter antennen och dra en kabel till respektive uttag, som dessutom bör ha ett slutmotstånd installerat i sig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.