Nu är det kopplat så iaf och än så länge är det inget som brinner. Betonghus är rätt trygg på så sätt. Pappa bodde i trähus och brann inne, pga elfel... (Fast då var det inte jag som kopplat!)
 
Tråkigt med din far. Förutom brand kan man även dö av elchock vilket ligger närmare till hands i detta fall. Det antyds att det nyligen funnits en TT ansluten, men man vet fortfarande inte om skyddsjorden är intakt. Din spänningsmätning visar att det finns en viss kontakt, men inte hur bra den här. Den visar framför allt inte vilken som än N respektive PE. Möjligen kan man lita på den röda ifall man känner till anläggningen (förutom att se den framför sig), även ifall anläggningen hade det varit lite mer modern.

En förväxling av N/PE, eller en bristfällig PE, är ingenting som orsakar brand eller ens felfunktion. Det märks först när det blir ett fel i anläggningen, kortslutning i TT etc. Då kan något blir spänningsförande utan att skydden löser ut.

Så jag är faktiskt förvånad över att du chansar på detta sätt. Det kanske handlar om en risk på under en promille, men grejen är att kostar bara en halvtimme extra av ditt liv att titta i dosor och i elcentralen - en yrkesman skulle göra det på 5 röda, inkl att känna på skruvarna lite.
 
Jag tar en titt i elcentralen den här veckan! Tack för omtanken.
 
  • Gilla
sajjen och 1 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.