Vi ska till och beställa ett hus under året, men jag känner inte att husleverantören kan sälja på mig lite fräna funktioner, som jag kan lyckas övertyga frugan om.

Vad säger ni? Vad är nytt 2013 eller praktiskt? Belysning i trappstegen? Mathiss? Interntelefon?

Är sugen på frys som kan göra istärningar automatiskt, men det är väl rätt standard nu för tiden.
 
Det är ett måste att kunna kontrollera allt med sin smartphone :)

Jag gjorde en liten snabbsök och hittade en äldre artikel skriven av Tom Gyllenhammar, Styr hemmet med dina Apple-prylar (länk)
 
Ja ju mer man kan styra med telefonen, desto bättre. Kör teven mycket från telefonen, supersmidigt. Ska läsa! Tack :)
 
Ni tänker fel....... Visst är coolt att kunna styra allt via telefonen men........

Jag har så idag
Hur kul är det på en fest att telefonen är det enda och man måste låna ut den hela tiden för att styra tex musiken etc
 
Kollade på smarta lösningar när vi byggde för fem år sedan med det kostade mer än det smakade:( Men kan man idag för en vettig peng styra elinstallationen i huset från datorn och telefonen skulle jag aldrig tveka.
 
En telefon kan aldrig bli annat än ett komplement till tex en fjärrkontroll.
Om jag behöver prata i telefonen, ska inte ungarna då kunna byta kanal på TVn?
 
  • Gilla
larsbj
  • Laddar…
Är det verkligen någon som har underskott på manicker som kan styra olika saker? Hos oss har vi flera iPhones, avlagda androider (snart avlagda iPhones), iPads, iPods osv.

Det är ju knappast så att ett problem uppkommer om någon ringer mig på mobilen under tv-kvällen, och att familjen då är låst att titta på Plus...
 
  • Gilla
Flöjten5
  • Laddar…
Jag hade satsat på att bygga ett "bo" för en robotdammsugare och sen ha så robotvänliga golv som möjligt (dvs inga/låga trösklar och inga nivåskillnader.

Elektriskt styrda glas dörrar/väggar där kan kan kontrollera transparansen elektriskt. Kolla denna video:
[video=youtube;M7bnUBuDeRI]http://www.youtube.com/watch?v=M7bnUBuDeRI[/video]

Serverhallsgolv där all el och vvs ligger flexibelt och tillgängligt under golvet.

TV-bänk med hiss så man kan sänka ner TV:n. Ännu hellre nedsäkning i golvet om det går att ordna.

Även ett "bo" för robotgräsklipparen och robotanpassad tomt.

En fungerande sopsortering som man inte får psykbryt av för att glaskorgen jämt är full. Det verkar ligga i tiden.

Damixas elektroniska diskmaskinsavstängare.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
1. Behovsanalys
2. Behovsanalys
3. Behovsanalys
 
  • Gilla
larsbj
  • Laddar…
4. TCO Kalkyl
5. TCO Kalkyl
 
  • Gilla
Enk Projektet
  • Laddar…
D09
Jag drog datakablar, ljud, bild etc till alla rum men islutändan så driver jag median via en time Capsule ( trådlöst nätverk med inbyggd hårddisk ) kopplat till en itv som sitter inkopplad mot tvn och hemmabion. Detta styr jag via ett trådlöst tangentbord via blåtand eller iPad, iPhone. Hur nöjd som helst.
Ska ungarna se på film så styr jag netflix trådlöst till tvn via tangentbordet alt går via iPad, iPhone till hårddisken eller streamar direkt till tvn.
Eller hundratals radiostationer per genre via itv

Finns så mycket trådlöst tillbehör att köpa så man borde bli strålskadad till slut ;) Kolla på apple.se och tillbehör så får du ett hum vad man kan göra.
Finns lampor, helikopter, väderstationer etc

De flesta nya produkterna som värmepannor, videoövervakning etc har uppkoppling mot appar.

För min del som har trådbundet övervakningssystem känns det surt ha ha men det ska jag fixa :)
 
Det där med att bygga in TP-kabel känns lite passé, precis som du beskriver D09. Men det även just där här som är så oerhört svårt när det kommer till teknik, det kommer nytt hela tiden. Det som är modernt 2013 är kanske gammalmodigt 2014. Men troligtvis kommer det trådlösa att stanna för ett bra tag framöver.

TV-bänk med hiss har jag svårt att motivera för mig själv, men visst kan det vara smidigt att gömma den ibland. Kanske till och med blir så att man tittar mindre på teve när man måste hissa upp den.

Det där med behov ja. Vi är relativt teknikfria i vårt nuvarande hus, och mitt intresse sträcker sig inte så långt heller. Förutom att jag uppskattar saker som förenklar vardagen. På grund av mitt ringa intresse har jag inte koll på vad som finns heller, vilket gör behovsanalysen svår. Men jag är beredd att investera i saker som jag egentligen klarar mig utan, men som kommer att ge vårt hus det där lilla extra som underlättar vardagen.

Fortsätt gärna med tips! Är det någon som styr motorvärmaren med telefonen?
 
D09
Jag skulle satsa på trådlöst om jag gjort om då som du säger går tekniken fort fram och fasta installationer blir omoderna fort.

Försök hitta en central punkt i huset där du kan bygga in ( dolt/ låsbart? ) och förvara ev trådlösa hårdvara som kan vara stöldbegärlig.

Den enda lyxen som jag drog fast som jag alltid har nytta av är fiberoptiken till stjärnhimlen, där ska ju bara ljus ledas.

Sen har jag nytta av dolda trådburna högtalarkablar samt hdmi, än så länge ;)
 
Man skall helt klart bygga generella fasta installationer, typ cat6 nät, sen kan man komplettera med trådlöst
 
Trådlöst är bra för att det är flexibelt och lätt att installera utan omständig kabeldragning.
Trådat är bra för att det har hög kapacitet och hög stabilitet.

Trådlöst nätverk (802.11n) brukar i verkligheten ge ungefär 100 Mbit/s, vanligt trådat nätverk ger 1 Gbit/s.

Det finns trådlösa full-HD-sändare som ersätter en HDMI-kabel men de kostar betydligt mer än en kabel och fungerar inte alltid genom väggar osv. Och de klarar inte 4K när det nu kommer.

Hade jag byggt nytt hade det varit en självklarhet att dra ut ett generellt kommunikationsnät (Cat6) från en teknikskrubb. Jag hade dessutom dragit extra kanalisation i form av rejäla avloppsrör från teknikskrubben till de platser där jag planerar att ha datorarbetsplats, TV och projektor - då kan man dra in precis vilka (bild)kablar man vill och samtidigt ha all ful, surrande elektronik förpassad till teknikskrubben. Överdrivet? Ja kanske lite men merkostnaden är ju liten när man ändå håller på att bygga.

Ethernetkabel har en till fördel som inte skall föraktas, Power over Ethernet. Det innebär att det kan räcka med en nätverkskabel för att driva en accesspunkt, nätverkskamera eller mini-pc. Det blir snyggt att slippa ha en ful strömadapter på väggen.
 
  • Gilla
Videonisse och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.