5 311 läst · 20 svar
5k läst
20 svar
Ny spis, varför 230V?
Sida 1 av 2
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Våran induktionsspis, har några år på nacken och verkar snart ha gett upp för gott, så jag letar ersättare.
Vi tror att köket kommer att renoveras inom ett par år, så vill inte lägga särskilt mycket pengar. Men har man vant sig vid induktion, kommer inte något annat på fråga.
Men jag hittar nästan bara enheter med 230V märkning. Hur i hela friden ska man kunna använda typ 9 kW på en vanlig shuko-stickpropp? Är det jag som är dålig på leta, eller uppgifterna på prisjakt som inte stämmer?
Jag har en fullmatad perilex 3x16A och vill hitta en vettig spis som kan vara så snabb och effektiv som säkringarna medger. Några tips?
Vi tror att köket kommer att renoveras inom ett par år, så vill inte lägga särskilt mycket pengar. Men har man vant sig vid induktion, kommer inte något annat på fråga.
Men jag hittar nästan bara enheter med 230V märkning. Hur i hela friden ska man kunna använda typ 9 kW på en vanlig shuko-stickpropp? Är det jag som är dålig på leta, eller uppgifterna på prisjakt som inte stämmer?
Jag har en fullmatad perilex 3x16A och vill hitta en vettig spis som kan vara så snabb och effektiv som säkringarna medger. Några tips?
Moderator
· Stockholm
· 52 252 inlägg
De flesta spisar och hällar går på två eller trefas. men kopplat som 230V. Dvs. elementen i apparaten är kopplade mellan faserna och nollan.
Men se upp! Det säljs spisar och hällar som är avsedda för enfas 230V. Det är vanligt i halvgamla lägenheter att spisen matas med enfas 20A. Det gäller lägenheter som är enfasmatade. En del av dessa går att koppla om till flera faser, men inte alla.
Det är numera ovanligt med spisar som är kopplade för 400V drift.
Om du har ett korrekt installerat Perilex uttag, dvs. även nollan framdragen till uttaget. Så går det bra att koppla in en spis med två eller trefas matning på 230V.
Däremot så är ditt uttag troligen säkrat med 3x16A, då är en enfasmatning inte lämplig.
Men se upp! Det säljs spisar och hällar som är avsedda för enfas 230V. Det är vanligt i halvgamla lägenheter att spisen matas med enfas 20A. Det gäller lägenheter som är enfasmatade. En del av dessa går att koppla om till flera faser, men inte alla.
Det är numera ovanligt med spisar som är kopplade för 400V drift.
Om du har ett korrekt installerat Perilex uttag, dvs. även nollan framdragen till uttaget. Så går det bra att koppla in en spis med två eller trefas matning på 230V.
Däremot så är ditt uttag troligen säkrat med 3x16A, då är en enfasmatning inte lämplig.
Leta på forumet efter "spisbibeln" som "Bo Siltberg" skrivit, där står mycket matnyttigt.
https://mobil.byggahus.se/el/koppla-in-spis-hall-eller-ugn
Kortfattat:
Elementspänning på spisar är idag 230V för att spisen ska kunna säljas över mer eller mindre hela värden utan ändringar.
En 230V spis kan oftast (inte alltid) kopplas till enfas/tvåfas/trefas med nolla.
Läs punkt 1.2.1 "Spisens märkspänning och inkopplingsalternativ" i ovan nämnda spisbibel
https://mobil.byggahus.se/el/koppla-in-spis-hall-eller-ugn
Kortfattat:
Elementspänning på spisar är idag 230V för att spisen ska kunna säljas över mer eller mindre hela värden utan ändringar.
En 230V spis kan oftast (inte alltid) kopplas till enfas/tvåfas/trefas med nolla.
Läs punkt 1.2.1 "Spisens märkspänning och inkopplingsalternativ" i ovan nämnda spisbibel
Det trodde jag med först men jag fick det förklarat för mig så förstod jag hur det menades.Bjober skrev:
Ta och läs spisbibeln, främst den punkt jag hänvisade till ovan.
Följande text är saxad ur den punkten i spisbibeln:
400 V 3N~[\B]
Betyder att elementspänningen i spisen är 230 V och skall matas från tre faser med nolla, där spän*ningen är 400 V mellan faserna och 230 V mellan fas och nolla. Det är tecknet N som alltså har stor betydelse för hur beteckningen ska tolkas. Spisen är Y-kopplad internt för att kunna få 230 V över värmespiralerna.
Ovanstående är den normala betydelsen men det skulle kunna förekomma spisar som kräver bå*de 400 V och 230 V internt. Men det är ju inget problem i detta fall.
Samt
Återigen
https://mobil.byggahus.se/sites/default/files/varmeelement_spis.jpg
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Tackar för svar!
Ok så man märker en konsumentprodukt med "intern elementspänning" logiskt 😕....Som konsument bryr jag mig knappast om man tar ut ström fas-fas eller fas-nolla och jag har har för vana att tolka märkningen 230V som en stickkontakt.
Följdfrågan blir då: hur ska man söka? Måste man alltså googla upp bruxen för varje tänkbar enhet? Filtret på prisjakt säger alltså ingenting? Eller är det rent sannolikt, med tanke på effektern vi talar om, att i princip alla enheter ansluts 3z230V?
Ok så man märker en konsumentprodukt med "intern elementspänning" logiskt 😕....Som konsument bryr jag mig knappast om man tar ut ström fas-fas eller fas-nolla och jag har har för vana att tolka märkningen 230V som en stickkontakt.
Följdfrågan blir då: hur ska man söka? Måste man alltså googla upp bruxen för varje tänkbar enhet? Filtret på prisjakt säger alltså ingenting? Eller är det rent sannolikt, med tanke på effektern vi talar om, att i princip alla enheter ansluts 3z230V?
Hur man ska/bör söka för att få träff finns inget enkelt svar, mycket beror på om distributörerna/affärer/mfl skriver rätt eller inte.
Om dom skriver rätt så ska du söka efter "400 V 3N~" för att få träff på spisar som utnyttjar alla tre faserna och nollan vi har i Sverige.
För att verkligen få reda på all väsentlig fakta oberoende om det gäller spis, hemmabio, tv, robotgräsklippare mm så gäller det att läsa tillverkarens dokument och inget annat.
Om dom skriver rätt så ska du söka efter "400 V 3N~" för att få träff på spisar som utnyttjar alla tre faserna och nollan vi har i Sverige.
För att verkligen få reda på all väsentlig fakta oberoende om det gäller spis, hemmabio, tv, robotgräsklippare mm så gäller det att läsa tillverkarens dokument och inget annat.
Moderator
· Stockholm
· 52 252 inlägg
Man kan inte förutsätta att alla går på trefas. Det säljs många hällar/spisar som är avsedda för enfasinkoppling.norrbottenstorpet skrev:
Tyvärr är informationen ofta väldigt begränsad även i bruksanvisningen om vilken anslutning den skall ha. En ledtråd kan vara om det står att den skall anslutas till 16A säkring, då menas oftast trefas.
Jag gissar att många när butiker får tåg i olika partier av spisar / hällar som inte alltid är avsedda för den svenska marknaden. Det finns många marknader i Europa som har " "stora enfasmatningar" till huset säkrade 63- 100 a. ( motsvarar en trefas matning säkrad 20 - 35 a ) .
I ett sådant läge kan man säkra śpisen 25-32 a.
I ett sådant läge kan man säkra śpisen 25-32 a.
Om söker en induktionsspis kan du köpa vilken som så länge den har rätt bredd. Alla induktionsspisar går att koppla över tre faser + jord och nolla. Är du osäker rekommenderar jag ett besök hos en fackhandlare, där kan du garanterat få hjälp att hitta rätt.
Moderator
· Stockholm
· 52 252 inlägg
Jag har iofs. för mig att det varit några trådar här, där folk handlat hällar som helt saknat inkopplingsanvisningar för annat än enfas. Där det nog visserligen gick att bygga om till trefas, men då inte bara genom omkoppling på inkommande plint.
Även någon häll där inkopplingsplinten inne i hällen inte är åtkomlig annat än genom total isärplockning av hällen.
Även någon häll där inkopplingsplinten inne i hällen inte är åtkomlig annat än genom total isärplockning av hällen.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 308 inlägg
Jodå det finns (induktions)hällar för enfas som inte går att koppla om, och de säljs av stora vitvaruhandlare även till kunder som säger att de vill ha en häll för trefas.
Jag tror vi tänker lite olika här. 3st 230v element anslutna på 3 faser är ingen 3fasanslutning för mig. Kokar jag spagetti med 3kw på 230v så finns 3A kvar på min 16A säkring att köra annat på. Kokar jag på 400v så har jag 8,5A över. I praktiken betyder det att jag och övriga familjemedlemmar slipper fundera över om micron och motorvärmarn ligger på samma fas som spegettikastrullens induktionsplatta. Visst, kör jag 3plattor samtidigt kvittar det om jag har 230 eller 400v men det exempel jag tog var viktigt för mig när jag valde spis. 400v med eller utan nolla fanns inte.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 308 inlägg
Det tar några minuter att koka upp vattnet då hällen drar max, sedan kokar spagettin under 8 minuter med kanske halva effekten. Det är relativt kortvarig överlast som huvudsäkringarna håller för. Så i praktiken tror jag inte det har så stor betydelse, men visst 400 V (L-L) är bättre än 230 V (L-(PE)N).