KnockOnWood skrev:
Kanske du har missförstått det där med 230 - 400 Volt?

Koppla mellan en fas och nolla = 230 Volt.
Koppla mellan två faser = 400 Volt.

Så båda varianterna går att ordna i ett uttag där det finns 2-3 faser och noll-ledare.

Problemet är egentligen bara i gamla Perilex-uttag, där man "glömt" att koppla in noll-ledaren.
Jag har inte missförstått. En apparat kan vara två eller trefasig på. olika sätt. 1 Elementen/ lindningarna är kopplade mellan faserna och matas med 400 V.
2 elementen/ lindningarna är kopplade mellan fas och nolla och matas 230 V. I det sistnämnda fallet kan man ofta dela upp elementen mellan en/ två eller tre faser. Det betyder att apparaten inte använder 400 V internt, men märkningen är ändå t.ex. 3N 230/ 400 v på typskylten eller inkopplingsschemat i kopplingsboxen. Där avser man matande nära utförande. Samma produkt kan även köras trefasig i 230/133 V nät eller ett 3 230 V IT nät. I det fallet utan nolla.
 
Min gissning är att någon marknadsavdelning på Siemens missat möjligheten att koppla spisarna trefas. Trefas är ju lite udda sett till hela den europeiska marknaden så de flesta spisar som säljs är nog för enfas. Jag skulle kontakta svenska Siemens och fråga helt enkelt.
 
  • Gilla
Ragnar_AT och 1 till
  • Laddar…
Trefasspis är rätt vanliga i Medeleuropa (t.ex. Tyskland, Österrike, Ungern, mm.), i Schweiz finns/fanns även tvåfasspis (utan nolla, riktigare sagt enfasspis med 400 V-element kopplad mellan två faser) och det är osannolikt att Siemens producerar modeller som är mer eller mindre osäljbara i denna länder. Jag antar att faserna är bara byglade inne i kopplingsutrymmet men kan förstås inte vara säker utan att ha sett spiset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.