Nu behöver jag lite tips o råd. Kan inte riktigt bestämma mig om det är värt den extra kostnaden.
:confused:

Är snart klar med lite golv och taklister, därefter är det dags för en innerdörr att bli lite kortare. Och det är svårt att göra snyggt utan skena.
En skena med adapter till hitachin går på närmare 1500 spänn och en sänksåg på över 4000. Eller 3500 om jag kan ta mig till k-rutan i Jakan.

Det käns lite som att jag letar efter anledningar att köpa en sänksåg, men samvetet säger låt bli.:rolleyes:
Behovet för en skena till sågen är verkligt. Men jag vet inte om det är värt 4000. Egentligen är också 1500 dyrt för bara en skena, men det är så jäkla omständligt att joxa med rätskivor för att få till raka snitt med klingan. Det ska mätas och tvingas och så e man rädd att nått ändå blev snett.

Jag lånade en polares festol i somras, det va ju som dag och natt. Bara o lägga dit och såga. Ville man va säker på att det inte skulle glida fans det tvingar på undersidan som funkade skitbra.

Nu har inte jag nått behov av just festol, kan egentligen tänka mig alla tillverkare.


Ge mig lite input! :)
 
När du köper Boschen från K-rauta kommer du aldrig använda din Hitachi, så den kan du sälja och täcka mellanskillnaden för endast skena+adapter och en hel sänksåg med låda och ny skena. :D

Ja jag vet... jag säljer sällan själv utan det blir oftast bara extra uppsättningar men... i teorin alltså! Men du ville ha argument så några argument på teoretiskt basis borde duga.

Boschen anses ligga i nivå med Festool så den lär du verkligen inte bli missnöjd med.
Men det är inte bara rakheten med skenan som är finessen med en sänksåg, utan även att du får betydligt bättre dammupptagning (med dammsugare då förstås) samt att du får extremt bra sågsnitt, skenan fungerar som splitterksydd, sågen har även egen splitterskydd.

Bara dessa argument tycker jag är tillräckligt för att slå till en Bosch för 3500 papp redan nu.
 
Ska du kapa en dörr gör du det lika bra med en rätskiva eller "fabrikskant" på en bit plyfa/MDF. Måtta ut offset från kant till klingan på sågen, tvinga fast rätskivan ordentligt i dörren och såga. Vill du lyxa till det med något inköp, skaffa en lagom fintandad klinga till sågen, alternativt se till att den befintliga är vass.
 
@phl
Jo, det är ju så jag gör nu. Och bara en dörr är inte så mycket jobb. Ser det mer som ett bra tillfälle för inköp.
Men kan inte riktigt motivera kostnaden. :confused:

@End
En skena till hitachin är förhållandevis dyr. En sänksåg är änu dyrare men också mycket bättre.
Och som du säger kan jag kränga min gamla såg, men det lär ju inte hända...
 
Om du mot förmodan vill ha ytterligare argument för att INTE köpa en sänksåg så säger jag att om det bara handlar om en dörr så kör du med en rak kant, vilken som helst. Gäller det däremot två dörrar så kan det ju löna sig att göra en egen såglinjal enligt denna skiss: http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/140314-sag-i-bygglov.html#post1039032

Sedan när jobbet är gjort så går du och köper en sänksåg som belöning. ;)
 
Problemet med C6BU2, åtminstine de två ex jag haft, har varit att klingan inte varit helt parallell med kanten på bottenplattan. Vill inte påstå att det säkert var så vid leverans men nästan. Då måste man justera skenanslaget för det. Kanske inte ett jätteproblem. Värt att mäta på sågen innan.
 
Har adaptern till min Hitachi. Funkar bra tycker jag man får bara ställa in den så den går parallellt med skenan. Adaptern funkar även på festools skenor och säkert på alla andra skenor också (har inte prövat så inte 100% säker). Har fått för mig att det är smidigare med en sänksåg att ställa in sågdjup och tar du av adaptern får du ställa in den varje gång du använder den (får ta av den för att få plats med sågen i förvaringslådan).
 
Sänksåg har man väl mest för att slippa tänka (fel). Tyvärr tycker jag inte att sänksågen helt ersätter cirkeln så du kanske vill ha kvar den ändå, också.
 
Ska väl återkomma till tråden när jag startade den..
Det blev en bosch på k-rutans rea. Kunde inte låta bli :)
 
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.