Vad heter/kallas sågen+ skenan som de använder i bygglov när de t ex delar mdf skivor och dylikt. Dvs de lägger på en aluminiumskena som de sedan drar en såg mot.

Finns det några vettiga för "ok" peng? Sådan såg har jag egenltigen modell billigare men skenan hade varit guld värt.
 
De kallas sänksågar. Det finns ungefär en miljon trådar om dessa här på forumet nu när du har sökordet. Den vanligaste heter Festool TS55, men det finns modeller från Makita, Dewalt och Mafell också.
 
Tack
 
Har man inte sådär 6000:- över och det bara är skenan som behövs och man dessutom kan nöja sig med något enkelt (som ändå bör fungera utmärkt) så finns det en bra beskrivning på hur man fixar till detta någonstans här. Det kanske tom var en YouTube länk?

Jag har lite svårt att komma på hur det skall beskrivas men man tar och sågar två "remsor" av masonit eller tunn MDF varav den ena ganska bred. Man limmar sedan den smalare remsan på den bredare med fabrikskanten inåt. Avslutningsvis så sågar man av den breda remsan och låter sågen följa fabrikskanten. Då sågas den breda remsan av så att kanten kommer att ligga precis där snittet kommer.

Jag försöker med en bild, den röda kanten är den som är sågad från fabrik och därmed får antas vara rak.

sågskena.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kanske någon annan kan förklara det hela bättre?

En stor fördel med detta är att du kan göra så många skenor du vill i vilka längder som helst till en mycket liten kostnad.
 
Kan tillägga att som synes är jag helt grön på att använda SketchUp och att jag själv kör med Festool TS55 och skenor. En helt fantastisk såg som jag aldrig ångrat att jag la pengar på.
 
Men det där var ju en synnerligen smart lösning! Nu är det ju inga problem att få en skena som är 240cm så man kan kapa fullängdsskivor rakt och snyggt!

Bilden var helt klart tillräckligt informativ!

Tackar!
 
Ludwig skrev:
Men det där var ju en synnerligen smart lösning! Nu är det ju inga problem att få en skena som är 240cm så man kan kapa fullängdsskivor rakt och snyggt!

Bilden var helt klart tillräckligt informativ!

Tackar!
Njae...en 240cm skena räcker inte till att dela en hel skiva (skenan måste hänga ut lite före och efter skivan), dessutom blir den nog lätt lite vinglig i masonite. Bättre är i så fall att rita upp linjen och sen flytta skenan efterhand. Kan bli riktigt bra om man är noga, hela osynlig övergång är nog svårt dock.
 
Gör man den biten man lägger an mot i 8-10mm mdf så kan den ju hänga utanför. Smart!
 
För att styva upp det hela kan man ju tänka sig underdelen i masonite eller kanske ännu bättre (ivarjefall snyggare) med tunn plywood? Masonite har ju fördelen med en glatt yta som man kan vända uppåt och en trögare yta som vänds nedåt.Sedan kan man ju ta något grövre till den övre biten. Kanske tom en Al-profil, typ rätskiva?
 
  • Gilla
baphomet
  • Laddar…
vill man kunna flytta skenan för att ta nytt tag kan man alltid lägga en rätskiva bakom skenan. Om möjligt fixera rätskivan och glid sedan skenan längs med rätskivan till ny position.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.