AnneFi
Toaletten är jag inte så sugen på att flytta, den renoverades för två år sedan, burar avlopp och allt.

Jag har som sagt en egen lösning som jag kan posta senare ikväll men det är alltid roligt att höra andras lösningar.
Man fastnar själv jävligt lätt i hur det är just nu :)
 
AnneFi
jaha här kommer mitt bästa förslag hittills.
man har fortfarande utrustning i den trängre delen men det är "bara" ugnen som jag använder sällan.

Äsch jag vet inte,
pl3.png
 
Ja det är verkligen inte lättplanerat. Det jag saknar i din senaste lösning är arbetsytor. Är det ett måste med upphöjd ugn? Annars så kanske du skulle kunna sätta hörnskåp i det smala hörnet och ha en arbetsbänk mot den korta väggen där. Kanske inte så jättekul att stå och jobba i men vi har just nu bara en arbetsyta då vi inte monterad vår köksö ännu och jag tycker det är riktigt jobbigt om jag vill göra någonting samtidigt som min sambo är där och fixar.
 
Jag skulle vilja påstå att man inte kan ha en ugn i hörnet sådär, det måste finnas lite armbågsutrymme på båda sidor.

Hur var det, fanns det nån orsak till att det inte gick att byta plats på köket och matsalen som jag föreslog? Du svarade nåt om att hallen är för smal och det förstod jag inte riktigt?
 
AnneFi
Anna_H det får inte plats ett köksbord på köksytan utan att det är ivägen för att ta sig ner i källaren.
Har en vän som har ugnen mot vägg och det fungerar utmärkt. Ska dock ha skåpet 10 cm från väggen i så fall.

Byggankan. Det går inte att använda den bänkytan jag har där nu eftersom det är för trångt. Det är därför jag inte gjort någon hörnlösning där. Korkat att köpa ett 40 tals hus.
Håller absolut med dig om att arbetsytan är för liten.
 
AnneFi
jaha, tjejer då har jag möblerat om lite.
byggankan - måste säga att jag fortfarande filar på idén med skafferi.
här har jag tagit till mig åsikterna om arbetsytan.

nya tankar är välkomna!
pl4.png
 
Ett riktigt rejält gå-in-i-skafferi till höger skulle ge er massor av plats för både det ena och det andra. Det gjorde vi när vi byggde och det är en av de saker vi är mest nöjda med! Jag föreslår att kyl och frys får komma närmast skafferiet sedan. Det ser trevligare och mer enhetligt ut från matplatsen att ha skåp där. Porslin kan man eventuellt ha i en möbel istället för i köksskåp. Kanske kan man göra något i samma stil som köket, men med vitrindörrar t ex?
 
AnneFi
Ella skrev:
Ett riktigt rejält gå-in-i-skafferi till höger skulle ge er massor av plats för både det ena och det andra. Det gjorde vi när vi byggde och det är en av de saker vi är mest nöjda med! Jag föreslår att kyl och frys får komma närmast skafferiet sedan. Det ser trevligare och mer enhetligt ut från matplatsen att ha skåp där. Porslin kan man eventuellt ha i en möbel istället för i köksskåp. Kanske kan man göra något i samma stil som köket, men med vitrindörrar t ex?

jag försöker verkligen att få in det där skafferiet men jag förstår inte hur allt det andra skulle få plats sedan?
jag måste ha utrymme med på båda sidorna om spishällen och plats att röra mig.
Det som finns längst till vänster ska föreställa vitrinskåp på bänkskåpen.
 
Jag tänkte att man kanske kan ställa ett vitrinskåp på annan plats i matrummet för att slippa ta plats för det i "raden" längs väggen. Då kanske man kan skippa överskåp närmast altandörren. Det ger ett lättare intryck.

Från höger till vänster; frys (60), kyl (60), högskåp med ugn och mikro (men hellre ugnen under spisen eftersom du säger att den används sällan) (0-60), bänkyta (40-60), spis (60), bänkyta (60-80), diskho (60-80), bänkyta (resten!). Det blir 3,40 - 4,60 plus sista bänken. Det borde få plats!
 
AnneFi
jag har också tänkt att vitrinet kanske kan ställas på motsatt vägg från bordet.
provade i programmet nu och det får inte plats.
Jag vill ha högskåpet eftersom micron annars hamnar på bänken och det är en sak som jag längtar efter att få slippa.
måste ha minst 60 från högskåp till spishäll.
spishällen behöver ett 80 skåp eftersom jag ska ha en 70 häll. Har 60 nu och jag får dåligt med plats.
80 är ett minimum mellan häll och vask nästan för litet.
diskhon ska ha ett 80 skåp med stå stora vaskar
och sedan kommer en diskmaskin.

det blir 540 på en 530 sträcka och där är ett fönster bakom kyl frys.
 
Den lilla fnutt-vinkeln till vänster om hallen är ju 60 bred vad jag kan se. Kan du inte ha antingen högskåpet med ugn och micro eller frysen där? Då frigör du lite plats.
 
AnneFi
den är inte så djup. där står redan ett smalt högskåp :)
 
AnneFi
IMG_0703.jpg
 
Ser man på du har ett valv där också...
Annars hade jag tänkt mig att du skulle bygga på väggen lite så att hörnet blev djupare, men nu .ket det sig. :)
 
AnneFi
valvet ryker. det blir för trångt att sätta ett fulldjupt skåp där. har provat att gå fram och tillbaka för att känna efter. sambon tror nog snart att jag är dum i huvudet.
Springer runt med tumstock och ritar om ritningen flera gånger. inte helt friskt att sitta till tre på natten och rita kök.

Jag retar mig på att varken skafferi eller att ha alla höga skåp bredvid varandra fungerar som jag vill.

Äskar dock idéerna allihopa! Att jag är lite avig är för att jag vet vad som inte fungerar idag.
skulle satt ut alla mina önskemått i första inlägget. Men nu finns dom i alla fall där :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.