Automover skrev:
Okej, kan nog stämma. Hittade denna på Nibes hemsida, men är tveksam om det skiljer såå mycket mellan Pellets och bergvärme..

[länk]
Det verkar vara glädjeräkning från nibe ,pellets kostar 50 öre och har svårt att tro att värmepumpen ska ge ett års cop på 4- 4,5 i alla fall inte här i Värmland där elpatronen får jobba någon månad om året.
 
Pellets är billigast vid högre framleddnings temperatur som TS skriver hus från 1969.
eller vid tappvattenpruduktiin.
Bergvärme är grymmt effektiv vid nybyggen med golvvärme men det har inte TS. det är en framledning på 35 grader som VP är testad på.
 
Automover skrev:
Okej, kan nog stämma. Hittade denna på Nibes hemsida, men är tveksam om det skiljer såå mycket mellan Pellets och bergvärme..

[länk]
Årsverknings COP på 4.0
Inte troligt.

Om man räknar på samma orealistiska sätt för en modern pelletspanna:
OBS! Jag gör avsiktliga fel:cool:
ca 5.7 ton om året
Storaenso, 47 öre/kWh vilket ger med 90% verkningsgrad ca 53 öre/kWh.

Då är dock investeringen lägre och man slipper kostnaden för extra element i källaren samt att murstocken mår bättre.
 
Har mailat Nibe och frågat hur de räknat :D

Men det verkar som att vi är överens om att pellets kostar ca 50 öre per kwh?

:cool:
 
  • Gilla
larsbj
  • Laddar…
Mja, lite mer. Du får inte en årsverkningsgrad på 90% som jag (avsiktligt felaktigt) räknade med.

Nån som sett någon, typ SP, test som visar vad man kan nå för årsverkningsgrad med pellets. Gissar att det blir något högre verkningsgrad med ackumulatortank då brännaren då får gå längre tid. Å andra sidan har du förluster från ackumulatortanken.
 
Skal man bo kvar i huset är bergvärme bästa investeringen, om man måste sälja huset är bergvärme bästa alternativet 90% ev köpare tar det som en fördel. Pellets funkar bra men då har man 52 säckar på en pall som skall bäras in 16kg styck, eller låsa upp yta för ett bulkförråd. Sedan är ju inte pellets gratis när det blir kallt.

mvh
 
spekerök skrev:
Skal man bo kvar i huset är bergvärme bästa investeringen, om man måste sälja huset är bergvärme bästa alternativet 90% ev köpare tar det som en fördel. Pellets funkar bra men då har man 52 säckar på en pall som skall bäras in 16kg styck, eller låsa upp yta för ett bulkförråd. Sedan är ju inte pellets gratis när det blir kallt.

mvh
Jag ska snart beställa 3-4pallar och har redan ångest över skiten. Jag som har pellest råder ingen till att skaffa skiten.

Dock bra för skorstenen och vinden.

Det är bra för källaren att ha ett dammoln som ett skyddande lager över alla saker.

Sent from my GT-N7000 using Byggahus
 
Hur kan du veta att en bergvärmeinstallation är den bästa investeringen? Jag tar gärna del av dina ekonomiska kalkyler som påvisar detta.
spekerök skrev:
Skal man bo kvar i huset är bergvärme bästa investeringen, om man måste sälja huset är bergvärme bästa alternativet 90% ev köpare tar det som en fördel. Pellets funkar bra men då har man 52 säckar på en pall som skall bäras in 16kg styck, eller låsa upp yta för ett bulkförråd. Sedan är ju inte pellets gratis när det blir kallt.

mvh
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Att tänka på om man slutar att elda i ett gammalt hus. Så innebär det oftast att ventilationen också slutar att fungera! Dvs man måste lägga till kostnaden för någon form av mekanisk ventilation, om man gör en värmepump-lösning.
 
Joens skrev:
Jag ska snart beställa 3-4pallar och har redan ångest över skiten. Jag som har pellest råder ingen till att skaffa skiten.

Dock bra för skorstenen och vinden.

Det är bra för källaren att ha ett dammoln som ett skyddande lager över alla saker.

Sent from my GT-N7000 using Byggahus
Har du sett den här?

http://www.x-products.se/index2.asp?siteid=1&pageid=2
 
rca1959 skrev:
Har du sett den här?

[länk]
Jo, den har jag sett. Men då har man redan burit in skiten.
Men det är ju inte en dum produkt så sett.
 
Hur räknar ni ut verkningsgraden för pelletspannorna?
 
Mätinstrument typ Testo. Rökgasanalyser som sker med hjälp av dem.
 
Hejsan

När vi köpte vårt hus för 4 år sedan ( hus från -54 byggt i siporex med putsad fasad, ej tilläggsisolerat samt fina original 2 glas fönster ) så stod vi inför att byta till antingen pellets eller bergvärme....vi körde på bergvärme " Therma Diplomat Optimum 8 " samt köpte 2 extra gamla fina sektions-radiatorer " Lenhovda " för att få upp värmen bättre på nedervåningen samt få ner framlednings-tempen lite! Med gamla olje/el pannan som gjorde vi av med 28000kwh första året...året efter när pumpen var på plats så gjorde vi av med 9300kwh på två pers....den håller sig kring 9000kwh år efter år :) så om ca 2 år har pumpen betalt sig själv.....jävligt bra investering tycker jag! Höjer värdet på huset...man kan använda pannrummet på ett helt annat sätt....grymt bekvämt.mm
 
...glömde säga att kWh siffran var totalen inklusive hushållsel :0
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.