Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Per Eskilsson skrev:
Vilka av hans 17 punkter stämmer inte? Jag har nu numrerat dem.
Det kan du väl fråga mats_o som tog bort hela min lista med svar. q(;^;)p

Mats: No hard feelings! ;)
 
Jag har missat läsa ditt svar. mats_o raderade ditt svar eftersom du bad om det. Marléne återpublicerade Trobergs inlägg eftersom hon inte såg konstigheter med det.

Jag är jätteglad vid min iPhone. Det är världens bästa telefon enligt mig. Särskilt bra är den eftersom det var den luren som fick Marléne att börja använda mobiltelefon. Nu är hon mycket lättare att nå.

Men iPhonen har några svagheter. Det största är att den går sönder så lätt - att glaset spricker. Den punkten tycker jag är värd att belysa för de som funderar på att införskaffa en ny iPhone.
 
Per Eskilsson skrev:
Jag har missat läsa ditt svar. mats_o raderade ditt svar eftersom du bad om det...
Nej, jag bad inte om det, så jag tror att det begicks ett misstag. Inga problem, men jag sitter inte i en halvtimma och skriver om det.

Av alla de iPhone 3 och 4 vi sålt kan jag säga att 3:an går sönder fysiskt i större utsträckning än 4:an. Kanske 2% av 3:an och 1% av 4:an
 
Johan Gunverth skrev:
Av alla de iPhone 3 och 4 vi sålt kan jag säga att 3:an går sönder fysiskt i större utsträckning än 4:an. Kanske 2% av 3:an och 1% av 4:an
Det kanske beror på att ni räknar hur många mobiler ni får tillbaka. Av våra 6 st iPhone/iPods har 3 st (50%) gått sönder genom sprickor i glas och vi har inte reklamerat dem eftersom det inte verkar lönt.

Enligt http://www.phonearena.com/news/Crac...2-more-than-glass-on-Apple-iPhone-3GS_id13939 så kommer "15.5% of those who bought the latest version of Apple's touchscreen phone will have an accident within the first year of ownership."
 
Per Eskilsson skrev:
Det kanske beror på att ni räknar hur många mobiler ni får tillbaka. Av våra 6 st iPhone/iPods har 3 st (50%) gått sönder genom sprickor i glas och vi har inte reklamerat dem eftersom det inte verkar lönt.

Enligt [länk] så kommer "15.5% of those who bought the latest version of Apple's touchscreen phone will have an accident within the first year of ownership."
Japp. Det lite färre än 3:an i och med att det är två sidor med glas. ;) 15,5% är vad jag förstår en helt normal siffra. Med tanke på att iPhone:en hanteras så mycket mer tid än andra telefoner tycker jag nog att skadegraden pga att man tappar den är rätt låg.

Ja, vi räknar antal mobiler som kommer tillbaka och samtliga våra kunder ringer om det är minsta problem även sådana som inte har med fysiska skador att göra. :D
 
Troberg skrev:
Jag har en iPhone, men om jag skulle köpt en telefon idag så skulle det blivit en Android. Varför?

1. iPhone är för upplåst. Man kommer inte åt att mickla med den, knappt ens efter att man hackat den.
2. Man är låst till iTunes. Skitprogramvara som dessutom bara finns för ett par operativsystem. Funkar mycket dåligt med Linux.
3. Inget stöd för USB Mass Storage. Se ovanstående punkt.
4. Saknar mycket som borde finnas, tex MMS, videoinspelning, svensk ordlista (hur mycket suger det att alltid får "att" ersatt av "AT&T"?) och så vidare.
5. Går inte att bläddra musik efter filnamn och katalogstruktur, bara primitiva taggar.
6. Struligt att lägga in ljudböcker på den, speciellt utan iTunes.
7. Dåligt stöd för filformat för musik, framför allt OGG.
8. Går inte att lägga in vilken ringsignal man vill, utan det är en betaltjänst som kräver att ljudet finns i iTunes. Visst, det går att hacka sig runt, men det är på tok för struligt.
9. Går inte att lägga in egna SMS-signaler alls.
10. Appstore. Seriöst, hur i helsike kan det vara ett försäljningsargument att man får betala för programmen, istället för en traditionell pakethanterare? Till råga på allt så censurerar Apple utbudet där.
11. Ergonomi. Som gjord för att tappas, och inte hållbar nog för att bli tappad.
12. Instabil. Ibland hänger den sig riktigt illa, blir skållhet och måste stoppas med en hård reset.
13. Dold källkod gör att man inte kan lita på den.
14. Går inte att byta batteri. Seriöst, hur tänkte de när det inte går att byta förbrukningsmateriel?
15. Dåliga kontaktdon. Blir lätt glappiga.
16. Operatörslåst. Jag skulle inte ha Telia som operatör om det så ingick en daglig avsugning i abonnemanget. Visst, man kan låsa upp den, men det är krångligt och en riskoperation.
17. Sensorn som ska stänga av pekkänsligheten när man håller den mot örat funkar halvdant, så det är ganska vanligt att den tex går över till högtalarläge när man talar.

Nu är min iPhone en 2G, det är möjligt att vissa av dessa saker fixats.

Nu låter jag kanske negativ om iPhone, och det är inte hela sanningen. Den skapade en ny trend och var först med en hel del, men den är ett hafsverk och har blivit rejält frånkörd av konkurrenterna. Den hade sin tid, men idag är den en antikvitet, en primitiv förfader.
Vilka av dessa fel/brister stämmer fortfarande nu med Iphone 4?

De punkter som jag vet fortfarande är aktuella är: 1,2,3,10,13,14

Hur är de med de andra punkterna? 4,8,9 måste väl vara fixat? Är ju väldigt märkligt att dessa, för mig självklara, funktioner ens saknades på första Iphone.. Den kom ju ändå på 2000-talet.. ????
 
Skulle vilja lägga till en punkt i ovanstående lista.
18. Dålig sändarkvalitet på telefondelen, gäller även avancerade Ericssonare.

Varje gång jag pratar med någon vars meningar klipps av, och jag blir tvungen att fråga vederbörande gång på gång vad han/hon sa, brukar jag fråga: Avänder du en Ericsson? Nä jag har en Iphone, eller har du en Iphone? Nä jag har en Ericsson.

Det slår aldrig fel, vet inte vad det beror på. Brusreduseringen, dålig mic, eller helt enkelt nedbantad telefondel för att få plats med annat? Hur som helst, detta är fruktansvärt irriterande, men personen på andra sidan fattar ingenting, för min egen röst är hos mottagaren lika kristallklar som en stjärnklar vinternatt.
 
Redigerat:
Rrrrr skrev:
Vilka av dessa fel/brister stämmer fortfarande nu med Iphone 4?

De punkter som jag vet fortfarande är aktuella är: 1,2,3,10,13,14

Hur är de med de andra punkterna? 4,8,9 måste väl vara fixat? Är ju väldigt märkligt att dessa, för mig självklara, funktioner ens saknades på första Iphone.. Den kom ju ändå på 2000-talet.. ????
Punkt 1, 2, 3, 10, 11 och 13 är knappast fel, det är medvetna designval som man kan tycka mer eller mindre bra om beroende på hur man viktar fördelarna respektive nackdelarna.

Punkt 14 kan man diskutera. Det är inte mycket svårare att byta batteri i en iPhone 4 än i de flesta andra mobiler, men det behövs en skruvmejsel. Å andra sidan är trenden att de flesta andra smartphonetillverkarna också börjar göra telefoner med inbyggt batteri.

Punkt 9 gäller fortfarande om man inte jailbreakar.

Övriga punkter är såvitt jag kan se inte relevanta.
 
Men herregud människa , vilken modell har du??? 2G......
men det mesta av det du tar upp är vidareutvecklat i 4,an....
Fattar inte varför du ska ta upp en stenålderspjäs i jämförelsen för,,, är det för att Androider och övriga smartphones är stenåldersgrunkor eller????
Tja, det mesta är faktiskt inte fixat än, och Apple verkar inte bry sig. Tvärtom, mycket av bristerna är i högsta grad avsiktliga, tex AppStore, iTunes, instängningen, otillgänglig källkod osv.

Hört talas om headset?
För struligt. Det är förresten en annan grej jag ogillar med den, det är för mycket knappande för att lägga över ett samtal till headsetet.

Nej. Hans inlägg är nerlusat av faktafel och personliga åsikter som man nästan aldrig hör annars.
Personliga åsikter, javisst. Faktafel? Tror inte det.

Det kanske beror på att ni räknar hur många mobiler ni får tillbaka. Av våra 6 st iPhone/iPods har 3 st (50%) gått sönder genom sprickor i glas och vi har inte reklamerat dem eftersom det inte verkar lönt.
Det är många som inte lämnar tillbaka dem utan bara skaffar en ny telefon eller fortsätter köra med naggat glas.

De punkter som jag vet fortfarande är aktuella är: 1,2,3,10,13,14
5 gäller väl fortfarande? 6 likaså? Är 7 löst? 8 gäller väl fortfarande? 11 likaså? 15 borde också gälla, det är ju samma kontaktdon?

Är ju väldigt märkligt att dessa, för mig självklara, funktioner ens saknades på första Iphone.. Den kom ju ändå på 2000-talet.. ????
Exakt. När den kom så var den cool, men saknade grundläggande funktioner som var standard på konkurrenterna. Nu har den fixat lite av det, men samtidigt så har konkurrenterna trappat upp sina lurar, så även om iPhone tagit ett steg framåt så har konkurrenterna tagit tre steg framåt.

Heck, bara att iPhone 2G var 2G vid en tidpunkt när alla andra körde 3G visar på att man skiter i tekniken.

18. Dålig sändarkvalitet på telefondelen, gäller även avancerade Ericssonare.
Instämmer. Vill dessutom lägga till en till:

19. För dåligt med utrymme kring hörlursjacket begränsar urvalet av lurar starkt. Ska man lyssna på musik så vill man välja lurar fritt. För mig som ofta lyssnar på musik med hörselkåpor när jag klipper gräset så är det ännu viktigare.

Punkt 1, 2, 3, 10, 11 och 13 är knappast fel, det är medvetna designval som man kan tycka mer eller mindre bra om beroende på hur man viktar fördelarna respektive nackdelarna.
Medvetna designval, javisst, men i dagens läge så måste man betrakta dem som fel. Världen är öppen idag, folk förväntar sig att de faktiskt kommer åt insidan i sina prylar. Förr hette det "If you can't fix it, you don't own it". Idag gäller "If you can't modify it, you don't own it", och då krävs åtkomst till källkoden och möjlighet att modifiera den.

Punkt 14 kan man diskutera. Det är inte mycket svårare att byta batteri i en iPhone 4 än i de flesta andra mobiler, men det behövs en skruvmejsel.
Hur påverkar det garantin?

Övriga punkter är såvitt jag kan se inte relevanta.
För mig är de väldigt relevanta. Tex:

* Jag behövde verkligen telefonen förra veckan, när den bestämde sig för att låsa sig. Bara en svart skärm och den blev så het att man knappt kunde hålla den. Krävdes en hård reset (båda knapparna i 15 sekunder) och en natts vila innan den startade igen. Så får det inte funka.
* Jag vill kunna använda den med de operativsystem jag använder. Apple hade lätt kunna ha stöd för USB Mass Storage, men valde istället att uppfinna hjulet, vilket innebär att det bara finns två OS som de har stöd för idag.
* Jag har min musik prydligt namngiven och sorterad. Det har jag inget för, eftersom de bara går på taggar.
* MP3 har kass kvalitet, så jag föredrar OGG. Funkar inte med iPhone. All min musik måste då konverteras, och konvertering från ett format med förluster till ett annat är inte bra, så alla skivor måste rippas från CD igen.
* Glappiga kontaktdon. Är nu inne på tredje kabeln. Återigen, jag vill kunna lita på prylarna. Laddaren är förresten också kass, så nu kör jag USB från en dator som jag inte använder till annat än att ladda telefonen...

Visst, det är personligt tyckande, men för mig är det viktiga saker, och antagligen för andra också.

Nu såg jag iofs för ett tag sedan att någon lyckats installera Android på iPhone. Jag borde kanske ge det en chans, det borde lösa alla problem som inte är relaterade till bristande hårdvara.
 
Nåt bra måste det väl finnas med iPhonen eftersom nio procent av alla svenskar mellan 15 och 74 år har en. :) Och den siffran var från i mars 2010 så det är antagligen ännu fler idag.
 
Milkshaken
Som vanligt är det avundssjukan som tar sig den dåliga vägen..... Just för att man har köpt en grej som man trode mer på fast det sen visade sig att det inte var...
Och då måste man såklart tillverka en lista på sjuka grejer som 9 av 10 personer inte ens efterfrågar....
*Suck* Jag blir så trött*

Man ser väl själv vad som är bra med den mobilen man är ute efter. Jag var ute efter en komplett mediemaskin, och det har jag oxå..... Dator, mobil, tillgänglighet, anpassbarhet, snabb information,,, (Appar, inkl Betalapps) Verktyg, musikspelare, och ja... Jag tycker den (Iphone4) uppfyller mina krav, jag har inte det minsta behov att jailbreak då det finns så mycket i utbudet så det räcker för mig... Jag retar mig inte heller på att vissa grejer är låsta till licenser mm... Varför skulle jag reta mig på det för?

Och vaddå :"13. Dold källkod gör att man inte kan lita på den." Varför kan du inte lita på apples system för???

Som sagt, 9 av 10 har inte många av dom extremkrav som vissa verkar tycka är det viktigaste i livet......
*SUCK* IGEN*
 
Milkshaken skrev:
Som vanligt är det avundssjukan som tar sig den dåliga vägen.....
Ehh.. va? Vem är avundsjuk? Och på vad?


Milkshaken skrev:
Och då måste man såklart tillverka en lista på sjuka grejer som 9 av 10 personer inte ens efterfrågar....
*Suck* Jag blir så trött*
Jag är inte speciellt förvånad över att folk gör listor på för och nackdelar på olika telefoner, eftersom de var bland annat detta jag efterfrågade då jag startade denna tråd.

För och nackdelar på olika telefoner för att jag ska kunna välja vilken telefon jag ska köpa.

Jag tycker att Iphone saknar viktiga funktioner som jag behöver.. Då kvittar de för mig om 9/10 inte bryr sig om dessa brister i IPhone. Kan inte jag få vara den tionde jobbige, krävande personen då? :rolleyes:

De viktigaste punkter som får mig att inte välja IPhone 4.


  • Har ej standardkontakt för laddning/kommunikation. (Standard = USB Micro)
  • Har ej stöd för USB Mass Storage
  • Man blir tvingad att använda Itunes.

Är dessa ändrade till IPhone 5 kommer så kanske jag köper en sån! Men tills dess så har jag nu beställt en HTC Desire HD
 
Redigerat:
Laddnings/kommunikationsuttaget på iPhone lär inte förändras inom de närmsta åren eftersom tusentals kringprodukter (dockningshögtalare mm) är speciellt anpassade efter Apples lösning.
 
jeppeknaster skrev:
Laddnings/kommunikationsuttaget på iPhone lär inte förändras inom de närmsta åren eftersom tusentals kringprodukter (dockningshögtalare mm) är speciellt anpassade efter Apples lösning.
Ska de inte bli lagkrav på att alla ska kunna använda samma laddare? Nåt miljöskäl.. Tror att IPhone kommer måsta klämma in en MicroUSB också i så fall.
 
Du tillhör inte Apples målgrupp Troberg. Köp en annan telefon. Ditt argument om att man MÅSTE kunna pilla och mecka med operativet måste nog ses som ett ytterst ovanligt krav. Och att man inte skulle kunna lita på telefonen för att källkoden inte är öppen är ju bara befängt. Vilken kunskap besitter du för att kunna avgöra det? Går du igenom koden på alla dina prylar för att se att passar dina krav?

Jag trodde att vi konstaterat att iPhone inte passar för den minoritet av konsumenter som du och andra i denna tråd tillhör.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.