Nimajneb skrev:
Alla laserverktyg kan man gärna söka efter på ebay över hela världen. Skulle dock tro att tex Bosch har andra benämningar i US.
När jag köpte min Fatmax märkte jag att för lasrar är antalet "olika namn" i olika länder för samma sak mycket stort, större än på det mesta annat jag letat på.

Inte bara modellen, til och med tillverkaren kan heta tre olika saker på exakt samma grej beroende på var den säljs. Tror till en del det berodde på att företagen köpt upp varandra.

---Mats ---
 
Finns nog inte så många tillverkare av bättre laserprodukter. Kan nog stämma att många av dom är märkesbrandade.

Betr topcon som mathias länkade till så kan du nog pressa in de i din budget. 399€ men med prutmån på tyska ebay.
När man sätter en budget på verktyg så ska man blunda för frakt samt alltid tänka interbankkurser, känns alltid billigare så😜
 
Mikael_L
MathiasS skrev:
Om man överväger(avväger?) en 3-80 kanske detta kit är av intresse också? Över min budget dock:

[länk]
Jag tror den skruven för att finjustera vinkeln på den lodräta strålen är en riktigt användbar sak ibland.
Jag skulle nog haft mycket nytta av den då och då när jag behövt syfta in linjen mot befintliga riktmärken.
 
Snurre skrev:
Leicas kanske med mottagare som tillbehör?
[länk]
Jag börjar tro att det blir en sån jag beställer...

1/4" gänga. Kan man använda ett vanligt kamerastativ då?
 
Mikael_L
Nyfniken skrev:
1/4" gänga. Kan man använda ett vanligt kamerastativ då?
japp
 
Snurre skrev:
Leicas kanske med mottagare som tillbehör?
[länk]
Den går tyvärr inte o loda med
 
Mikael_L
Nimajneb skrev:
Den går tyvärr inte o loda med
Jodå, bara man har ett snöre. :cool:
 
Nyfniken skrev:
Jag börjar tro att det blir en sån jag beställer...

1/4" gänga. Kan man använda ett vanligt kamerastativ då?
Jag tycker det vore synd att låta förnuftet segra såhär tidigt på kvällen.
 
Snailman
Har en lino l2 med mottagare (köpte från england) har använt den till hela grunden (utom själva gjutningen) och nu senast för att rita på takstolarna var glesen ska vara (hade väl gått med snäppsnöre oxå)

man kan ju klara sig utan mottagare om man jobbar inomhus eller att det är tillräckligt mörkt ute...

enda man ska se upp med är låsspaken i plast (för att låsa nivelleringen) så man hanterar den försiktigt...

mottagaren var bra vid jobb utomhus
 
nino skrev:
men varför skulle du dra upp det här... :)
GLL 3-80 måste jag ha.... Min Leica föll i golvet så infästningen är paj....

Vojma: går lasern runt hela rummet utan avbrott?

Måste var underbart att ha när man ska göra ett badrum som ska "spåra" med golv och vägg, ställ upp, justera höjd, justera passbitar klart


Vojam igen: finns det möjlighet att köra den med nätadapter? Äter den mycket batteri?

Hej.

Roligt att mitt inlägg skapade intresse. Det som är den stora fördelen med det här delforumet är att vi kan trigga varanda till att höja Sveriges (eller Englands?) konsumption.

Linjerna går runt 360 grader och bildar ett lodkors i tak och golv. Jag tror inte att det går att köra den på eliminator utan att göra egna ingrepp på den. Jag har bara använt den vid två tillfällen totalt kanske 20 timmar och ännu räcker batterierna.

EDIT: Ser nu på proffsmagasinets hemsida att batteritiden anges till max 23 tim vid användande av en linje. Antingen tar mina batterier slut vilken sekund som helst eller så har jag mssuppskattat hur länge jag har haft den på...
 
Redigerat:
Se till att få med fästet BM1! Kostar bara £5 extra.
 
Oj va dyra dom var i UK, kan det finnas någon form av laserskatt där månne?
 
slacker skrev:
MathiasS - Skickat ett PM.

Lwason har mycket bättre pris på 3-80 än Axminster noterade jag:

[länk]
d^_^b
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.