Staffans2000
L Lakritsianen skrev:
Förstår nu att några personer på BH har jobbat systematiskt i flera år på att kväva uppstickare med annan åsikter angående fällning av höga träd som skadar.
Det är inte sannt.

Du har fått massor av frågor hur lagen skulle utformas, men vägrat att svara på nästan allt.
Så här kommer ett urval igen. När du svarat på dessa frågor, kan vi diskutera vidare.

P Paxman skrev:
Fast om lagen ska reglera höjden på träd måste det ju ske regelbunden besiktning. Det kan ju inte vara godtyckligt beroende på enskilda husägares/tomtägares oro.

Och du menar att miljöförvaltningen ska ansvara för mätningen?

Ska det gå att överklaga denna mätning?

Och om mätningen visar att träden är X cm över måttet så ska trädets ägare då alltså åläggas att ta ned det? Om ägaren inte har råd att göra det, vad händer då? Måste h*n sälja huset?

Vad ska måttet vara förresten? Är det max antal meter oberoende av var trädet står? Eller är det ifall trädet når tomtgräns vid eventuellt fall? Fram till huvudbyggnad, skjul, garage, vedbod, hängmatta, cykelställ? Vad händer om grannen bygger ett nytt uthus som ens träd kan nå?

Om det är ett litet träd, t ex ett äppelträd, som inte skulle kunna åsamka någon skada ifall det föll, men som ändå står för nära...måste det ändå fällas?

Om trädet överstiger måttet, kan trädägaren kapa lite på toppen för att komma under gränsen något år till?

Om det handlar om ett skyddat träd, ska det undantas och i så fall hur ska den störda grannen kompenseras eftersom denne inte skyddas av denna lag?

Att avsaknaden av lag är komplicerat för den som drabbas kan ju aldrig vara argument för att stifta en lag, speciellt inte en lag som skulle drabba hundratusentals och åter hundratusentals människor. Någon frågade tidigare i tråden hur ofta det förekommer att träd faller illa mot granntomter. Jag har ingen aning, men en gissning är att det är under 100 per år i hela landet. Med din lag skulle hundratusentals husägare drabbas ekonomiskt, estetiskt, trivselmässigt etc eftersom de skulle tvingas fälla sina träd. Kommuner skulle behöva såga ned miljontals träd som står i anslutning till privatägda tomter och miljöförvaltningarna skulle dränkas i mätuppdrag.

Problemet har dykt upp väldigt många gånger här på BH skriver du. Vad är "väldigt många" i förhållande till hur många som har friska, fina träd på sin tomt som skulle behöva fällas på grund av din lag?
Staffan
 
  • Gilla
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
T
Det där ser ju inte ut som en gran.
 
  • Haha
Karlia
  • Laddar…
L Lakritsianen skrev:
men när höga träd gör stor skada, (skugga, högre uppvärmnings kostnader,
Hur mycket högre blir uppvärmningskostnaderna?

Om det blir stor skillnad pga skugga så är det nog dags att tilläggsisolera/montera isolerglas istället.

Tänk även att det blir svalare sommartid tack vare skuggan, då slipper ACn gå så mycket.
 
  • Gilla
Joakim654
  • Laddar…
Men OM det nu är så att höga träd i närheten (närhet = 50m, 100m, 1000m?) av ett hus är ett så tort problem att det måste förbjudas. Varför skulle det då bara gälla träd i villaområden? Då får vi väl kalhugga alla stadsparker, iallafall inom 50m från andra hus, för att inte tala om "allé träd" i gatumiljön. Skogsägare skulle givetvis inte få några träd inom 500m från min tomt osv. Och varför begränsa sig till skogsmarker som gränsar till villatomter, alla inser ju att man borde ha "skyddsområden på några 100m mellan alla skogsskiften...
 
Tycker inte det ska vara lag på storlek på träd, däremot kan jag tycka det är rimligt att trädägaren får, om grannen inte vill ha trädet, stå för arbete/kostnad att städa löv och grenar samt stå (själv)risken för stormskador. Kanske även skulle kunna falla in under skötsel, dvs man får inte låta en fastighet förfalla, om träden leder till skada eller är uppenbart vanskötta borde ägaren kunna tvingas att åtgärda det.

Som jag förstår är det i vissa områden inte tillåtet att ta ned träd utan lov. Iallafall gällande vissa träd.
 
  • Gilla
albinroo
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
trädägaren får, om grannen inte vill ha trädet, stå för arbete/kostnad att städa löv och grenar samt stå (själv)risken för stormskador
Och då skall det givetvis gälla även för träd i parker? Andra kommunala träd? Skogsägaren med skog som gränsar till min tomt?

Ett träd på tomten är inte detsamma som att tomten är oskött eller förfallen. Om det handlar om murkna träd som kan ramla när som helst, är det en annan sak. Då är jag som trädägare oaktsam/vårdslöls, och kan ställas till svars om trädet ramlar och skadar något.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
J JohanLun skrev:
däremot kan jag tycka det är rimligt att trädägaren får, om grannen inte vill ha trädet, stå för arbete/kostnad att städa löv och grenar
Hur skall det fungera i praktiken? Om två grannars träd fäller löv över en tredjes tomt, hur skall man veta vem som skall kratta vad? Än mer problematiskt blr det ifall även den tredje har ett likadant träd som de två andra. Ännu en fråga för Lakrispartiets tilltänkte starke man att besvara.

Staffan
 
  • Gilla
  • Haha
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
...håller jag med om, men löv kan vara förbaskat jobbiga att ta omhand från ett stort träd, så principiellt hade det vart bra, men troligen som ni säger, praktiskt omöjligt att reglera...
 
  • Gilla
skogstomten
  • Laddar…
Mn tycker man att det är jobbigt med löv, så skall man kanske inte äga någon mark där det kan hamna löv. För att inte tala om all snö som yr in från den kalhuggna granntomten...
 
  • Gilla
  • Haha
Joakim654 och 3 till
  • Laddar…
I praktiken är väl rent av motsatsen till TS önskemål relativt vanligt, att detaljplaner skyddar träd över en viss omkrets.

Jag säger inte att jag sympatiserar med den regeln, utan konstaterar bara att vi nog är rätt långt ifrån ett läge där det blir som TS önskar.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Jag gillar träd, men jag tycker det är jobbigt med löv. Vi hade en skitstor lönn som gjorde att vi måste rensa hängrännor flera gånger om året. De satte igen direkt. Nu stod denna på vår tomt, men hade den stått på grannens tomt så hade jag tyckt det vart rimligt att han hjälpte till med att städa efter alla löv. Grannen fick lika mycket på sin tomt och var nog ändå rätt glad att trädet försvann (fast det stått där i hela hans liv då tomterna en gång tillhörde samma fastighet som han växt upp i). I rimlig omfattning har jag inget alls emot träd, tvärt om, men det finns träd som hänger över tomtgränsen där löv, skugga och risk för att trycka in taket än nära noll för trädägaren men jättestor för grannen. Därav tycker jag att man som drabbad granne skulle ha nåt att säga till om. Tex kunde det finnas en regel om att inte plantera träd som kan växa sig gigantiska precis i tomtgräns?
 
Staffans2000
J JohanLun skrev:
Tex kunde det finnas en regel om att inte plantera träd som kan växa sig gigantiska precis i tomtgräns?
Och hur gör man med de som självsår sig?

Staffan
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Karlia
Redan idag får vi inte göra vad vi vill på våra tomter. Vi får inte bygga vad eller hur som helst, vi får inte placera friggebodar för nära tomtgräns.

Om det blir för många restriktioner om vad vi får göra på vår egen tomt, är det då ens vår egen?

Om det ska bli trädrestriktioner, varför inte grillrestriktioner? Eller förbud mot levande ljus? Många bränder börjar så, ibland brinner grannhuset upp också.

Så länge man lever bland andra människor så får man stå ut med att andra tycker olika än vad man själv gör. Det innebär att vi får acceptera grannens träd, hund, hoppmatta och make.
 
  • Gilla
  • Älska
Joakim654 och 4 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Jag gillar träd, men jag tycker det är jobbigt med löv. Vi hade en skitstor lönn som gjorde att vi måste rensa hängrännor flera gånger om året. De satte igen direkt. Nu stod denna på vår tomt, men hade den stått på grannens tomt så hade jag tyckt det vart rimligt att han hjälpte till med att städa efter alla löv. Grannen fick lika mycket på sin tomt och var nog ändå rätt glad att trädet försvann (fast det stått där i hela hans liv då tomterna en gång tillhörde samma fastighet som han växt upp i). I rimlig omfattning har jag inget alls emot träd, tvärt om, men det finns träd som hänger över tomtgränsen där löv, skugga och risk för att trycka in taket än nära noll för trädägaren men jättestor för grannen. Därav tycker jag att man som drabbad granne skulle ha nåt att säga till om. Tex kunde det finnas en regel om att inte plantera träd som kan växa sig gigantiska precis i tomtgräns?
Jag antar att du ofta var inne på grannens tomt och tog hand om dina löv?
 
  • Gilla
Erik Salhammar
  • Laddar…
Claes Sörmland
J JohanLun skrev:
Tex kunde det finnas en regel om att inte plantera träd som kan växa sig gigantiska precis i tomtgräns?
I de flesta fall som jag känner till har trädet inte planterats utan det är självsått. Ofta finns de där redan vid husbyggnationen. Den lilla lönnpinnen ser så oskyldig ut de första 10 åren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.