A
Spanien har ju inte lyckats göra någon vitvara med kvalitet
Fagor-fabriken har kursat,
tidigare tog Cylinda grejer från spanien bla lackerade spisar istf emaljerade.
Ett lyxigt franskt fabrikat tog grejjer från fagor mm.

Jag tänkte mig den tjocka skum isoleringen med folie på
 
Den första skyddar väl egentligen bara mellan rum och liknande... Alltså folien är ju negativ för allt utom värmeavledning. Jag har öppen planlösning.
Den andra har ju rätt användningsområde. Är dock 30mm och det skulle innebära att jag får flytta ut kylen 30mm också. Minns att dom där metallslingorna bakpå är alldeles mot väggen. Ska dock undersöka detta!
 
Redigerat:
A
det finn en ljuddämpningsskiva mm till elektrolux vilken är av plast och skruvas på skåpets baksida
den räcker från golvet upp till ca halva skåpet
insidan är det ljuddämpande matta likt de vi tittat på
i praktiken ligger denna isolerande skiva dikt an mot kondensorslingorna.
dessutom följde det med en självhäftande matta att klistra ovanför kompressorn och framåt nedåt.

därför tror jag att om du tar feltemas 10mm med folie och klistrar den på väggen bakom skåpet i skåpets fulla bredd och då ca halvägs upp samt en överskottsbit av denna 10mm skiva och klistrar den över kompressorn och framåt kan du säkert upptäcka någon skillnad.
folien kommer att hjälpa till med att inte trycka in isoleringen i kondensorn när skåpet står dikt an mot väggen. samt att inte väggen värms upp.
öppna planlösningar har en olycklig förmåga att leda olika ljud i oönskad riktning.
 
Ska forska lite i det där electroluxaren!

Mmr. Jag gillar Panasonic. Känns gediget när det kommer till tv och så... Men 42db är min också specad till. Förmodligen är det under labbförhållanden också... Min hörs. Enligt arbetsmiljöverkets mätapp så ligger dB runt 41 både på sidan om och framför kylen. Det är kompressorn som låter...
 
  • 20150507_192435.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Jag är också intresserad av ett tyst skåp. Vi har ett kombi kylfrys nu, helt värdelöst, det har varit en ismaskin i den som tar upp hur mycket yta som helst ur den lilla minifrysen så nu har vi en frysbox i förrådet. Problemet är förstås att den låter som ett flygplan till och från. Just nu är den i stort sett helt tyst men så drar den igång sen så man hör höja rösten för att prata med varandra. Helt horribelt. Alla bara nickar och säger att det är helt normalt att kylar låter, men det kan omöjligen vara normalt med såna nivåer.

Är det någon som har koll på kombi kyl/frys som är tyst? Vi vill helst inte börja riva i köksbänkar och göra plats för två fullstora så vi funderar över att skaffa en sån där som är uppdelad i ovan/nedan istället för sida/sida som det är nu. Maten bara rasar ut på en ifrån frysen när man öppnar dörren och det kan ju göra en vansinnig ibland. Vill mycket hellre ha utdragslåda!

Edit: Har öppen planlösning, så matplats, vardagsrum och arbetsrum är allihopa bara några meter ifrån det surrande eländet, så vi eftersträvar så tyst som möjligt i vårt annars nästan helt tysta hus :)
 
Sök på nischbredden och lägst dB på prisjakt. Det bör göra sitt till. 38db tror jag var vad dom med lågt var på.
 
A
Ibland....
Kan det hjälpa att fylla om systemet med ny köldmedia.
Ibland.....
Kan det hjälpa att byta kompressor

Men långt ifrån alltid

Man kan prova att montera bitumen bitar på kompressorn.

I går bytte jag en kompressor tlx4.0 den nya var ljudlös! Fick hålla handen på och lyssna med stetoskop
 
Ljudnivå är en viktig parameter för mig med, jag har en också en öppen planlösning så det är viktigt. Tänkte att 42db skulla vara max i mitt urval, och där kvalade ju Panasonicen in. Jag har idag en 6 år gammal IKEA kyl/frys som inte alls stör mig, och jag var ju bergsäker på att den skulle ha dåliga siffror. Så jag kollade specen och den är satt till 39db.

Kollade lite på Samsungs kyl/frys, de har flera modeller som är specade under 40 i rimlig prisklass. Skall visst ha någon inverter i fyra steg för kompressorn
 
Samsung. Gör inte dom plastiga mobiler...? ;)
Det kanske låter lite med 3db... Men har man bra hörsel så märks skillnaden. Jag har öppen planlösning också. Gjorde ett betatest och att höja kylen till 5 istället för 4 verkar göra skillnad.
Återstår ju att kolla innertemperatur men jag har väldigt kallt. Siemens har även en coolbox för kött, samt en grönsakslåda som fungerar super.


Såg för övrigt en vit fläck under kylen som såg ut som... Mjöl? Skulle det kunna vara köldmedium? Kylen var transportskadad när den blev hemlevererad.
 
Redigerat:
A
Samsung har bra teknik men inge kvalitet.
Var senast i går på en som rostat upp i kylen 5år gamal.
Bara skrot inte ens möjligt att helt reparera.
Tveksamt om de är så ljudlösa, möjligtvis avstängda men de har ju två fläktar varav en på utsidan.
Steglös styrning av kompressor är ju en kul grej många har provat och ingen har det kvar.
Man brukar dessutom få ett tjut från inverterstyrningen, går invertern eller kompressorn sönder efter garranti..... Blir det astronomiskt dyrt.
Det är ju bra med 5års garanti på samsung, men vad spelar det för roll när de har nästan inga delar i sverige så det tar lång tid att reparera trasiga vitvaror.
 
A
Såg för övrigt en vit fläck under kylen som såg ut som... Mjöl? Skulle det kunna vara köldmedium? Kylen var transportskadad när den blev hemlevererad.[/QUOTE]

Köldmedel är det inte då det förångas utan spår.
Ev kan det följa med kompressorolja vid ett läckage men olja är ju inte vitt utan kladdigt.

I värsta fall är det kondensat på returledningen som droppat ner och tagit med sig föroreningar eller rester av flussmedel.
 
electroluxaren skrev:
Samsung har bra teknik men inge kvalitet.
Var senast i går på en som rostat upp i kylen 5år gamal.
Bara skrot inte ens möjligt att helt reparera.
Tveksamt om de är så ljudlösa, möjligtvis avstängda men de har ju två fläktar varav en på utsidan.
Steglös styrning av kompressor är ju en kul grej många har provat och ingen har det kvar.
Man brukar dessutom få ett tjut från inverterstyrningen, går invertern eller kompressorn sönder efter garranti..... Blir det astronomiskt dyrt.
Det är ju bra med 5års garanti på samsung, men vad spelar det för roll när de har nästan inga delar i sverige så det tar lång tid att reparera trasiga vitvaror.
Hej electroluxaren och andra kylskåpsfantaster! Är relativt ny ägare till ett Samsung RB31FEJNCSS kyl/frys kombi-skåp. Har precis detta tjutande som du beskriver. Variabelt visslande tjut. Enormt irriterande då det är ett skärande ljud som låter precis i hela lägenheten. Det är så illa att jag inte vill vara kvar i köket när kompressorn drar igång. Det hörs även på natten från sängen. Har bokat service via Samsung, men blir orolig att jag inte kommer få någon hjälp när tekniker väl kommer. Kylskåpet verkar ju fungera som det ska annars. Har det nu helt fristående så det är inga problem med ventilation.

Är just nu hos flickvännen som har ett whirlpool-kyl/frys som är helt knäpptyst oftast, med bara minimala ljud när kompressorn är igång. Det är kassa handtag, och lite frost i frysen, men jag hade bytt till ett sådant utan en sekunds tvekan!
 
Har precis köpt en Husqvarna QT3662X frys och vi tycker fläkten låter störande, Kompressorn låter mindre. Det är inte extremt högt ljud men att fläkten surrar ständigt är det som stör. Detta är ju en av Husqvarnas dyrare modeller och enligt säljaren med helsvetsat chassi tillverkade i Svergie så jag hade förväntat mig att de var bättre avseende ljud. Vår tidigare 13 åriga frys från Husvarna var helt tyst när inte kompressorn gick. Frysen är mer eller mindre helt omsluten på alla sidor av kökskåpsinredning. Dock är det en spalt på ca 4 cm ovanför frysen. Har även köpt ett ackompanjerande kylskåp i paket men det är helt tyst.

Är det någon som har lyckats att med ljudisolering minska ljudet från en frys från Husvarna/Elektrolux eller något annat märke? Såg tidigare i tråden att det gavs tips på isolering. Har någon testat och lyckats?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.