Har tänkt att systemet ska se ut ungefär såhär, pluss expansionskärlet såklart. Men vars och hur på slingan ska man placera denna shunt ventil då? Är det mellan acktank och första element? Handritad skiss av uppvärmningssystem med panna, cirkulationspump, radiatorer och expansionskärl.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Fast pannan ska sitta rakt under acktanken, inte som på bilden
 
Kan man hålla det så simpelt som på bilden? Men vet någon hur och vars man sätter shunteventilen? Jag tänker om man sätter den mellan acktank och första element så kommer ju vattnet inte cirkulera när shunten är stängd?
Mvh
 
P Pottefix skrev:
Går de fortfarande att få ett simpelt system även fast man använder en shunt, vill inte krångla till det, jag har ju sett hur folk bygger sina system nuförtiden, mycket avancerade, vill hålla mitt simpelt med ska ju såklart fungera oxå, sen är väl inte pannan på 20kw mot vattnet, tror de är den totala effekten. Tor ca 15kw går mot vatten. mvh
Jag tycker absolut man kan bygga enkla system idag om man vill.
Det beror på vad man har för behov naturligtvis men ibland tror jag vi inte nyttjar alla finesser vi "måste ha".
Man måste inte ha laddomat!
Jag eldade många år med en kökspanna mot 750L tank utan laddomat. Jag byggde ifs en egen lösning med termostat men den plockades ändå pga att jag tyckte jag fick bättre värmekomfort med mer varmt vatten än mindre mängd hett (givetvis samma mängd energi). Jag kunde köra självcirkulation eller med pump.
Med pump skiktade sig inte vattnet utan hela acctanken antog ungeffär samma temperatur. Det gjorde att värmen inte tog slut lika abrupt .
Visst funkar ett riktigt byggt normalt vedpannesystem bäst om man eldar kontiunerligt och har rejäl panna och väl tilltagen tank men jag tycker absolut mitt lilla enkla system gjorde sig rätt bra i en enkel kåk med små medel och enklare krav .
Visst mår pannor bäst att aldrig gå under 60° (med laddomat) men man ska nog inte överdriva problemen. Min oreglerade anläggning blev å andra sidan aldrig helt kall heller, det var ljummet, varmt eller hett beroende på hur länge man eldat.
Jag såg inga anmärningsvärda rostskador när jag rev pannan.
 
Ja, varför ska man bry sig om +100 års erfarenhet när man själv vet bättre?
TS, har du sett din lösning på nån hemsida hos nån tillverkare/säljare av vedpannor/ackar?
 
Schematisk jämförelse av 1-rörssystem och 2-rörssystem för värmesystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Principskiss av ett 1-rörssystem för värme med identifierade fram- och returledningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Schematisk jämförelse av 1-rörssystem och 2-rörssystem för värmesystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Principskiss av ett 1-rörssystem för värme med identifierade fram- och returledningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Men lugn i stormen här nu:surprised:. Det jag har ritat upp är ett vanligt simpelt 1 rörsystem. Jag vet att dom bygger anläggningarna annars nuförtiden. Men då kostar de även där efter.
L lat skrev:
Ja, varför ska man bry sig om +100 års erfarenhet när man själv vet bättre?
TS, har du sett din lösning på nån hemsida hos nån tillverkare/säljare av vedpannor/ackar?
Men lugn i stormen nu jag säger inte att jag själv vet bättre. Jag vet nästan ingenting men vill lära mig. Många som bygger värmesystem nuförtiden bryr sig inte om det kostar 200.000kr, men det gör jag. det är väl därför jag befinner mig på detta forum. För jag vill höra andras åsikter kring detta, det jag ritat upp är ett vanligt 1 rörsystem, jag vet att dom bygger mer avancerade anläggningar nuförtiden. Men då kostar de där efter oxå,
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Inget av dessa exempel är hämtat från nån lev av vedpannor/ackumulatorer.
1-rörssystem är tämligen ute sedan lång tid, var populärt på 70-talet för man trodde det var billigare.
 
Köp 4h av en vvs-ingenjör/seriös rörfirma så kan de förklara allt, alt leta på biblioteket efter en lärobok i vvs& värmeteknik.
 
Har nu köpt min köspana och en laddomat ltc100. Som jag fick på köpet. Ni har rätt de blir bäst med en laddomat mellan panna och tank. för pannans välmående och går väl även snabbare att ladda tanken men varmvatten. En sak jag inte förstår är, kommer vattnet fortsätta att cirkulera igenom pannan när elden har slocknat? Issåfall så agerar ju pannan som ett element och kommer sänka temperaturen i tanken fortare. Man vill väl helst att vattnet inte ska gå igenom pannan när pannan inte brinner. Nån so har nån idé på hur man kan göra för att förhindra detta? Undrar även om jag ska ta tillopp till radiatorkretsen från en T anslutning från de tjocka röret som går från pannan upp till acktanken? Eller om det är bättre att Ta det från sidan på tanken separat fast nästan högst där det är som varmast vatten.
mvh En vedeldad köksspis med öppnat lock, placerad i en verkstadsmiljö med cykel och byggmaterial i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Värmesystem med laddomat ltc100, rör och manometer med oordning i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Läs instruktionerna och titta på kopplingsschema (el & vatten) till Ladomaten så står det där.
 
Har försökt jag har lite svårt att förstå
 
Ladomaten skall kopplas in med en termostat som startar/stoppar pumpen + att det sitter en backventil & termostat i Ladomaten som hindrar cirkulation baklänges.

Prata med en röris/vvs-ingenjör som kan detta!
 
Okej tack. Har tänkt försöka att inte blanda in röris/VVS firma för Mycket. Därför jag frågar här, istället.
Tack för svar
 
  • Älska
  • Gilla
johli1 och 1 till
  • Laddar…
Har googlat nu så jag förstår nu hur laddomat fungerar, men tack ändå.men så vitt jag förstår så kopplar jag strömmen till laddomaten/ cirkpumpen via en termostat med givare som jag sätter på rökrör eller I vattentanken i pannan och ställer in den så den startar i lagom temperatur och stänger av när den sjunkit och pannan Har slocknat och inte kan ge mer effekt till vattnet. Men kan nån ge tipps på hur jag ska koppla vattnet till radiatorerna, har tänkt ha en stam 22mm som ska gå igenom 3 radiatorer på övervåningen, sen tillbak till acktanken, och en stam 22 mm som ska gå ner till nedervåningen igenom 3 radiatorer och sen upp till Acktanken igen, Behöver jag koppla detta med varsin cirkpump alltså varsit rör från acktanken för att få jämt flöde i båda kretsarna som även kommer gå att justera lättare, eller kan jag ta ut et tjockare rör säg typ 40mm Och ha en pump,sen förgrena det till 2st 22mm som ena går på övervåningen och andra ner till nedervåningen. Har tänkt ha acktanken på övervåningen föresten. Tänker att de är ju mycket lättare väg för vattnet att gå till radiatorerna på övervåningen För det är kortare sträcka. och mycket tyngre att pumpa ner vattnet Till nedervåningen runt i alla radiatorer och upp till tanken igen, så funderar om det kommer bli ojämt flöde issåfall. Vad tror ni?

tack mvh
 
Acktank på övervåningen känns så där. Antar att du tänker minst 500L? Bjälklaget är antagligen inte dimensionerat för den punktlasten.

En köksvedpanna är i sig underbar! Saknar verkligen den vi hade i förra huset.

Eldade den mot en vanlig elpanna. Där dess 200 + 70 L fick utgöra miniack-tank. Tog ändå någon timme att öka från 45 till 80gr vatten och flera vedinlägg.

Sen skulle det duschas och vips var det nere på 45 grader igen.

Vi bor i Stockholmstrakten. Hade 70kvm välisolerat äldre hus och en Tirolia köksvedpanna. Eldade vi upptill 82gr i elpannan (kokade vid 85 gr enligt mätaren = mätaren satt inte på varmaste stället) till kl 22-23 på kvällen så var man nere emot 45gr vid 4-5 tiden på natten.

Nästa poäng är att det ofta finns begränsat med vedförvaring i ett kök. Byggde själv en stor vedlår och kunde köra skottkärra ända in i köket. Det blev ändå en del meck. Så fundera till hur du löser ganska stor vedförvaring så det blir praktiskt att elda.

Förvänta dig heller inget under av effektivitet/praktiskhet, särskilt med liten acktank. Med stor acktank så blir det dessutom opraktiskt med vedhanteringen i ett kök

Sen är det underbart ”trevligt” med en köksvedpanna och något jag väldigt gärna skulle vilja ha i nästa hus.:love:

Grovleken på rören har nog inte så stor betydelse då du ligger på 16-22mm.

Grövre än så ser man mest i äldre större system med självcirkulation.

Jag har för mig att på 70-talet körde man ibland med 12-16mm högtemp system men det undviker man nog ofta idag vid nyinstallation.
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.