Vi värmer vårat hur med en pelletskamin och en gammal kökspanna kopplade till en ackumulatortank på 1000 liter. Nu börjar det bli dags att byta ut kökspanna till en ny på ca 25 kW och vi efterlyser lite erfarenheter av följande modeller som vi funderar på och som verkar vara prisvärda

Braland C25
Senko CM C25
Senko CM Premium C25
Wamsler K148 (23 kW)
Wamsler K178 (27 kW)

Braland verkar vara samma som Senko CM fast under eget varumärke (Parallellimport?)

Senko CM / CM Premium finns också i 30 och 35 kW utförande.

Alla synpunkter mottas tacksamt, även erfarenheter av andra modeller!
 
J
Någon som sagt något , har du kommit till skott med panna ??
 
Nix inga svar, men har läst lite på andra forum så det kommer bli en Senko CM Premium C25 till sommaren.
 
J
Litet vattenmagasin , då gäller det att det fart på panncirken , men det har du nog koll på så det blir nog bra
 
ja det är en nackdel men det blir laddomat + UPS + SYR ventil med kommunalt vatten så blir nog bra...
 
  • Gilla
funderarn och 1 till
  • Laddar…
J
Se bara till att det är fritt utlopp på ev ånga då ,är det kylslinga i den då så ska det gå rakt ut i något
 
Inte Wamsler, det är främst kokspannor. Blir höga rökgastemperaturer & förluster i dom.

Kolla att pannan verkligen är till för ved/pellets.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
L lat skrev:
Ska jag ge min rekommendation så är det en traditionell CTC (Parca) 300 det bästa. Köpte själv en 30 år gammal Parca och bytte ut min Wamsler K158 mot Parcan. 50% mindre ved och allt annat bättre, ända att tänka på är att de är lite djupa.

Nu funderar jag iofs att byta Parcan mot en sån här [länk]

.
Det är föregångaren till den som jag har nu, funderade på en ny sådan men det är så dålig verkningsgrad på den och så finns inte möjligheten att laga mat på den. Senko CM Premium C25 är konstruerad för ved vad jag kan se...
 
  • Gilla
sagan1
  • Laddar…
Körde många långkok på min Norrhammar 300 som är likadan som parcan. Kändes inte som att verkningsgraden var ett problem, snarar problem att hålla nere värmen då jag inte körde mot acktank.
 
B Betula_Pendula skrev:
Nix inga svar, men har läst lite på andra forum så det kommer bli en Senko CM Premium C25 till sommaren.
Hur mycket får du betala för den?

En variant på den du valt (C25) har jag hittat för 24600:- i Sverige. I Kroatien kostar den, som jag får det till, 11000:-. Är det vad du har sett också? För min del hade det varit okey om den kostat 16-17000:- i Sverige, men med mindre än halva priset i Kroatien blir man ju sugen på att åka dit och köpa en........

https://www.combiheat.se/kokspanna/kokspanna-senko-cm/

https://mip-ivetic.hr/stednjaci-za-..._dimnjak-lijeva_strana_stednjaka/33-boja-pc_8
 
G Gudahov skrev:
Hur mycket får du betala för den?

En variant på den du valt (C25) har jag hittat för 24600:- i Sverige. I Kroatien kostar den, som jag får det till, 11000:-. Är det vad du har sett också? För min del hade det varit okey om den kostat 16-17000:- i Sverige, men med mindre än halva priset i Kroatien blir man ju sugen på att åka dit och köpa en........

[länk]

[länk]
Jag kommer att beställa en direkt från Kroatien för ca 10-12000 + frakt ca 2000 och Kroatien är inom EU så ingen tull eller extra avgifter + att godkännandet på kökspannan gäller i hela EU
 
  • Gilla
tjugotal och 2 till
  • Laddar…
B Betula_Pendula skrev:
Jag kommer att beställa en direkt från Kroatien för ca 10-12000 + frakt ca 2000 och Kroatien är inom EU så ingen tull eller extra avgifter + att godkännandet på kökspannan gäller i hela EU
Vi har också tänkt köpa en CM25 Premium, troligtvis i sommar. Varifrån köper du?

Hade du hittat omdömen på andra ställen? Har hittat några få omnämnanden på något irländskt (tror jag) forum, men alltid kul att läsa mer om det finns.
 
B Betula_Pendula skrev:
Har tittat på [länk]

Då har både Senko CM C25 och Senko CM Premium C25 samt lite andra modeller.

Har inte hittat så många omdömen tyvärr, därav min fråga här om synpunkter och erfarenhet.
Okidoki! Har inte heller hittat några mängder direkt, men det jag läst har varit positivt i alla fall. Jag drar iväg ett mail till Termometal och frågar om de sålt någon Senko upp hit till norden.

Jag är ju väldigt grön på detta området i allmänhet. Har du möjligtvis några tips på vilken kringutrustning vi borde ha? Laddomat har jag förstått är en bra grej, men i övrigt har jag ingen direkt koll..

Tanken är att koppla kökspannan mot en 750-literstank för att driva golvvärme.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.