T tompaah7503 skrev:
Är den ihopkopplad med en stenmassa så är den klart mer vettig då värmen inte bara går rätt ut.

Men opraktiska att elda i, mer än något annat. Veden brinner fort och kaminen blir tokigt varm, rökgaserna håller utan problem 5-600 grader och verkningsgraden är usel. Jämfört med en äldre kamin där veden kan ligga ner eller vilken modern pjäs som helst så är det som natt och dag. Kan aldrig rekommendera en gammal koksbrännare till dagligdagseldning idag. Till blomkrukor fungerar de fint.
Allt beror väl på vad man är ute efter? Vår kamin är också gammal som sagt och säkerligen en kokskamin men vi eldar med ved och den ger ju mysvärme i hela vardagsrummet på nån kasse ved en kväll och vad ska man mer begära? Med en modern kamin kanske man skulle få samma värme med en halv kasse ved kanske men jag eldar ingenting annat med ved och det är ändå skräpved, gamla pall och sånt så verkningsgarden blir liksom helt irrelevant. Så att säga att de är helt oanvändbara blir ju fånigt........
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Allt beror väl på vad man är ute efter? Vår kamin är också gammal som sagt och säkerligen en kokskamin men vi eldar med ved och den ger ju mysvärme i hela vardagsrummet på nån kasse ved en kväll och vad ska man mer begära? Med en modern kamin kanske man skulle få samma värme med en halv kasse ved kanske men jag eldar ingenting annat med ved och det är ändå skräpved, gamla pall och sånt så verkningsgarden blir liksom helt irrelevant. Så att säga att de är helt oanvändbara blir ju fånigt........
Ja lite av grejen är att elda tycker jag. Att lägga in ved och pyssla lite med elden.
 
S Stefan1972 skrev:
Så att säga att de är helt oanvändbara blir ju fånigt
Det har jag inte sagt heller. Citerar mig själv:
T tompaah7503 skrev:
Men opraktiska att elda i, mer än något annat. Veden brinner fort och kaminen blir tokigt varm, rökgaserna håller utan problem 5-600 grader och verkningsgraden är usel. Jämfört med en äldre kamin där veden kan ligga ner eller vilken modern pjäs som helst så är det som natt och dag. Kan aldrig rekommendera en gammal koksbrännare till dagligdagseldning idag.
Har eldat i såna där. Det kan gå på bara ett par minuter från att det brinner fint till att glöden har slocknat. Kräver minutiös passning och reglering för att hålla igång elden med lagom intensitet. Det går allt elda ved i dem men det är opraktiskt. Men om man gillar att pyssla om kaminen en gång i kvarten och lite däremellan också så varför inte.
 
T tompaah7503 skrev:
Det har jag inte sagt heller. Citerar mig själv:


Har eldat i såna där. Det kan gå på bara ett par minuter från att det brinner fint till att glöden har slocknat. Kräver minutiös passning och reglering för att hålla igång elden med lagom intensitet. Det går allt elda ved i dem men det är opraktiskt. Men om man gillar att pyssla om kaminen en gång i kvarten och lite däremellan också så varför inte.
ja men det finns nog antagligen många olika äldre kaminer också. Våran fyller vi med ved 2-3 ggr per kväll kanske.om man har skaplig ved. Inga problem att dra ner draget heller om man känner för det. Med allt stängt nere så kan jag inte påstå att det brinner särskilt fort.
 
S Stefan1972 skrev:
Med allt stängt nere så kan jag inte påstå att det brinner särskilt fort.
Låter som ett perfekt sätt att belägga insidan av rökkanalen med tjära.
 
T tompaah7503 skrev:
Låter som ett perfekt sätt att belägga insidan av rökkanalen med tjära.
ja nu eldar jag inte så ändå, bara menade att det är möjligt. Så strypt så att det skulle bli tjära lär nog inte gå för luckor och annat är inget under av täthet.
 
  • Gilla
Tombrittberg
  • Laddar…
  • Gilla
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
ceson ceson skrev:
Denna tycker jag om.
Den var inte så tokig faktiskt!
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
P
ceson ceson skrev:
Denna tycker jag om.
Lite höga CO-utsläpp på den väl?
 
P
En tänd braskamin med öppen lucka som visar flammande eld inuti.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Jiji och 1 till
  • Laddar…
K KPL skrev:
Priset på de äldre norska kaminerna borde väl rasa i och med de nya regelverket? [länk] Kanske att regelverken i Norge är annorlunda.

Det är fint att se elden, något som vi värderar högt speciellt när vi inte ser den i varken köksspisen eller kakelugnen. Westbo Victoria är ett atlternativ, men kanske med onödigt mycket glas.

Det blir nog en Byske ändå, den större modellen, tack för att jag fick bolla lite tankar med er.
Hej! Blev det en Byskeugn och i så fall är ni nöjda med den?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.