alm82 Andreas La Motte skrev:
Vet inte om jag tycker det är så smart att koppla bort skyddsjorden på en apparat där man misstänker isolationsfel. Risken är ju uppenbar att hela skiten blir strömförande....
Det var därför jag skrev prov under kontrollerade former. Men jag vet, många läser bara det de vill och kanske lämnar bastun så, utan skyddsjord för "det funkar ju". TS verkar dock ha huvudet på skaft.

J jimbomas skrev:
Är det helt hål i huvudet att koppla bort JFB från aggregatet och köra på som det var tidigare?
IMHO ja!

Ett bastuaggregat som man kastar vatten på ska hålla tätt. Anledningen till att bastuaggregatet är undantaget från kravet på JFB i bastu är inte tekniskt, att de läcker, utan rent politiskt. Det finns alltså ingen teknisk anledning till att aggregaten inte skulle fungera med en JFB. Tillverkare som förbjuder JFB med en varningstriangel skulle inte jag köpa nåt aggregat ifrån.

J jimbomas skrev:
Vad innebär "läckström" från ett gammalt bastuaggregat i lekmannatermer? Är det att en liten del ström läcker ur ett värmeelement t.ex. som löser JFB eller snackar vi 230V/400V rakt ut i höljet?
Ja, vi snackar 230 V rakt ut i höljet. Det ska dock vara skyddsjordat, så det ska inte uppstå någon farlig potential mot jordade föremål...
 
  • Gilla
Tsdoesds och 1 till
  • Laddar…
Pratade med en elektriker igår och vad jag förstått är det allmänt vedertaget att inte koppla bastuaggregat och värmeelement på JFB. Jag antar att detta har att göra med att det alltid finns fukt i luften som riskerar att lösa ut den?

Förvirrande.. man sätter ju in en JFB för att skydda sig, så jag vill ju inte ta bort den från aggregatet heller, men verkar vara det "rätta" sättet att göra det på enligt många, även om vissa också i den här tråden skrivit att de kör aggregat med JFB.
 
Läste nu på lite mer och det rätta kanske vore att koppla in en trögare JFB till bastuaggregatet?
 
J jimbomas skrev:
Läste nu på lite mer och det rätta kanske vore att koppla in en trögare JFB till bastuaggregatet?
Nej, med trögare misstänker jag att du menar en som löser vid 300 mA istället för 30 mA. En jfb som löser vid 300 mA är ointressant för personskydd, Den kan förhindra brand. Men ett bastuaggregat blir till sin natur så varmt vid normal drift att det är en brandfara, vilket man löser med installationsreglerna. Finns ingen anledning att sätta ytterligare brandskydd.

Själva principen att en ny produkt skall behöva kopplas utan jordfelsbrytare i ett våtrum är helt uppåt väggarna. Jag förstår inte att någon elektriker accepterar att koppla in ett sådant aggregat. Det finns regler för hur mycket läckströmmar som är tillåtet. Håller apparaten imte de reglerna så skall den inte få säljas.

Men nu är det nog bara att gilla läget, säger tillverkarna att de inte kan tillverka ett fungerande bastuaggregat, så får man antingen låta bli att köpa, eller acceptera att tumma på säkerhetsreglerna.
 
Jag vet inte hur det är med alla tillverkare men alla Harvia bastu el-aggregat står det ska kopplas utanför jordfelsbrytare vad jag vet.
Harvia är väll än av dom största bastu-märkena :)
 
  • Gilla
jimbomas
  • Laddar…
Samtidigt finns det ett regelverk som säger att alla el installationer i ett våtrum skall skyddas av jordfelsbrytare. Det gäller tom ledningar som passerar i väggar och golv till våtrummet, även om de inte är kopplade till något i rummet. En bastu är ur elsäkerhetssynpunkt minst lika farlig som en dusch.

Jag tycker det är märkligt att de här aggregaten får säljas. Gissningsvis skulle man behöva öka tillverkningskostnaden med någon tia för att uppfylla reglerna.
 
  • Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Nej, med trögare misstänker jag att du menar en som löser vid 300 mA istället för 30 mA. En jfb som löser vid 300 mA är ointressant för personskydd, Den kan förhindra brand. Men ett bastuaggregat blir till sin natur så varmt vid normal drift att det är en brandfara, vilket man löser med installationsreglerna. Finns ingen anledning att sätta ytterligare brandskydd.

Själva principen att en ny produkt skall behöva kopplas utan jordfelsbrytare i ett våtrum är helt uppåt väggarna. Jag förstår inte att någon elektriker accepterar att koppla in ett sådant aggregat. Det finns regler för hur mycket läckströmmar som är tillåtet. Håller apparaten imte de reglerna så skall den inte få säljas.

Men nu är det nog bara att gilla läget, säger tillverkarna att de inte kan tillverka ett fungerande bastuaggregat, så får man antingen låta bli att köpa, eller acceptera att tumma på säkerhetsreglerna.
Japp, det var en sån jag menade.

T TheGame skrev:
Jag vet inte hur det är med alla tillverkare men alla Harvia bastu el-aggregat står det ska kopplas utanför jordfelsbrytare vad jag vet.
Harvia är väll än av dom största bastu-märkena :)
Jepp, är en Harvia jag har tittat på och där står det klart att den inte ska kopplas med JFB. Står även i andra tillverkares manualer, t.ex. Narvi, där står också "Bada inte bastu om du är påverkad av berusningsmedel"... :rolleyes::crysmile:
 
Så dilemmat för mig nu är:

1. Koppla ur JFB för bastun och se om mitt befintliga aggregat som knappt är använt fungerar.
2. Köpa nytt aggregat och koppla in med JFB även om manualen säger att det inte ska kopplas så och hoppas det fungerar.
 
H hempularen skrev:
Samtidigt finns det ett regelverk som säger att alla el installationer i ett våtrum skall skyddas av jordfelsbrytare. Det gäller tom ledningar som passerar i väggar och golv till våtrummet, även om de inte är kopplade till något i rummet. En bastu är ur elsäkerhetssynpunkt minst lika farlig som en dusch.

Jag tycker det är märkligt att de här aggregaten får säljas. Gissningsvis skulle man behöva öka tillverkningskostnaden med någon tia för att uppfylla reglerna.
H hempularen skrev:
Samtidigt finns det ett regelverk som säger att alla el installationer i ett våtrum skall skyddas av jordfelsbrytare. Det gäller tom ledningar som passerar i väggar och golv till våtrummet, även om de inte är kopplade till något i rummet. En bastu är ur elsäkerhetssynpunkt minst lika farlig som en dusch.

Jag tycker det är märkligt att de här aggregaten får säljas. Gissningsvis skulle man behöva öka tillverkningskostnaden med någon tia för att uppfylla reglerna.
Kan ju vara "finsk standard" med tanke på instruktioner om att inte bada berusad osv finns med :crysmile:
 
Det är egentligen inte tillverkarna som förbjuder JFB för sina aggregat, de bara åker snålskjuts på att elinstallationsreglerna undantar aggregaten av oklar anledning. Om det är så att ett aggregat normalt läcker så mycket att det löser en JFB med Ian = 30 mA, då inträder en annan paragraf i reglerna, PE-ledare med arean 10 mm².

543.7 Förstärkta skyddsledare då skyddsledarströmmen överstiger 10 mA
För strömförbrukande materiel som är avsedd för fast anslutning och har en skyddsledarström som
överstiger 10 mA gäller följande:
– Där den strömförbrukande materielen endast har en anslutningsklämma för skyddsjordsledaren
ska skyddsledaren ha en ledararea som är minst 10 mm2 Cu eller 16 mm2 Al efter hela sin längd
 
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Hittade denna information i en annan tråd:

Förr fanns det en vanlig felkoppling. Aggregatet går på tre faser utan nolla, elementen är på 400V.

Men styrpanelen går på 230V och behöver således nolla. Då förekom det rätt frekvent att man snålade bort nollan och fulkopplade panelen mot jord. En av de större tillverkarna gjorde tom. denna bygling från fabrik (före jordfelsbrytarens intåg).


Precis så har jag, styrpanelen sitter på utsidan bastun. Kanske får ta mig en kik på det...
 
J jimbomas skrev:
Hittade denna information i en annan tråd:

Förr fanns det en vanlig felkoppling. Aggregatet går på tre faser utan nolla, elementen är på 400V.

Men styrpanelen går på 230V och behöver således nolla. Då förekom det rätt frekvent att man snålade bort nollan och fulkopplade panelen mot jord. En av de större tillverkarna gjorde tom. denna bygling från fabrik (före jordfelsbrytarens intåg).


Precis så har jag, styrpanelen sitter på utsidan bastun. Kanske får ta mig en kik på det...
så hade jag också tidigare innan jag bytte aggregat.
aggregatet hade bara 3+jord medans styrpanelen hade N
Det nya aggregatet med rattarna på själva aggregatet behövde 3+n+jord och jag fick på så sätt tvungen att dra ny kabel in i bastun.
 
  • Gilla
jimbomas
  • Laddar…
Hade samma problem med vår bastu efter att vi köpt ett 60-tals hus, dvs JFB slog ifrån efter att aggregatet varit igång en stund.
Fick rådet av en elkunnig att öppna manöverpanelen (ryck ur säkringarna först) och blåsa med hårfön. Trodde han skojade först men jag testade och det fungerade.
 
  • Gilla
jimbomas
  • Laddar…
Z zink76 skrev:
Hade samma problem med vår bastu efter att vi köpt ett 60-tals hus, dvs JFB slog ifrån efter att aggregatet varit igång en stund.
Fick rådet av en elkunnig att öppna manöverpanelen (ryck ur säkringarna först) och blåsa med hårfön. Trodde han skojade först men jag testade och det fungerade.
Haha, fantastiskt! Tar och öppnar och kikar först så det inte är någon felkoppling. Men i så fall, borde inte den lösa på en gång? Eller kan det ändå ta lite tid innan den slår ifrån om den är "tjuvkopplad" enligt det jag hittade?
 
J jimbomas skrev:
Haha, fantastiskt! Tar och öppnar och kikar först så det inte är någon felkoppling. Men i så fall, borde inte den lösa på en gång? Eller kan det ändå ta lite tid innan den slår ifrån om den är "tjuvkopplad" enligt det jag hittade?
Kan inte svara på exakt vad som var problemet, men uppenbarligen läckte det ström i manöverpanelen. Om jag inte minns fel kunde jag ställa in en låg temperatur och hålla den, men så fort jag höjde temperaturen över en viss nivå slog JFB ifrån.
Forskade inte mer i vad som orsakat problemet utan var nöjd att det fungerade efter insatsen med hårfönen :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.