cederbusch skrev:
Men... hur menar du att lösullen skulle vara bättre än spånet? Det är ju bara att lägga tjockare lager spån motsvarande isoleringsvärdet för ullen. Jag ser inte problemet.
asså ok?:rolleyes:
22cm spån motsvarar 5cm lösull.
motsvarar 176cm sågspån isf om du skall ha 4o cm lösull på vinden.
här ser jag problemet iaf...d^_^b
 
estwing skrev:
asså ok?:rolleyes:
22cm spån motsvarar 5cm lösull.
motsvarar 176cm sågspån isf om du skall ha 4o cm lösull på vinden.
här ser jag problemet iaf...d^_^b
Hm, ja... asså... ok då, när du säger det på det viset. :)

Det jag mest "hakar upp mig" på är nog rekommendationen att slänga ut spånet och "göra det riktigt" när det är känt att en kallvind är en riskkonstruktion samt att spånet jämnar ut fuktbalansen samtidigt som den isolerar.

Så finns plats ser jag inte problemet med att låta spånet vara kvar och komplettera med träull. Man kan ju skotta undan vid takfötterna för att få bättre isolering just där. Den som lever får se helt enkelt.
 
estwing skrev:
asså ok?:rolleyes:
22cm spån motsvarar 5cm lösull.
motsvarar 176cm sågspån isf om du skall ha 4o cm lösull på vinden.
här ser jag problemet iaf...d^_^b

Vad väger låt säga 70 kvm spån med en fyllnads höjd på i snitt ca 120 cm.

Vet inte detta men WoW vilka takstolar som ska bära det lasset, och tänk vad komiskt det skulle bli om taket brakar in och det aldrig slutar rinna mer spån. Lite som en amerikansk komedi med Steve Martin eller någom ännu fumligare.d^_^b
 
W
estwing skrev:
asså ok?:rolleyes:
22cm spån motsvarar 5cm lösull.
motsvarar 176cm sågspån isf om du skall ha 4o cm lösull på vinden.
här ser jag problemet iaf...d^_^b
Det jag har hört och läst här så motsvarar spån hälften av lösull inte en fjärdedel. Skulle vilja vara kul med lite fakta så man vet vad som gäller.
 
Först och främst, tack alla ni som bjuder på er värdefulla tid. Det är mycket lärorikt och underhållande att ta del av era kunskaper.

Jag har 150 cm till nock. Jag måste alltså FYLLA hela vinden proppfull med sågspån om jag väljer detta fantastiska material :rolleyes:

Sedan jag kan bara som vanligt konstatera att ingen eller alla "vet" precis vad som är bäst och jag är även denna gång mer osäker efter än innan jag startade tråden. Kunskap gör en ödmjuk...

Ang benämningen lösull undrar jag om det begreppet garanterar att materialet är "naturligt". Har fått för mig att gammal nermalen isolering säljs som lösull. Ekofiber är väl oxå lösull, men det är väl gamla tidningar? Är det alltid "naturligt"? Träull är väl sådant som ligger i presentförpackningar? Kan man ha det på vinden?

Nästa fundering om jag väljer att skyffla ut sågspånet blir om "smörgåspappret" ska få vara kvar. Om inte bör jag någon annan slags papper/duk eller liknande. Plast går ju bort i detta 20-tals timmerhus. Eller hur?
 
andreasge skrev:
Först och främst, tack alla ni som bjuder på er värdefulla tid. Det är mycket lärorikt och underhållande att ta del av era kunskaper.

Jag har 150 cm till nock. Jag måste alltså FYLLA hela vinden proppfull med sågspån om jag väljer detta fantastiska material :rolleyes:

Sedan jag kan bara som vanligt konstatera att ingen eller alla "vet" precis vad som är bäst och jag är även denna gång mer osäker efter än innan jag startade tråden. Kunskap gör en ödmjuk...

Ang benämningen lösull undrar jag om det begreppet garanterar att materialet är "naturligt". Har fått för mig att gammal nermalen isolering säljs som lösull. Ekofiber är väl oxå lösull, men det är väl gamla tidningar? Är det alltid "naturligt"? Träull är väl sådant som ligger i presentförpackningar? Kan man ha det på vinden?

Nästa fundering om jag väljer att skyffla ut sågspånet blir om "smörgåspappret" ska få vara kvar. Om inte bör jag någon annan slags papper/duk eller liknande. Plast går ju bort i detta 20-tals timmerhus. Eller hur?
Så är det, man blir inte alltid smartare här, bara förvirrad. :)

Lösull benämner bara formen, dvs att isoleringsmaterialet kommer förpackat i påsar/säckar och sprutas in där det ska vara. Har inget med materialet att göra. Cellulosafiber är gammalt tidningspapper. Ekofiber är jag osäker på. Träull ser ut ungefär som cellulosan men gul. Tänk dig ungefär att du kör med en fin rasp på trä. Spillet är alltså isoleringen. Det fungerar alldeles utmärkt att isolera vindbjälklag och väggar/golv med.
 
cederbusch skrev:
Så är det, man blir inte alltid smartare här, bara förvirrad. :)

Lösull benämner bara formen, dvs att isoleringsmaterialet kommer förpackat i påsar/säckar och sprutas in där det ska vara. Har inget med materialet att göra. Cellulosafiber är gammalt tidningspapper. Ekofiber är jag osäker på. Träull ser ut ungefär som cellulosan men gul. Tänk dig ungefär att du kör med en fin rasp på trä. Spillet är alltså isoleringen. Det fungerar alldeles utmärkt att isolera vindbjälklag och väggar/golv med.
Jag har läst här i trådarna att sågspån och kutterspån (grövre, liknar hyvelspån) - har samma isolergrad vilken är grovt räknad ca dubbla tjockleken mot glasull. Kutterspån är hur som helst lösare packat än sågspån och väldigt enkelt att skyffla runt och hantera. Jag har kutterspån i min vind och inget papper ovanpå.
 
estwing skrev:
frågade jag en sprutullsgubbe:
hur många cm ugör mina 22cm kutterspån påvinden?
han skrattade å sa: ja ca 5 cm lösull....
kutterspån löst packat lambda - 0,06
glasull-, stenullskiva lambda - ca 0,031
...läser jag ur min bok från 1940 "Värme,ventilation och sanitet"
Kutter är hälften så bra men kan buffra ( ta och avge) fukten. Ibland har man större nytta av den egenskapen än av bättre isoleringsförmåga :)
gaia
 
Man "kanske" kan lägga på cellulosa isolering? Den kan tydligen ta till sig och avge fukt.

Men jag är osäker.
 
kamilenski skrev:
Man "kanske" kan lägga på cellulosa isolering? Den kan tydligen ta till sig och avge fukt.

Men jag är osäker.

Ja det stämmer, väljer man träfiberisolering/cellulosa så kan man lägga det på kutterspånet, det är samma material, det ska sprutas in med 30kg/m3 för att få rätt densitet.
 
Fördelen med cellulosabaserad isolering är ju att den, precis som spånen, är hygroskopisk och således kan binda fukten så att den ej kan kondensera och orsaka fukt/mögelproblem. För att det ska funka krävs dock att det är perioder då fukten kan vädras bort från materialet, t.ex. under en varm sommar. Det är inte lite fukt som kan bindas i de här materialen, jag tror det var thermocell som kunde (om använt i väggar och tak i normalstor villa) kunde binda 800 liter vatten innan det uppnådde sin maximalt tillåtna fuktkvot på 18%. 800 liter vatten är mycket, långt mer än vad som produceras i innemiljön per år. Mineralull kan inte binda något alls utan i denna isolering fälls vattnet ut.
 
jag håller på och ska renovera vinden och toksöker efter information om isolering på vinden och har varit ikontakt med Feab som har en ganka bra faq på sin sida. Även en amatör som jag hänger med:D

http://www.feab.se/privat/faq.asp

/Robert
 
Vi sprutisolerade vinden... minns inte vad det hette... men det skulle iaf funka ihop m spån sa han vi köpte av. Var inte själv m upp på vinden men jag tror sambon krattade bort så mkt spån det gick mot sidorna och sprutade mestadels då i mitten. Kan iaf säga att det blev rejäl skillnad på värmen i huset. Innan stack ju värmen ut men idag är det nästan för varmt :) iaf på övervåningen....värmen stiger men kommer inte ut liksom...
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.