Vonelffors Vonelffors skrev:
Vilket märke skulle du rekommendera då?
Jag vet faktiskt inte. Jag tror det blir svårt att hitta en "normal" spis/häll idag. Det tillverkas inga produkter för Sverige längre. Risken är stor att bli blåst vad man än köper idag.
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
A Annaet skrev:
Ja, under uppvärmning med boostfunktionen så gör den en liten paus på någon sekund ibland. Jag har bara antagit att den jobbar i pulser när effekten är hög. Det påverkar ju inte uppkoket över huvud taget.
Boost är ju just även boost och ska inte köras längre tid. Då får man sätta på 9

se det som att boost är 11an. Lite heavy metal helt enkelt. Inte bra för örona med för länge
 
  • Gilla
Annaet
  • Laddar…
Men åtgärda ventilationen innan du tar ut service då du saknar ventilation i skåpet.
 
D DFYD123 skrev:
Men åtgärda ventilationen innan du tar ut service då du saknar ventilation i skåpet.
Vad menar du? Vad jag kan se så följer skåpet riktlinjerna från installationsmanualen. Gjorde de fel när huset byggdes?
 
T Tinrik skrev:
Vad menar du? Vad jag kan se så följer skåpet riktlinjerna från installationsmanualen. Gjorde de fel när huset byggdes?
när huset byggdes monterade man dit en keramisk spishäll, dom behöver inte ventilationen på samma sätt som induktion. Elgiganten monterar till befintliga uttag så dom gör inget åt ventilationen. Du behöver öppna upp en luftspalt så att luften tar sig ut ur skåpet ner i sockeln. Enklast nere i skåpsgolvet längst in mot bakväggen
 
  • Gilla
Tinrik
  • Laddar…
Fick hällen utbyttad och den beter sig precis likadant, så nu vet jag att det är en "feature". Då släppet jag det och går vidare, den fungerar utmärkt annars.

Tack alla för hjälpen!
 
Undrar om Bosch lär sig någonting av allt folk som byter ut sina hällar i tron att de är trasiga ... :thinking:
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Undrar om Bosch lär sig någonting av allt folk som byter ut sina hällar i tron att de är trasiga ... :thinking:
De får vi verkligen hoppas. Jag försökte köpa en ny spis från Bosch men de har ingen induktionsspis på 3*16 A längre
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
torbeno torbeno skrev:
De får vi verkligen hoppas. Jag försökte köpa en ny spis från Bosch men de har ingen induktionsspis på 3*16 A längre
Finns det månntro något fabrikat av hällar eller spisar som använder 3 faser fullt ut idag? Det är dags att planera renovering av köket för min del. Det kanske lika bra att jacka upp servisen till 64A och köra hårt med europeiska 1-fashällar och ugnar istället?
 
ClasseClas ClasseClas skrev:
Finns det månntro något fabrikat av hällar eller spisar som använder 3 faser fullt ut idag? Det är dags att planera renovering av köket för min del. Det kanske lika bra att jacka upp servisen till 64A och köra hårt med europeiska 1-fashällar och ugnar istället?
Cylinda hade en. Det var dock inte lätt att beställa någon, jättelång leveranstid. Hade tur och fick tag på ett demoex på Media Markt.
 
ClasseClas ClasseClas skrev:
Finns det månntro något fabrikat av hällar eller spisar som använder 3 faser fullt ut idag? Det är dags att planera renovering av köket för min del. Det kanske lika bra att jacka upp servisen till 64A och köra hårt med europeiska 1-fashällar och ugnar istället?
Varför inte 2-fas häll och 1-fas ugn?
 
K Kane skrev:
Varför inte 2-fas häll och 1-fas ugn?
Hade fått bygga om det köket då
 
K Kane skrev:
Varför inte 2-fas häll och 1-fas ugn?
Jo, kanske. Fast en 80/90cm häll bör gärna köras på 3 faser tror jag. Jag har fått intrycket att en 2-fashäll (induktion) är på håret och får en del kompromisser för att inte förbruka för mkt ström. Annars går det ju bra att välja en gashäll iofs.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.