Japp, ni får lägga ihop pusselbitarna och se vad som väger mot varann. Tid jämte mot pengar, beslut jämte mot kommun. Osams/sams mot varandra. Tänk på att ni är byggherrar och det är ett jobb i sig, speciellt mot kommunen.

Lycka till :)

//Jarppan http://www.hagalund.tk

--Imorgon kommer färgen dit på huset, någon som vill måla med oss ;)--
 
Mycket "skitsnack" i den här tråden.. ::)
Det är väl upp till var och en tycka det ena eller andra oavsett vad man har för argument??!! Vill man inte ha vägghängda skithusstolar så vill man inte och vill man så vill man.. det är väl högst personligt hur man önskar sitta på denna bekvämlighetsinrättning.

Huvudsaken är att den som tar sista pappret på rullen sätter i ny rulle!!!! ::)

/PH
 
Hej, får man anlita en annan leverantör än Trivselhus för att bygga deras ritade hus? Måste man ändra något?
Funderar själv på att bygga ett Trivselhus. Vad kostar Green Line 701?
Vart ska ni bygga?

Hälsningar Mari
 
Får och får....vi har använt deras ritningar som grund för våra egna skisser, och ändrat det så det passar hur vi vill ha det. Om det sedan i slutänden är likt ett Trivselhus så är det bara slumpen.... :p

Greenline 701 kostar ~1.300.000:- stomrest. (Från Trivselhus)

 
Kolla med Rörvikshus, där kan Du själv skapa ditt drömhus.
 
Hej, finns det någon som har aktuella huspriser på 1 plans hus från Trivselhus. Har tittat på de flesta länkar med ej hittat dagsaktuella priser. Ska troligtvis bygga i Södertäljetrakten.

/Mari
 
Josefine skrev:
Hejsan alla!

Jag är ny här på forumet och tänkte dela med mig av våra funderingar - ni får gärna kommentera och bolla idéer med mig!

Vi har kollat på hus från Älvsbyhus, LB-hus, Myresjöhus, Sävsjö trähus, Team Boro, Lappli hus, Sjödalshus, Sidensjöhus, Vittjärvshus och Värsåsvillan, A-hus plus några till där vi omöjligt kunde hitta något som intresserade oss.

De hus som fallit oss i smaken är "Tyr" från Älvsbyhus och "Sparvhöken" från LB-hus, samt att vi tänkte kolla upp med Vittjärvshus och deras "egen planlösning till rätt pris".

Dom önskemål som vi har är följande:

* Beträffande själva planlösningen vill vi ha fyra sovrum, eller tre med möjlighet att bygga ett fjärde, samt vardagsrum och kök. Därtill groventré/tvättstuga och WC/badrum.

* Vi vill ha kakel/klinker i våtutrymmen (toalett, badrum, tvättstuga).

* Parkett i övriga huset, iaf i vardagsrum, kök och ett sovrum (vårat eget).

* Diskmaskin, tvättmaskin, torktumlare, micro, ev. torkskåp, centraldammsugare. En tvättmaskin har vi i våran ägo, jag antar att det inte ska vara några som helst problem att ta med den till ett ev. hus!

* Plats för barnvagn i hall (familjen växer ständigt).

* Badkar, gärna hörnmodell. Och gärna bastu eller möjlighet att bygga sådan.

* Vägghängd toastol.

* Öppen spis eller kamin (önskedröm, absolut inget måste!)

* Kanske ett ryggåstak? Inte heller det ett måste!

* Altandörr i sovrummet (finns på Tyr-huset).

Vidare har vi inga högre krav. Ex. såg jag någonstans standard med marmorbänk- och fönsterskivor och det är något som går bort för våran del (urrrk! om jag får säga det själv). Vi gillar enkelt och basic, för det mesta.

Vi har läst på diverse forum om möjligheter att sänka kostnaderna för huset genom att göra div. arbeten själva. Ex. kan vi tapetsera och måla huset utvändigt.

Vi har även funderingar på att byta "ner" oss beträffande vissa saker, om det är aktuellt. T.ex. marmorskivor och köksutrustning. Jag har lika gärna ett IKEA-kök som ett Marbodal.

Vad tomten beträffar letar vi fortfarande. Hoppas på att få en i Ersmark (Umeå) om det är möjligt. Såg att några här har fått tomt där, ni kanske vet hur läget ser ut där...?

Som skrivet så får ni gärna kommentera våra funderingar - i synnerhet om ni har något av ovanstående, priser, vad ni gjort och inte gjort osv!

Mvh Josefine
Låter som vår kravlista, vi har ritat med dess rum i funkisstil ung som trivselhus,sen ska vi be Vittjärvshus räkna på det, de är från Norrland och verkar bra att ha att göra med.
Ska dit i veckan, så får vi se vad de säger om vår skiss.
8) 8) 8) 8) 8) 8) 8)
 
Apropå vägghängd toa, risken för vattenskador är ju bara ökad om man har vattencisternen inbyggd i en innervägg,dolt.Om man har en vanlig toastol med avloppet in i väggen spelar det ju ingen roll-vi har en dylik i vårt nuvarande hus och det funkar bra.
En ren skitsak egentligen, men mer lättstädat. 8)
 
Göran skrev:
Låter som vår kravlista, vi har ritat med dess rum i funkisstil ung som trivselhus,sen ska vi be Vittjärvshus räkna på det, de är från Norrland och verkar bra att ha att göra med.
Ska dit i veckan, så får vi se vad de säger om vår skiss.
8) 8) 8) 8) 8) 8) 8)
Vi har träffat LB-hus i torsdags och fått ett pris av dem. På tisdag ska vi träffa Vittjärvshus och se vad vi får för pris av dem - men jag tror att det blir svårt för dem att matcha LB-hus-priset, iaf känns det så, vi fick en himla trevlig kalkyl från LB-hus!
 
Vi hade vägghängd toastol i radhuset jag växte upp i, vi hade aldrig stopp i den. Tror inte det primärt beror på hur djupt vattnet står i skålen, utan hur vattnet kommer ner när man spolar som är avgörande. Svärmor har en traditionell toastol, där det rinner ner väldigt sakta när man spolar, där är det nästan omöjligt att få pappret att åka ut! Nej en riktig (men kort) störtflod ska det vara!

Vägghängda står fö på min önskelista med!
 
En tomt på Ersmark (antar att de är de nya fina som kommunen nu släpper?) vore något att vara avundsjuk på.

Ser att du pratat med de flesta aktörerna som är ordentligt verksamma på den lokala marknaden. Har ett litet specialtips: Patrik&Bennys byggservice (eller något sådant). De monterar hus åt de flesta av de leverantörer du räknat upp, men gör även lösvirkeshus. Vet att de har ett par "färdiga" modeller där de har utgått från Myresjös poppulära modeller, med vissa avvikelser. Priset ligger däremot 100-500' lägre för ett helt likvärdigt hus. Kan vara värt att kolla om något av de hus de har färdigprojekterade (=har levererat åt någon annan) kan passa. Vet att de gjort ett kanonsnyggt hus på Ersboda  som utgått från Myresjöhus "Frälsegården" (som Estetiskt skulle passa i Ersmark). Kanske större än Ni tänkt och dessutom har det den trappa Ni hatar, men de har gjort flera. Värt att kolla i alla fall tycker jag.

By the way - Varken i Sparvhöken eller tyr är det särskilt lätt att få in en barnvagn i hallen. Observera även hur lite plats det är at hänga bort kläder i hallen på dessa hus.

De jag pratat med som köpt LB-hus i Umeå kan hälsa att du får räkna med att det tillkommer en de från de första kalkylerna från LB-hus.  ;)

Vad har Ni för budget?
 
Kom på ett till tips. Om du är lite fundersam på tekniska lösningar så kontakta byggnadsinspektionen på kommunen. Henrik Olofsson och Jonas Andersson är kanonbra att ha att göra med. Henrik har grymt stor teknisk kompetens. Det är dessutom troligt at du möter någon av dem på ett byggsamråpd i framtiden.
 
Enligt tomtkön ska det inte vara omöjligt för oss att få en tomt i Ersmark. Hon jag pratade med kunde givetvis inte lova något, men hon tyckte att det såg ljust ut.

Ang. barnvagnen i hallen så är det inte hela världen. Vi kommer att bygga ett garage också, så barnvagnen kan lika gärna stå där.
Lite plats för kläder har vi redan. tack Gud för IKEA och deras förvaringssystem! *s*


Även om det tillkommer en del på kalkylerna så har vi marginal. Vi kommer dessutom att göra en del avdrag (marmorfönsterbänkar = kräks!) också, så det blir nog både plus och minus.

Enligt de kalkyler vi fått i våran hand vid första beöket kommer själva huset att kosta ganska precis en miljon. Därtill tillkommer då tomt och alla kostnader som är kopplad till den. Totalt skulle bygget sluta på drygt 1,5 miljoner.

Inkl. driftskostnad, amortering och fastighetsskatt skulle vi betala dryga 8000 kr per månad. Minus amortering och skatt ca 5100 kr. Vi betalar nu nästan 7000 / mån för lägenheten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.