Hejsan alla!

Jag är ny här på forumet och tänkte dela med mig av våra funderingar - ni får gärna kommentera och bolla idéer med mig!

Vi har kollat på hus från Älvsbyhus, LB-hus, Myresjöhus, Sävsjö trähus, Team Boro, Lappli hus, Sjödalshus, Sidensjöhus, Vittjärvshus och Värsåsvillan, A-hus plus några till där vi omöjligt kunde hitta något som intresserade oss.

De hus som fallit oss i smaken är "Tyr" från Älvsbyhus och "Sparvhöken" från LB-hus, samt att vi tänkte kolla upp med Vittjärvshus och deras "egen planlösning till rätt pris".

Dom önskemål som vi har är följande:

* Beträffande själva planlösningen vill vi ha fyra sovrum, eller tre med möjlighet att bygga ett fjärde, samt vardagsrum och kök. Därtill groventré/tvättstuga och WC/badrum.

* Vi vill ha kakel/klinker i våtutrymmen (toalett, badrum, tvättstuga).

* Parkett i övriga huset, iaf i vardagsrum, kök och ett sovrum (vårat eget).

* Diskmaskin, tvättmaskin, torktumlare, micro, ev. torkskåp, centraldammsugare. En tvättmaskin har vi i våran ägo, jag antar att det inte ska vara några som helst problem att ta med den till ett ev. hus!

* Plats för barnvagn i hall (familjen växer ständigt).

* Badkar, gärna hörnmodell. Och gärna bastu eller möjlighet att bygga sådan.

* Vägghängd toastol.

* Öppen spis eller kamin (önskedröm, absolut inget måste!)

* Kanske ett ryggåstak? Inte heller det ett måste!

* Altandörr i sovrummet (finns på Tyr-huset).

Vidare har vi inga högre krav. Ex. såg jag någonstans standard med marmorbänk- och fönsterskivor och det är något som går bort för våran del (urrrk! om jag får säga det själv). Vi gillar enkelt och basic, för det mesta.

Vi har läst på diverse forum om möjligheter att sänka kostnaderna för huset genom att göra div. arbeten själva. Ex. kan vi tapetsera och måla huset utvändigt.

Vi har även funderingar på att byta "ner" oss beträffande vissa saker, om det är aktuellt. T.ex. marmorskivor och köksutrustning. Jag har lika gärna ett IKEA-kök som ett Marbodal.

Vad tomten beträffar letar vi fortfarande. Hoppas på att få en i Ersmark (Umeå) om det är möjligt. Såg att några här har fått tomt där, ni kanske vet hur läget ser ut där...?

Som skrivet så får ni gärna kommentera våra funderingar - i synnerhet om ni har något av ovanstående, priser, vad ni gjort och inte gjort osv!

Mvh Josefine
 
Hejsan!

Jag är också ny här. Vi har ännnu inte bestämt vilken hustillverkare vi kommer köpa av. Jag har visserligen bestämt ett hus jag vill ha men maken ändrar uppfattning varje dag. Dessutom är "min" säljare på semester så just nu har går det inte framåt alls och vi har all tid i världen att flumma runt med nya husmodeller.

Jag har inga konkreta tips ännu men det jag har gjort är att titta in på folks hemsidor, där kan man få massa bra idéer och tips. Ett förslag är denna: http://hem.passagen.se/villapetersen där det finns en hel avdelning bara med tips (jag tror det är 25 stycken) av typen "sånt man önskar att man tänkt på före".

Lycka till

 
Jag kollade in sidan - helt suverän! Jag kan tala om att jag numera strykt "vägghängd toalettstol" från önskelistan! Samt att jag önskar att jag vore mer insatt i det ekonomiska... Jag får väl börja läsa på...

Lycka till själv! Och tack för tipset!
 
Hej!
Jag tror att tomt "G" fortfarande är osåld i Ersmark! (Var då det för någon vecka sedan)

Tomten är den som är längst in på första kvarteret. Stooooor (dyyyyyyr) drygt 2000kvm och med upp till en meter torv... :-/

(Vi har tomt "S")
 
Josefine skrev:
Jag kollade in sidan - helt suverän! Jag kan tala om att jag numera strykt "vägghängd toalettstol" från önskelistan! Samt att jag önskar att jag vore mer insatt i det ekonomiska... Jag får väl börja läsa på...

Lycka till själv! Och tack för tipset!
Varför har du strykt vägghängd toalett ? skulle utan tvekan välja vägghängd jämfört med standard toa.
 
Hej!

Ja, det var just den vägghängda toaletten på din önskelista som fick mig att tänka på den hemsidan! Svårt att glömma den beskrivningen...

M@ZE - kolla in hemsidan som jag rekommenderade här ovanför och läs deras åsikt om vägghängda toaletter så kommer det klarna!
 
Hej!

Har alla tomter delats ut än? Visst var det så att 24 st skulle delas under våren och resten senare? Drömmen är ju Ersmark, eftersom jag jobbar där, men jag tycker inte att Ersboda heller verkar så hemskt...

Jesca_j skrev:
Hej!
Jag tror att tomt "G" fortfarande är osåld i Ersmark! (Var då det för någon vecka sedan)

Tomten är den som är längst in på första kvarteret. Stooooor (dyyyyyyr) drygt 2000kvm och med upp till en meter torv...  :-/

(Vi har tomt "S")
 
Hej!

Jag läste kvinnans tipslista och där stod det att den vägghängda toaletten inte var särskilt "skitvänlig", den är för grund för att spola rent ordentligt. Vid närmare eftertanke insåg jag att BB här i stan har sådana toaletter och när jag låg där efter barnens födelse... Ja, skitvänliga var de knappast. Dessutom är de dyrare än vanliga toaletter.

M@ZE skrev:
Varför har du strykt vägghängd toalett ? skulle utan tvekan välja vägghängd jämfört med standard toa.
 
Hejsan Josefin.

Ja det är inte lätt i början ::) Man blir förvirrad tveksam och säker på en och samma gång.

Ett förslag från mig är att du koncentrerar dig mer på planlösning utifrån dagens läge och framtiden.

Det blir lätt att hitta stora fina hus med många rum, men frågan är om det är det du/ni hade tänkt bo i när barnen är utflygna. Det finns ju något som heter ekonomi i ålderns höst.

Trappor?? svårt när man blir gammal ;)

Vi var inne på Tyr i början, vi skrev beställning men ångra oss efter ett par turer med Älvsbyhus. Vi fick ritningar som hade dubbelgarage i både västra och östrasidan ::) Att "hoppa av" kostade oss 10.000:- men vi är glada ändå. :) För nu får vi varmt om fossingarna. Golvvärme går ej att få från Älvsbyhus.

Ni verkar ha en liknande krav lista som vi hade när vi började. (Se på hemsidan hur vi löser Bastu-bygget)

Tomten är ju halvanöjet med erat framtida boende, så var kräsen för det har du igen i framtiden.

Men börja "dra ihop säcken" lite grann i taget, annars kommer husdrömmen att aldrig bli av, som det händer för alltför många.

Lycka till nu, och släpp hustankarna efter kl 21.00 annars blir det bara virrvarrv i sängen ;)

//Jarppan http://www.hagalund.tk
8)
 
"Det blir lätt att hitta stora fina hus med många rum, men frågan är om det är det du/ni hade tänkt bo i när barnen är utflygna. Det finns ju något som heter ekonomi i ålderns höst."

* Något stort och fint hus önskar vi oss inte. Vi vill hellre ha ett mer "basic" om man kan säga så. Inga speciella lyxiga prylar eller onödiga rum. Vi bor nu i en lägenhet med fyra sovrum, vardagsrum och kök och den känns alldelens lagom.

"Trappor?? svårt när man blir gammal ;)"

* "Inga trappor" står det med stora bokstäver i önskelistan. Det är första kravet, att det ska vara ett enplanshus.


"Vi var inne på Tyr i början, vi skrev beställning men ångra oss efter ett par turer med Älvsbyhus. Vi fick ritningar som hade dubbelgarage i både västra och östrasidan ::) Att "hoppa av" kostade oss 10.000:- men vi är glada ändå. :) För nu får vi varmt om fossingarna. Golvvärme går ej att få från Älvsbyhus."

* Vill du berätta mer om de turerna, varför ni valde bort Ä-hus? Beträffande golvvärmen har vi inga större problem med att lägga in den själv (har ö h t funderingar på att lägga golven själv för att spara pengar).


Vi ska träffa en karl från Vittjärvshus om knappt en månad för att se vad de har att säga. LB-hus kontoret har semesterstängt och Ä-hus har vi inte hört av oss till ännu.

För övrigt tackar jag för ditt svar!
 
Josefine skrev:
"* Vill du berätta mer om de turerna, varför ni valde bort Ä-hus? Beträffande golvvärmen har vi inga större problem med att lägga in den själv (har ö h t funderingar på att lägga golven själv för att spara pengar).
Turerna var enbart hetsiga från deras sida, dom ville bara ha allt klart för att få in oss in i affären. Men vi tappade förtroendet för både älvsbyhus och den lokala säljaren eftersom ritningarna var fel 2 gånger från älvsbyhus, då vill man ju inte bygga med dom när inte det på pappret stämmer. Säljaren hade en förmåga att "tappa" information från både oss och Älvsbyhus. Så jag vet att det finns bra säljare runtom i landet, men det hjälper ju inte om Älvsbyhus ändå ritar helt galet.

Ok då förstår jag vad du menar med golvvärme, ni ska alltså fixa plattan själva.

Men du skrev att ni kan tänka er att måla och tapetsera själva.

Vi ska måla utvändigt själva men fixa plattan är en lite större sak som vi lämnade till Entrepenaden. (Garantier)

//Jarppan
 
Vi börjar också tveka lite inför Älvsbyhus. Golvvärmen är ändå ett projekt och då är det ändå lättare att istället välja en hustillverkare där man kan få golvvärme (LB-hus, mig veterligen).

Vi har "byggare" i släkten, våra resp. pappor har byggt hus själva (lösvirkes) och jobbar inom bygg, så där finns kunskap om mycket och det mesta.

Ö h t börjar det nog luta åt LB-huset. Planlösningen känns bättre och enklare, dessutom håller de högre standard än Älvsbyhus.
 
Du har ett direktmeddelande... :)
 
Har du byggare i släkten så kanske du skulle tänka på att köpa stomrest från någon leverantör, det finns nästan hur många företag som helst som är villiga att bygga efter dina egna ritningar eller deras färdiga förslag, tänka bara på att jämföra priser och standard, det skiljer otroligt mycket! Flera hundra tusen mellan olika företag.

Hitta ett lämpligt hus från någon leverantör, ändra det så det blir som du vill ha det, och skicka ut offerter till en hög olika firmor, och välj den som du anser ger mest för pengarna.

Så har vi gjort i alla fall, och det skiljer ~350.000:- mellan det dyraste och det vi förmodligen kommer att välja. Dessutom är den ingående standarden HÖGRE på det billigare huset.

Angående LB-hus och Älvsbyhus så är bägge företagens säljare i Umeå mycket bra att ha och göra med, och hör av sig blixtsnabbt om man funderar på något, dessutom försöker dom inte stressa på någon ett köp.

Lycka till! :)
 
Jesca_j

Vill du berätta mer om erat hus? Vad är det för hus, vad ni betalat för den, vad ni kommer att göra själv etc?

Du går gärna berätta mer om tomten också!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.