harry73
Hur kan felet vara dolt?
 
F
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Nja, kolla på Ove ;) Jag har råkat ut för flera dominanta "trosigvara" alfa-hanar så inte bara fördomar...

Men det kanske är dig det är fel på? Har du tittat på ditt eget beteende, du kanske lockar fram ett sånt primalt beteende ur alla? Vag, otydlig, lägger dig på rygg och sprattlar uppgivet med benen som en söt, strandad nyckelpiga. Jag har inte en aning, spekulerar vilt men man kan ju fundera lite på vilka signaler man själv levererar.
 
Så urbota dumt av grannen att köpa ett hus med omgivning hen inte tycker om.
Är väl värdens enklaste sak att gå runt tomten och se hur det ser ut.
Står det en bod som retar köparen bör köparen se sig om efter ett bättre objekt.

Byggd bod står kvar, typ.

Protte
 
Jag har tagit bort en del ovidkommande och fördomsfulla inlägg

/moderator
 
  • Gilla
fia_mstd och 1 till
  • Laddar…
Japp, det kan ligga något i det att vissa människor inte kommer överens, retar upp varandra. Jag brukade vara en ja-sägare och sprattla lite med benen, aldrig på rygg dock, hehe. Men nu är jag äldre och klokare. Den typ av person jag beskriver försöker köra över allt och alla oavsett vilket beteende motparten har tyvärr....

F fsn skrev:
Men det kanske är dig det är fel på? Har du tittat på ditt eget beteende, du kanske lockar fram ett sånt primalt beteende ur alla? Vag, otydlig, lägger dig på rygg och sprattlar uppgivet med benen som en söt, strandad nyckelpiga. Jag har inte en aning, spekulerar vilt men man kan ju fundera lite på vilka signaler man själv levererar.
 
Härligt klimat i detta landet, inte bara ute utan även i vissa debattforum.
En person oroar sig över att grannen vill ha bort en bod som anses vara placerad för nära tomtgränsen eller kanske är i vägen för något, orsaken framgår inte av debattinlägget.
Ett smärre världskrig utbryter och personangreppen börjar hagla vilket måste förvåna Trådskaparen eftersom hen önskade råd om huruvida hen skulle förhålla sig till sitt problem och blir snabbt vare att detta forum kanske inte var det lämpligaste att vända sig till.
Några goda råd förekommer dock och jag vill späda på dem lite genom att föreslå att TS om möjligt går över till sin nya granne och spörjer var skon klämmer och sedan försöker hitta en lösning tillsammans med sin nya, förmodligen ganska trevliga granne.
Om det skulle, mot förmodan, visa sig att grannen är av den trista sorten så får väl det hela bero, boden behöver under inga omständigheter flyttas och ingen behöver vara vän med sina närmsta grannar trots att det är trevligare så.
 
  • Gilla
-MH- och 2 till
  • Laddar…
S
harry73 harry73 skrev:
Hur kan felet vara dolt?
många kan få mycket till ett dolt fel
 
Gör det enkelt. Boden har stått där i 30 år och låt du den stå i 30 år ytterligare om du behöver den.
Vi har träd på vår tomt som är gamla men helt friska, en ny granne tyckte att löven var irriterande som även hamnade på deras tomt, jag valde att inte kommentera och det tystnade till slut.
 
F
A AndersS skrev:
Gör det enkelt. Boden har stått där i 30 år och låt du den stå i 30 år ytterligare om du behöver den.
Vi har träd på vår tomt som är gamla men helt friska, en ny granne tyckte att löven var irriterande som även hamnade på deras tomt, jag valde att inte kommentera och det tystnade till slut.
Han kanske "by-passade" dig och tog upp det med högre makter.
 
Orientexpressen
Om du inte har någon användning för boden kan du fråga grannen om han/hon vill köpa den för en dyr peng och mot att denne tar ner och forslar bort boden. Och har du behov av en bod bygger du en ny 4 m från tomtgränsen.
 
harry73 harry73 skrev:
Hur kan felet vara dolt?
Felet kan naturligtvis INTE vara dolt. Mitt inlägg var enbart tänkt som ironi, då det hela är så urbota dumt. Liknande flera fall, där "fel" är väl synliga, men där dolt fel åberopas.
 
  • Gilla
Broken arrow och 2 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Han kanske "by-passade" dig och tog upp det med högre makter.
Det jag ville säga var nog mera att argumentation inte alltid är bästa metoden utan ibland kan man bara låta tystnaden "tala". Tystnaden visar på att det finns inget att diskutera, men visst är det så att alla inte uppfattar den signalen.
 
O
A AG A skrev:
Detta låter som ett typiskt "dolt fel-ärende" för grannen...
Ja det måste klassas som dolt fel, inte ska jag behöva titta mig omkring när jag köper hus, det fixar min kära vän "dolt fel paragrafen"
:D:rofl::p:)
 
  • Gilla
Broken arrow och 2 till
  • Laddar…
Svartbygge kan man anmäla och få bort trots att det stod hos grannen innan man köpte sin tomt. Nu är ju detta antagligen inte ett svartbygge, och om så vore verkar det preskriberat, men om grannen hade byggt till garaget på ett regelvidrigt sätt för några år sedan, så spelar det absolut ingen roll att "det var där först".
 
Nu vet vi ju inte exakt hur den där grannen har uttryckt sig, eller hur han har menat. Det kanske "kom ut" lite annorlunda än tänkt.

Om man sätter sig i grannen plats.

Du har just köpt ett hus. På granntomten nära gränsen står ett fallfärdigt skjul, som dessutom verkar vara tomt.

Då kanske man förhör sig lite försiktigt om grannen kan tänka sig att ta bort skjulet, som ändå inte används. Man kanske tom. kan tänka sig att hjälpa till med rivningen.

Och så går man och funderar länge över hur man skall framföra en försiktig förfrågan. Men så missförstår grannen totalt, det låter som en order "ta bort skräpet från tomtgränsen".

Det kanske går att ge grannsämjan en chans till?
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.