A
Swetrot skrev:
Efter en del vånda här på forumet förra sommaren köpte jag till sist en Partner med 53cm klippbredd. Bra pris på Coop och en säljare som räknade lite åt mig fick mig att överge tanken på en Klippo.

Han räknade så här: Du klipper 15-20 gånger på ett år här i södra Norrland. Efter tio år vill du säkert ha en ny klippare, och då är det bara att räkna ut vad varje klippning kostat. Driftskostnaderna är ungefär desamma, så maskinens pris får stor betydelse. 7000kr delat på 200 klippningar eller 3295kr delat med 200 klippningar. Köper du en Partner har du råd med en kall burk Tuborg Sort Guld efter varje klippning, och ändå kommer du billigare undan.
En partner vill man kanske byta efter 10 år, en Klippo behöver man aldrig byta :)
 
bra-byggare skrev:
En partner vill man kanske byta efter 10 år, en Klippo behöver man aldrig byta :)
Jag såg ett test av gräsklippare där man mätte utsläppen. Man hade hittat en gammal Klippo och jämfört den med nya klippare. Klippon hade värden som låg skyhögt över de nya, och var direkt hälsovådlig att använda.

Därmed inte sagt att en Klippo är dålig, men tekniken går framåt även för gräsklippare.
 
Då får man ju också fundera på vad det är för påvekan på miljön när man slänger sin gamla partner som ska återvinnas samt framställning av en ny.

Har du en klippare med bra chassi är det, om jag nu förstått allt rätt, bara till att byta motor så har du en klippare som släpper ut lite avgaser
 
Jag köpte min klippo för just chassit.Den känns vädigt stabilt.
Ingen flex i chassit som på dom jag provat med plåt chassi.
 
yoxler skrev:
Har du en klippare med bra chassi är det, om jag nu förstått allt rätt, bara till att byta motor så har du en klippare som släpper ut lite avgaser
Precis! Har man ett bra Klippo eller Stiga Pro aluminiumchassie som fungerar så håller ju det under en mansålder, då är ju motorn den svaga punkten. Problemet är att skaffa en ny utbytesmotor för en rimlig peng och inte behöva betala motsvarande vad en ny komplett klippare kostar för bara motorn.
En standard B&S motor kostar ca 3000-5000kr, vilket är ungefär vad en vanlig klippare kostar, alternativet är då att köpa en komplett kinatillverkad klippare med en anständig motor för ett lågt pris ca 2000kr, plocka bort motorn och slänga chassiet, för kina-dretet är inget att ha, montera motorn på mitt gamla favoritchassie och se glad ut. Jag har sparat en slant på att köpa en komplett klippare och ta motorn från den istället för att köpa bara motorn, men vilket resursslöseri att slänga ett sprillans nytt chassie för den är så dålig att man inte vill ha den.
 
Swetrot skrev:
Jag såg ett test av gräsklippare där man mätte utsläppen. Man hade hittat en gammal Klippo och jämfört den med nya klippare. Klippon hade värden som låg skyhögt över de nya, och var direkt hälsovådlig att använda.

Därmed inte sagt att en Klippo är dålig, men tekniken går framåt även för gräsklippare.
Nu hadde ju inte testen något att göra med att det var en gammal klippo förutom att en partner maskin hade legat på tippen för länge sedan därav blev det en gammal klippo modell vit.
Motorerna är ju iregel likadana vilket är B&S till märket.
 
Jag kan bara hålla med de negativa synpunkterna på Klippo. Jag köpte en Klippo med elstart för 10 år sedan. Tung, dåligt balanserad, tveksamt multiklippresultat och svårstartad efter två säsonger. Gasreglaget gick sönder efter ytterligare tre säsonger.

För tre år sedan åkte den ut till förmån för en Husqvarna 152 sv med Hondamotor, steglös drift och alla tre olika klippalternativen. Steglösa driften inte så bra, ibland så frikopplade den inte helt utan jag fick släpa den bakåt med låsta hjul.
Maskinen var mycket tung och bullrig. Efter en säsong så hittade den en sten i gräset och vevaxeln blev krokig. Reparation skulle bli lika dyr som nyanskaffning. Jag var nästan lättad att bli av med den, också!

Vid besök på Sollentuna trädgårdsmaskiner blev jag rekommenderar en Stiga 48 Pro med 6 hk motor och utan drivning! Jag har alltid haft drivning på mina klippare och var tveksam. Handlaren hade bara en maskin kvar den sista svenskbyggda och han tänkte behålla den själv. Det slutade med att jag köpte den!

Efter två säsonger har jag facit. Jag har gått från klippare med drivning och 53 cm klippbredd till 48 cm manuell och det är det bästa jag gjort. Min stiga 48 Pro är tyst, välbalanserad, urstark, smidig och helt vibrationsfri.
Jag har aldrig varit så nöjd, klippningen går mycket snabbare och jag klipper gräsmattan max en gång i veckan. Klippytan är ca 1100 kvm.
 
Andreas_Hansson skrev:
Jag köpte min klippo för just chassit.Den känns vädigt stabilt.
Ingen flex i chassit som på dom jag provat med plåt chassi.
bra-byggare skrev:
En partner vill man kanske byta efter 10 år, en Klippo behöver man aldrig byta :)
Det är naturligtvis punkter som är viktiga för er, men jag kan inte riktigt förstå varför.
Vad spelar det för roll om nu chassit flexar? Det är ju liksom ingen banracingbil vi talar om?

Det är klart att man vill byta. Det kommer nyare och bättre grejer hela tiden, inte minst på motorsidan.
Vem vill dra runt på ett sånt här gammal ök?

1178106580.jpg

Inte jag. ;)
 
KarlXII skrev:
Det är naturligtvis punkter som är viktiga för er, men jag kan inte riktigt förstå varför.
Vad spelar det för roll om nu chassit flexar? Det är ju liksom ingen banracingbil vi talar om?

Det är klart att man vill byta. Det kommer nyare och bättre grejer hela tiden, inte minst på motorsidan.
Vem vill dra runt på ett sånt här gammal ök?



Inte jag. ;)
Jag vet inte varför det spelar roll om chassit flexar .Är väl mest en personlig känsla som med mycket annat.

En till grej som jag tycker är bra med klippon är hantaget.Det är verkligen stabilt.
På min förra jonsered som jag krökte veven på så var hantaget verkligen rappligt.
Den där klippon till höger såg ju riktigt fin ut.Om du inte vill ha den så lär det nog inte vara nått problem att få den såld.
 
Redigerat:
Jag brukar försöka köpa kvalitetsprodukter istället för att köpa något dret som man behöver byta oftare. Det känns bättre på något sätt.
 
Andreas_Hansson skrev:
Jag vet inte varför det spelar roll om chassit flexar .Är väl mest en personlig känsla som med mycket annat.

En till grej som jag tycker är bra med klippon är hantaget.Det är verkligen stabilt.
På min förra jonsered som jag krökte veven på så var hantaget verkligen rappligt.
Den där klippon till höger såg ju riktigt fin ut.Om du inte vill ha den så lär det nog inte vara nått problem att få den såld.
Mm, jag känner igen argumenten och kan förstå dem. Jag föll ju för dem jag också och köpte en Comet.
Och visst, känslan är jättebra. Inget rackel när man ruskar på maskinen. Partnern har inte samma feeling men jag tror den håller bra ändå. Vi får se helt enkelt. Motorn på Partnern är ju från B&S toppserie - Intek, samma som Klippos Proserie - så den lär väl hålla iaf.
Men som sagt var, Klippon var helt enkelt inte lika bra att klippa, så då åkte den.


Åh, bilden. Det var en bild jag hittade på Blocket på två maskiner som såldes som gör-det-självmaskiner. Tydligen håller de inte i evighet de heller. ;)
 
Jag blev lite avskräckt av partner då jag inte hört mycket bra om dom. Svärfars partner höll i tre år
 
Aluminium chassit som klippo eller Stiga PRO har dämpar bla. annat (o)ljudet. Ett stabilt chassi i kombination med bra viktfördelning och bra styre ger en mycket trevligare arbetsmiljö. De som inte förstår värdet av en inspirerande bil, t.ex. BMW, utan bara mäter kostnaden för transporten från A till B, kommer heller inte att förstå sådana argument.
 
yoxler skrev:
Jag blev lite avskräckt av partner då jag inte hört mycket bra om dom. Svärfars partner höll i tre år
Nej, som sagt, vi får väl se hur länge den håller.

Själv är jag lite impad av Stigas nya maskiner. De har en med rostfri kåpa - urcoolt.
Sen har de en ny serie som heter Silence med en huv över motorn som verkar mycket imponerande.
Stiga har ju verkligen rykte om sig att klippa bra. Dessutom verkar ju deras kinesmotorer funka bra.

Andra klippare jag hört mycket bra om är Toro. Deras funktion för självgående är ju tveklöst marknadens mest bekväma och sofistikerade.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.