Buuzzz skrev:
Mr Lorentz: Vad räknar du med för kostnad för att installera detta i huset? Är själv lite nyfiken...
Jag har budgeterat med max 50.000kr. Då gör jag all installation själv men får hjälp med ritningar, materialåtgång och injustering.
 
lapower skrev:
Jag installerade heru 100s i mitt 2-våningshus 85+85kvm, 160mm stammar, 125mm avstick. 2st 90cm fasta dämpare direkt vid agg + casamja i varje avstick. Totala kostnaden 33tkr minus 15000:- i radonbidrag = 18000:-

;-)
18.000kr låter riktigt bra. Jag behöver nog ett aggregat som är snäppet högre. Jag har idag 2 plan på 84 + 80 så vi är ganska lika där. Men seden planerar vi en tillbyggnad på 30-40 m2 och då vill jag inte ha för litet aggregat.

Radonbidrag får jag undersöka. Vi har gjort radonanalys och där finns lite högre värde i ett rum i källaren. Sitter en lucka i golvet där en backventil på avloppet sitter. Värdena var inte för höga men å andra sidan har vi inte gjort en långtidsundersökning. Luckan och backventilsinstallationen skall åtgärdas. Vad är kriterierna för att få bidrag. Antar att där finns några värde som skall överskridas.
 
Man kan ansöka om radonbidrag om värdet överstiger 200bq i boutrymmet.

Du gör rätt i att ta ett större agg om du ska bygga ut. Mitt går på 80% frånluft för att få ut 60l/s
 
lapower hur gick du tillväga för att få radonbidraget godkänt? Jag gjorde en mätning och fick svar nu i veckat, års medel låg på 940bq
 
Jag anlitade en besiktningsman för radonutredning (2000:)
Han skrev papper på rekommenderad åtgärd (ftx) samt gjorde mätning för att konstatera om radonet kom från mark eller material.

Skickade in detta till länsstyrelsen tror jag det var, efter godkännande monterade jag och skickade sen in kvitton och fick utbetalningen.

Nu mäter jag igen och ska skicka in det nya värdet.
 
Vi har gjorde mätningar innan vi flyttade in. Har läst igenom protokollet nu ikväll och ett rum har runt 200bq/m3. Det ligger mellan 180-250. Detta rum är i källaren där man grävt upp och satt en backventil på avloppet. Luckan ligger löst och där är ingen isolering i hålet. Detta gjorde kommunen efter översvämning för några år sedan. Här tar sig markradon in enligt rapporten. Det står oxå att det inte finns radon i byggnadsmaterialet i huset vilket känns bra. I protokollet finns en del åtgärder som bör åtgärdas. Byta brunnar, flytspackla golven och klinker för ett tätare golv, byta luckan vid backventilen till en tät lucka och sedan då ventilation där han tar med tre olika förslag med olika prislapp. Det billigaste är byta köksfläkt och det dyraste är då FTX. Men det är å andra sidan detta han oxå förespråkar. Känns som vi har rätt goda förutsättningar för att få bidrag. Har kontaktat kommunen för dosor så vi kan mäta under en längre tid.

Tack för ditt tips om bidrag. Hade helt missat det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.