Har funderingar att installera en FTX anläggning i vårt hus från 60-talet. Taken på FTX uppkom då jag upplever inomhusklimatet väldigt mycket sämre efter att vi renoverar. OSB + gips på alla väggar och gips i taket gör det mycket tätare. Fick sätta in fönstervenltier vilket hjälper något. Köksfläkten gör inte så mycket och vi tycker det står still. FTX med roternade växlare och återvinning känns bra och jag gillar tanken på kontrollerat inomhusklimat med ett svalare hus på sommaren. Har dock några tankar och frågor. Min fru är orolig för att man skall få massa missljud och sus i rören och jag har förstått att man inte skall snåla med ljuddämparna. Jag tycker nog det är bättre att ha lite ljud från rören än genom fönsterna. Vi bor centralt och ganska nära tågspåret. Så ljud har vi runt oss ändå.

Jag har tittat på Östberg och Systemair och fastnat för Systemair VSR300 som skall klara en boyta på 250m2. Jag bor på 84 m2 + 80 m2 källare. Ev. bygger vi till 30m2 i framtiden men det känns som aggregatet skall klara detta utan att ligga och maxa. Aggregatet kommer sitta på min kallvind som kommer sprutas med isolering.

Har ni några tips på vad jag skall tänka på. Dämpare vid varje rum? Längd och isolering på dämpare? Luften kan jag ta in på norrsidan. Tyvärr ligger spåret mot norr. Finns det stor risk för ljudläckage via tilluften?

Tar tacksamt emot tips och reflektioner.
 
Hej..

Är det bullrigt ute så är FTX perfekt. Igår var jag på ett ställe som hadde frånluftventilation och jag störde mig på att man hörde trafiken in. En stor fast ljuddämpare kring FTX aggregatet på till-luften och frånluften och en liten böjbar på varje till-luft räcker. Mina rör är nergrävda i isoleringen och jag har 50cm lager Rocwoll lösull. Börja alltid projektet med en bra ventilationsritning. Har även frikyla kopplat till FTX aggregatet.

Hur har du tänkt dig dra i källaren?

// Fredrik
 
Vi hade eFTX i vår gamla lägenhet men detta var gamla saker som byttes strax efter vi sålde den. Här lät det en del och rasslade. Dock var det konstant och inget jag störde mig på. Med nya saker borde man kunna få det tyst. Vinande ljud i rören har jag hört kan bero på för små kanaler och ett aggregat som går för max.

Ljud utifrån hörs en hel del. Med två-glas otäta fönster, isolerat tak och ny luftventiler så hörs det. Man nu efter ett tag hör man inte tågen längre. Biltrafik tänker man inte heller på. Det är då med ljud som fester eller folk som skriker utanför. Men de jag ser som stora vinningen av FTX är en mer kontrollerad ventilation med frisk luft som filtreras. Och då slippa kallraset från fönsterventilerna. När det blåser så får man hålla i täcket så de inte flyger av. Stänger man ventilerna så märks det att luften står sill efter en natt sömn.

Jag kommer isolera vinden men gör detta först efter alla rör är på plats. Takstolarna bygger 165 mm så min tanke var att rören skulle ligga i isoleringen. Min tanke var oxå att ha en ljuddämpare per rum.

Till källaren har jag två vägar. Kommer renovera köket senare i år och där är planerat ett utrymme mellan vägg och kylskåp. Tyvärr är detta endast 190mm så finns risk att det blir tajt. Nödlösning är i hörna bakom fläktkåpan som kommer monteras på snedställd vägg då jag måste ha spishällen i hörnan. Där bakom kan de få plats. Min tanke var att ha aggregatet van köket då det blir en bra placering ur ljudsynpunkt. Sovrummen är på andra sidan. Sen är det där jag skall hämta tilluft och då går ner till källaren med rör.

Under köket ligger pannrummet och direkt angränsande ligger tvättstuga. Nu är där öppet via murstocken från tvättstugan men luften står still och jag har satt en avfuktare som gör nytta när jag tvättar. Men frånluft från tvättstugan känns väl som ett måste. Sen vill jag få tilluft till gillestugan/biorum/tv-tum.
 
Lämpligt är att ha ljuddämpare på till och frånluft alldeles vid aggregatet samt ljuddämpare på tilluften vid resp tilluftsdon för resp rum.
Jag har svårt att tro att ljud utifrån skulle ta sig igenom systemet och orsaka störning.
Tänk på att placera själva aggregatet så långt bort som möjligt från tilluftsdon i "tysta rum" som t ex sovrum. Placera heller inte aggregatet ovanför sovrum.
Ev kan du beställa (låta tillverka) fyrkantiga trummor som får plats i utrymmet som max blir 190 mm om det hjälper. Förutsättningen är ju att du har tillräcklig bredd på detta utrymme för att kunna få rätt dimension på trumman.
 
  • Gilla
fredrikru
  • Laddar…
Är mer och mer övertygad om FTX. Jag har ett annat ställe i köket där jag kan gå ner till 400mm i bredd på högskåpet. Då har jag uppskattningsvis ett utrymme på 300 x 600 som jag skulle kunna dra rören. Men det styrs lite av vilka dimensioner jag behöver på rören. Detta kommer självklart ritningarna visa då jag antar att kanallängder avgör. Men vad jag kan urläsa på Systemair VSR300 så är det 160 kanaler. Det bör väl rimligtvis inte öka i dimension då flaskhalens isf är i aggregatet?
 
Du har dom största rören på huvudstammen och mindre på avsticken. Själv byggde jag om ett äldre system från en till/frånluft värmepump till FXT & Bergvärme och jag dimensionerade upp från 120mm till 160mm på huvudstammen. Tidigare så hade jag inga ljuddämpare på varje tilluft ventil och det var ingen höjdare. Ett misstag jag gjorde var att beställa för stora länga fasta ljuddämpare för dom passade inte mellan reglarna på vinden som jag har efter FTX aggregatet.
 
fredrikru skrev:
Du har dom största rören på huvudstammen och mindre på avsticken. Själv byggde jag om ett äldre system från en till/frånluft värmepump till FXT & Bergvärme och jag dimensionerade upp från 120mm till 160mm på huvudstammen. Tidigare så hade jag inga ljuddämpare på varje tilluft ventil och det var ingen höjdare. Ett misstag jag gjorde var att beställa för stora länga fasta ljuddämpare för dom passade inte mellan reglarna på vinden som jag har efter FTX aggregatet.
Men om man kör böjda dämpare på tilluften i rummen så är man lite mer flexibel med rördragningen och så har man ljuddämpare på till och frånluften vid aggregatet.

Till aggregaten kan man komplettera med kyla,värme, motorspjäll mm. Kyla och värme har jag inga planer på. Finns det anledning att sätta spjäll på något ställe? T.ex sovrummen på ett stick och källaren på ett annat. Känner inget behov idag men det kanske finns någon bra anledning till att kunna stänga någonstans.
 
Fasta ljuddämpare vid aggregatet och böjbara vid till-luft ventilerna. Dom är mycket smidiga och underlättar monteringen mycket. Varför ska du ha spjäll. Har du en rätt ritad anläggning från början så ska du inte behöva detta.Du kan alltid skruva på ventilerna. Jag har flexibla ljuddämpare på något ställe till. Dom är grymt smidiga...
 
fredrikru skrev:
Fasta ljuddämpare vid aggregatet och böjbara vid till-luft ventilerna. Dom är mycket smidiga och underlättar monteringen mycket. Varför ska du ha spjäll. Har du en rätt ritad anläggning från början så ska du inte behöva detta.Du kan alltid skruva på ventilerna. Jag har flexibla ljuddämpare på något ställe till. Dom är grymt smidiga...

Menade böjbara vid tilluft i rummen. Blev galet där :)

Såg att det fanns massa tillbehör till aggregaten och det var mer om det fanns någon anledning. Men varför "klydda" till det.

Nu skall jag bara ha någon som vill rita och räkna på systemet till mitt hus. Har sett att flera ventilationsbutiker, på nätet, säljer ritningar och byggsatser. Kan det vara något att be dom rita på det?
 
Mr Lorentz skrev:
Menade böjbara vid tilluft i rummen. Blev galet där :)

Såg att det fanns massa tillbehör till aggregaten och det var mer om det fanns någon anledning. Men varför "klydda" till det.

Nu skall jag bara ha någon som vill rita och räkna på systemet till mitt hus. Har sett att flera ventilationsbutiker, på nätet, säljer ritningar och byggsatser. Kan det vara något att be dom rita på det?
En bra ritning underlättar en hel del och du bra beräkningar på flödena och hur du ska ställa ventilerna. Själv hade jag en ritning på det gamla systemet som jag använde mig av. Köpte prylarna på Ventilationsbutiken och köper du allt i paket så får du lite bättre pris med som täcker kostnaden för ritningen. På Energimyndighetens hemsida så finns det en bra test av FTX aggregat...

Spjäll behöver du endast om du har varmvattenbatteri påkopplat...
 
Blir nog inget värmebatteri. Har dock kyla inbyggt i den luftvärmepump jag planerar att införskaffa. Tror dock att det räcker med att ha luftväxligen vilket troligtvis kommer göra att luften känns friskare. Känns som de riktigt varma dagarna här i Sverige inte riktigt väger upp mot den extra kostnad i investering och den extra driftkostnad.

De byggsatser jag hittat innehåller Flexit som aggregat. Har inte hittat så mycket info om detta. De som man läser mest om är Östbergs Heru. Jag har fått rekommenderat Systemair´s produkter av den konsult som gör OVK besiktningar på jobbet. På energimyndigheten finns båda dessa med och verkar bra. Har läst att Systemair´s VSR skall vara något tystare än Heru medans Herun kanske har något lägre energiförbrukning. Man får väl gå på magkänslan :)
 
Mr Lorentz skrev:
Blir nog inget värmebatteri. Har dock kyla inbyggt i den luftvärmepump jag planerar att införskaffa. Tror dock att det räcker med att ha luftväxligen vilket troligtvis kommer göra att luften känns friskare. Känns som de riktigt varma dagarna här i Sverige inte riktigt väger upp mot den extra kostnad i investering och den extra driftkostnad.

De byggsatser jag hittat innehåller Flexit som aggregat. Har inte hittat så mycket info om detta. De som man läser mest om är Östbergs Heru. Jag har fått rekommenderat Systemair´s produkter av den konsult som gör OVK besiktningar på jobbet. På energimyndigheten finns båda dessa med och verkar bra. Har läst att Systemair´s VSR skall vara något tystare än Heru medans Herun kanske har något lägre energiförbrukning. Man får väl gå på magkänslan :)
Du har ingen glädje av varmvattenbatteri till ditt FTX aggergat. Kostar mera att installera än vad du får ut. Frikyla är en restprodukt från bergvärme och jag cirkulerar borrhålets väska i ett kylbatteri som är kopplat till FTX aggregatet och den sköter styrningen. Inte så stor kyleffekt men kostar inget att använda heller och jag får in 16 gradig tillluft istället för varm uteluft till alla rum och det hjälper för mig att hålla temperaturen inne hyffsat under varma sommardagar. Kanske får ut max 700w kyla på en elförbrukning på 50w och då höjer verkningsgraden på bergvärmepumpen.

Tror knappast ljudnivå spelar någon roll för du kopplar ett stor fast ljuddämpare efteråt aggregatet. Tänk på att det är ny modell på Heru än den som fanns på testet. För mig var det stor skillnad på ljudnivå när jag bytte ut gamla till/frånluft värmepump till FTX aggregatet. Annars så tror jag aggregaten är rätt likvärdiga så jag tycker du ska kolla upp vad filter kostar istället.....
 
  • Gilla
Mr L
  • Laddar…
Tack för all hjälp. Har en mycket klarare bild av hur jag vill ha det.
 
Mr Lorentz: Vad räknar du med för kostnad för att installera detta i huset? Är själv lite nyfiken...
 
Jag installerade heru 100s i mitt 2-våningshus 85+85kvm, 160mm stammar, 125mm avstick. 2st 90cm fasta dämpare direkt vid agg + casamja i varje avstick. Totala kostnaden 33tkr minus 15000:- i radonbidrag = 18000:-

;-)
 
  • Gilla
Mr L
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.