H Hantlangaren skrev:
Vad roligt att det blev bra! Det låter som en bra lösning. Blev det jättedyrt? Hade varit kul att se bilder. PM:a gärna om du inte vill lägga ut offentligt.
Jag ska göra det.
 
Stefan N Stefan N skrev:
Vad det verkligen nån vits med det? Vann du så mycket på det?
Mina tegel var extrema. Jag har sett Mexitegel på andra hus men mina tegel var mycket spetsiga. Nivåskillnaden var kanske uppemot 10 mm. Det var faktiskt putsfirman som föreslog det och det gick ganska fort med deras maskiner.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Mina tegel var extrema. Jag har sett Mexitegel på andra hus men mina tegel var mycket spetsiga. Nivåskillnaden var kanske uppemot 10 mm. Det var faktiskt putsfirman som föreslog det och det gick ganska fort med deras maskiner.
Hej,
Vilken putsfirma var detta? Höll själva teglingen eller blev det många spräckta fogar? Jag skulle vilja be den byggfirma vi anlitat till vårt fratida projekt att prata lite med dem!

Har du några bilder på slutresultatet? Hur många lager puts behövde ni lägga totalt inklusive det sista genomfärgade lagret? Min byggare befarar att man (utan att slipa topparna alltså) behöver lägga 5 lager puts för att täcka vår huggna mexisten. Han har inte gett förslag på att man skulle kunna slipa topparna.
 
Redigerat:
Jag hittade lite bilder av putsprojektet. Innan:
Byggnadsställning framför husvägg under putsprojekt, skyddsplast på marken, tidig morgon.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter slipning:
Närbild av tegelvägg under slipning i ett putsprojekt
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


El fälls in:
Rödbrun tegelfasad med elektriska ledningar infällda över en trä ytterdörr, tidigt putsprojektsteg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter första puts:
Husfasad under arbete, delvis täckt med första lagret puts, omgiven av byggnadsställningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Klart:
Husvägg efter slipning i putsprojekt, med ställning på en terrass, i soligt väder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vägg med nyslipad och putsad yta vid fönsterparti, med en fräsch, jämn finish.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Jag hittade lite bilder av putsprojektet. Innan:
[bild]

Efter slipning:
[bild]

El fälls in:
[bild]

Efter första puts:
[bild]

Klart:
[bild]

[bild]

Så otroligt fint!!! Blev det bara två lager puts? Eller två "grundlager" och ett färgat ytlager?

Om du vill får du gärna skicka pm med kontakt till murarfirman som slipade stenen, så kan jag be min byggare fråga dem om råd! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.