Mikael_L
Så om ett mindre företag som kanske bara har 2-3 elektriker som alla råkar vara behöriga , sorry auktoriserade installatörer då behöver alltså det företaget inte registrera sig hos ESV och behöver inte heller egenkontrollprogram?
 
Claes Sörmland
Mikael_L skrev:
Så om ett mindre företag som kanske bara har 2-3 elektriker som alla råkar vara behöriga , sorry auktoriserade installatörer då behöver alltså det företaget inte registrera sig hos ESV och behöver inte heller egenkontrollprogram?
Nej, det finns inget undantag för elinstallationsföretag där alla installatörer är auktoriserade.

24 § ställer krav på ett egenkontrollprogram.

25 § ger en skyldighet att anmäla installationsarbete.
 
Redigerat:
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Snacka om tolkningssvårigheter när det blandas personer och företag i samma paragrafer. Det går t.ex. att tolka det som att en auktoriserad elektriker, arbetandes på någon annans anläggning, måste anmäla jobbet (enl.§25) om han/hon tänker ta betalt, då det då enl. §5 (en näringsidkare som yrkesmässigt utför elinstallationsarbete,) är ett elinstallationsföretag, som utför tjänsten. Som företag måste man väl också ha ett egenkontrollprogram - eller ?
 
Claes Sörmland
HasseTeknik skrev:
Det går t.ex. att tolka det som att en auktoriserad elektriker, arbetandes på någon annans anläggning, måste anmäla jobbet (enl.§25) om han/hon tänker ta betalt, då det då enl. §5 (en näringsidkare som yrkesmässigt utför elinstallationsarbete,) är ett elinstallationsföretag, som utför tjänsten. Som företag måste man väl också ha ett egenkontrollprogram - eller ?
Det är väl den rimliga tolkningen. Säljer man elinstallationstjänster så driver man ju ett elinstallationsföretag. Egenkontrollprogram krävs också men det verkar inte vara så blodigt för en enmansverksamhet:

http://www.elsakerhetsverket.se/nya...tag/sa-paverkas-elforetag/#definition-foretag
 
Vad händer vid akuta ombyggnationer av anläggningar typ där en brunnen gammal central ersätts med en ny med nya funktioner ( " för det skulle ju ändå snart göras" ). Måste det vänta ett tag då det enl. §25 inte får påbörjas förrän anmälan har gjorts?
Scenario :
Kunden " Det ryker från centralen i farstun. Har slagit från huvudbrytaren och det lugnat ner sig. Elvärmen funkar inte och det är -23 C ute. Kom fort!"
Elektrikern : " Jag kommer på stubinen".
Elektrikern efter okulär koll. " Det här ser inte bra ut. Måste nog byta hela centralen".
Kunden : " Kan du sätta in en modernare central med plats för atomur och jordfelsbrytare då? Det tänkte jag göra till sommaren."
Elektrikern : " Jag måste fylla i en beskrivning och skicka till tillsynsmyndigheten först, sedan kan jag fixa en ny central. Jag har en passande ligger i bilen. Lite synd bara att det är så långt till närmaste plats där det finns mobiltäckning. Jag är nog tillbaka om någon timme. Tänd ett ljus, sätt på dig en extra tröja, så ses vi snart." .....................
 
Claes Sörmland
Elektrikern jobbar ju på ett elinstallationsföretag med pågående verksamhet så företaget har redan anmält att de säljer elinstallationstjänster av den typen. Det är bara att sätta igång med arbetet!
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Jo, så går det ju också att tolka det. Har nog blivit förvirrad av all hopmixning av personer/företag i paragraferna. Tur man inte är jurist.
 
Det kanske märks vilka som står bakom formuleringarna i lagen ;)
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Allt detta arbete med statlig utredning och ny lagstiftning. I slutändan blev det inga större förändringar utan bara lite mer pappersarbete ute på företagen och möjlighet att hålla myndigheten sysselsatt. Men det glädjer nog i alla fall konsultskrået som får utveckla mängder med egenkontrollplaner och etablerade svenska företag som kan hålla europeiska byggföretag borta med hjälp av ESVs nya databas.

Eller har jag missat någon förbättrande och välståndsskapande?

Vi slapp i alla fall elinspektioner i våra hem.
 
Hade du väntat dig något annat? Varför skulle detta behandlas annorlunda än diverse andra sektorer dvs lite pliktskyldigt blaj aka egenkontrollplan osv. Leken med ord utan mening är kanske lite över det vanliga iofs.
 
  • Gilla
Pen och 2 till
  • Laddar…
Steamboy skrev:
Kom igen nu! Läs Fredriks svar på Bos inlägg en gång till. Bo skrev "Det finns inga paragrafer i den nya lagen som förbjuder elinstallatörer att installera hos andra." varpå Fredrik svarade "Korrekt".

Jag tycker det är solklart att en auktoriserad elektriker får koppla bäst han vill men att han är personligt ansvarig. Om det däremot utförs av ett företag så är företaget ansvarigt och elinstallatören går fri. Då krävs även att företaget måste vara registrerat, ha ett egenkontrollprogram och anställa en auktoriserad elektriker.
Korrekt
 
GK100 skrev:
Hade du väntat dig något annat? Varför skulle detta behandlas annorlunda än diverse andra sektorer dvs lite pliktskyldigt blaj aka egenkontrollplan osv. Leken med ord utan mening är kanske lite över det vanliga iofs.
Tja, även jag är ju cyniker av naturen, men jag försöker iaf tänka på exv. sotningsmonopolets avskaffande. En lyckad avreglering där man tog ett stort steg i rätt riktning från skråtänkande till en rimlig avvägning mellan säkerhet och individens möjlighet att själv underhålla sin egen anläggning.

Så även om jag kanske inte hade väntat mig något annat från ESV, så hade jag åtminstone hoppats på det. Och det finns som sagt åtminstone ett exempel på att man gått i rätt riktning, så helt orimligt är det ju ändå inte att nära det hoppet.
 
Claes Sörmland skrev:
Allt detta arbete med statlig utredning och ny lagstiftning. I slutändan blev det inga större förändringar utan bara lite mer pappersarbete ute på företagen...

Vi slapp i alla fall elinspektioner i våra hem.
Faktum är att de nya reglerna ställer rätt höga krav på så kallad "anläggningskännedom", vilket i dess yttersta tolkning skulle kunna innebära ett besiktningskrav.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
HasseTeknik skrev:
Vad händer vid akuta ombyggnationer av anläggningar typ där en brunnen gammal central ersätts med en ny med nya funktioner ( " för det skulle ju ändå snart göras" ). Måste det vänta ett tag då det enl. §25 inte får påbörjas förrän anmälan har gjorts?
Scenario :
Kunden " Det ryker från centralen i farstun. Har slagit från huvudbrytaren och det lugnat ner sig. Elvärmen funkar inte och det är -23 C ute. Kom fort!"
Elektrikern : " Jag kommer på stubinen".
Elektrikern efter okulär koll. " Det här ser inte bra ut. Måste nog byta hela centralen".
Kunden : " Kan du sätta in en modernare central med plats för atomur och jordfelsbrytare då? Det tänkte jag göra till sommaren."
Elektrikern : " Jag måste fylla i en beskrivning och skicka till tillsynsmyndigheten först, sedan kan jag fixa en ny central. Jag har en passande ligger i bilen. Lite synd bara att det är så långt till närmaste plats där det finns mobiltäckning. Jag är nog tillbaka om någon timme. Tänd ett ljus, sätt på dig en extra tröja, så ses vi snart." .....................
Registrering gör företaget bara en gång. Däremot ska företaget inför varje arbete planera så att kraven på kompetens, organisation och vilka regler arbetet ska utföras efter uppfylls.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Fredrik Sjödin skrev:
Faktum är att de nya reglerna ställer rätt höga krav på så kallad "anläggningskännedom", vilket i dess yttersta tolkning skulle kunna innebära ett besiktningskrav.
Jag hänger inte med på vad du syftar på. Begreppet anläggningskännedom hittar jag inte alls i lagtexten. Menar du att 6 § i den nya elsäkerhetslagen ska hårdtolkas? Innehållet i 6 § skiljer sig ju inte från dagens krav där anläggningsinnehavaren är ansvarig för sin anläggning. Den torde således inte föranleda att krav på besiktning av våra hem införs.

Google ger att begreppet anläggningskännedom har använts i ett förslag till ELSÄK-FS (2016:X). Det berör där elinstallationsföretags planering av arbete med elanläggningar och tycks inte alls relatera till drift av anläggningen - den del som berör oss villaägare.

I SOU 2014-89 framgår med stor tydlighet att tillsynsmyndigheten inte har skäl att besöka våra hem för tillsyn:

"Under utredningsarbetet har inte framkommit något som ger
fog för att Elsäkerhetsverkets skulle behöva få tillträde till bostäder
för tillsyn eller att en sådan problematik inte skulle kunna lösas på
något annat sätt."

I lagtexten har helt i linje med utredningens förslag ett undantag för tillträde till just bostäder införts:

Skärmdump av lagtext, paragraf 38 §, angående tillsynsmyndighetens tillsynsrätt utan tillträde till bostäder.

Lagstiftaren har således sagt nej till tillsyn via hembesök och nya besiktningskrav skulle innebära samma integritetkränkande problematik som lagstiftaren just har sagt nej till.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.