Sådana här hade ju iof funkat till snedtak...utanpåliggande iof men kabel syns ju inte isf...känns ju faktiskt vettigt, frågan är om man inte får sträcka sig väl långt in bara när man skall koppla i något, annars går man ju ha dom i höjd med stödbenen å då hamnar ju uttagen på cirka 1,1 meter ovanför golvet

abb-jussi-2-vags-uttag.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Mikael_L
Jag skulle dragit slang bakom panelen i tak, släppt öppningen på slangen precis i liv med takpanelytan kloss mot stödbenets baksida.
Satt uttaget på baksidan av stödbenet inifrån rummet sett, då syns uttagen minst, och minst risk att vara i vägen/bli skadat.
Klamrat kabel någon decimeter upp på stödbenet med 2-bent letti, som sen går in i röret och är uppskalad sen fram till dosan.
Sen avslutat med en liten klutt akrylfog i rörutloppet runt kabeln innan målning.

Det är jag det.


Sen skulle jag kanske bara satt uttag på 2 eller 4 stödben eller så, och istället valt de lodräta väggarna på rummets gavlar för resterande uttag.
Men naturligtvis får man kanske välja lite annorlunda om man redan i förväg vet lite hur elen ska användas i rummet. Kan ju behöver fler uttag någonstans, kanske klarar sig med färre någon annanstans.
 
  • Gilla
Ramnemark
  • Laddar…
Mikael_L skrev:
Jag skulle dragit slang bakom panelen i tak, släppt öppningen på slangen precis i liv med takpanelytan kloss mot stödbenets baksida.
Satt uttaget på baksidan av stödbenet inifrån rummet sett, då syns uttagen minst, och minst risk att vara i vägen/bli skadat.
Klamrat kabel någon decimeter upp på stödbenet med 2-bent letti, som sen går in i röret och är uppskalad sen fram till dosan.
Sen avslutat med en liten klutt akrylfog i rörutloppet runt kabeln innan målning.

Det är jag det.


Sen skulle jag kanske bara satt uttag på 2 eller 4 stödben eller så, och istället valt de lodräta väggarna på rummets gavlar för resterande uttag.
Men naturligtvis får man kanske välja lite annorlunda om man redan i förväg vet lite hur elen ska användas i rummet. Kan ju behöver fler uttag någonstans, kanske klarar sig med färre någon annanstans.
Bra ide, då är ju ändå kabeln dold ända fram till det utanpåliggande uttaget...så får det bli!

Tips än så länge som skall användas... :)

1. Kabeldragning i tak till uttag bakom stödben
2. Extra 22mm rör för framtida fiber.mm
 
Gjorde en liten elskiss i paint 😁 detta borde funka tror jag....är det något jag missat?

DSC_0378.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
tommib
Ja. Kabeln du ska ha heter 3G1,5. 3X1,5 är kabel utan gulgrön.... ;)
Annars vet jag inte.
 
  • Gilla
Tobbe_3
  • Laddar…
Man kan dra 4 G 1,5 från centralen. Då kan man komplettera med en extra fas om kraft behovet skulle öka i framtideń.
 
Hehe....är 3GX1,5 😀
 
Marre666 skrev:
Hehe....är 3GX1,5 😀
Marknaden för 3 x1,5 2 x 1,5 4 x 1,5 o.S.V försvann i stort sett när kraven på skyddsjordade vägguttag överallt kom på 1990 talet.

Förr var marknaden för den kabel typen stor i bostadsinstallationer. I dag passar den bara mellan strömställare och kopplingsdosa om det inte finns under vägguttag under strömställaren. ( ovanligt)
 
  • Gilla
Marre666
  • Laddar…
Blir en 4X1,5G kabel, elektrikern tyckte det var mer framtidsäkert plus att kostnad och tjocklek är försumbart större
 
tommib
Marre666 skrev:
Blir en 4X1,5G kabel, elektrikern tyckte det var mer framtidsäkert plus att kostnad och tjocklek är försumbart större
Nej, det blir en 4G1,5.

Här märker vi ord serru...... viktigt med nomenklaturen..... ;)
 
  • Gilla
Marre666
  • Laddar…
Brukar man dra 4G1,5 till alla uttag och brytare eller bara som matning till första takdosan ? Tänkte om man kunde köra 4G1,5 och sedan 3G1,5 ut till alla brytare och uttag :) !?

Vad hade ni gjort ?
 
Till vägguttag räcker 3g 1,5 .Det enda fallet när man använder 4 G 1,5 är om man önskar separat " brunn tändning" D.V.S. en halva med kontinuerlig ström och en den andra halvan med strömställarstyrd strömmatning. Den lösning kan passa vid fönsterbänksuttag. Då kan man styra fönsterbelysning från strömställare eller via tidur, skymmningsrelä.
 
hsd
Jag hade satt en undercentral m. jfb (5G2,5 16A från huvudcentral) och tre säkringar 10A , lyse ,värme ,vägguttag
 
hsd skrev:
Jag hade satt en undercentral m. jfb (5G2,5 16A från huvudcentral) och tre säkringar 10A , lyse ,värme ,vägguttag
Kanske lite overkill för två vanliga rum.
 
hsd skrev:
Jag hade satt en undercentral m. jfb (5G2,5 16A från huvudcentral) och tre säkringar 10A , lyse ,värme ,vägguttag
Finns behovet i det här fallet?

Skillnaden är om vinden hade varit större med mer fullhöjdsutrymme och toalett med dusch. I ett sådant läge är det en bra lösning.

Hur skall vinden värmas upp??
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.