macdanne skrev:
Jag eldar ved och shuntar 45-50 grader från acctanken till varmvattnet och diskmaskinen
Är inte det i lägsta laget med tanke på risken för legionella. Har för mig att man brukar rekommendera 55 - 60 grader på tappvarmvatnet. Någon kan väl rätta mig om jag har fel.
 
Alfredo skrev:
Är inte det i lägsta laget med tanke på risken för legionella. Har för mig att man brukar rekommendera 55 - 60 grader på tappvarmvatnet. Någon kan väl rätta mig om jag har fel.
Jo, 45 grader är typ en favorit-temperatur för dom, men det räcker väl egentligen med att tillfälligt värma upp vattnet till 60 grader var 14:e dag.

Annars är väl 55 grader vid tappstället rekommenderat.
 
stillastående vatten i större mängder bör väl hålla minst 55grader.
väl framme vid kranen räcker väl 40-45 grader.
 
Nimajneb:Ska man följa reglerna är det 50 grader.

40 grader är extremt nära 38 grader som är optimal tillväxttemperatur för legionella :rolleyes:

Legionella smittar bara som aerosol inte om man dricker det. Iofs är legionellasmitta i privata system ovanligt men ändock.
 
Installerade en helt ny Bosch för 3 veckor sedan. Rörisen förespråkade kallvatten, så jag gick på hans linje. 2:20 tar den på eko-programmet.
 
v-g skrev:
Nimajneb:Ska man följa reglerna är det 50 grader.

40 grader är extremt nära 38 grader som är optimal tillväxttemperatur för legionella :rolleyes:

Legionella smittar bara som aerosol inte om man dricker det. Iofs är legionellasmitta i privata system ovanligt men ändock.
Legionella bakterier uppstår inte plötsligt när vattnet rinner till duschen.

Håller man 55 grader i en stillastående panna så är allt OK, vad som kommer ut ut kranen är ointressant..

Läste häromåret att ung 10-20 pers dör varje år i Tyskland pga för låg temp i VV beredaren hemma.

Själv håller jag min 45 grader men då har jag typ 8-10liter vatten som är upphettat i "VV beredaren" CTC-ECOel),
 
Nä legionella uppstår inte plötsligt men kommer vattnet aldrig upp i temp som det inte gör om man som du säger att det räcker med 40-45 grader då är man ganska farligt ute.

Legionella sprids i princip bara i större anläggningar typ ett företag där det inte duschas så ofta, i hemmet är det extremt ovanligt. MEN bara för det kan man ju göra saker rätt ändå och du duschar väl inte konstant?

Avdödningen av legionella tar fart vid 50 grader och vid 55 är den i stort sett 100% därför finns denna "regel".

Oftast drabbas inte människor med bra immunförsvar utan det är gamla mormor som dör.

Tänk också på att det oftast är i avstick det frodas och har man då 40 grader så kan det mycket väl dra med sig bakterier till duschen ur detta avstick som då inte dör pga för låg temp.
 
Jag, TS, kopplade iallafall in den nya diskmaskinen på varmt vatten och den har gått så ett år nu. Den diskar varken bättre eller sämre än den förra. Det var inte diskeffekt jag var ute efter heller, utan det var mera att komma bort från vissa avlagringar i maskinens vattensystem vilka gjorde att förra maskinen fick problem att fungera.
 
Kurtivan skrev:
att komma bort från vissa avlagringar i maskinens vattensystem vilka gjorde att förra maskinen fick problem att fungera.
Jag kör också min på varmvatten och tycker det funkar bra. När det gäller smuts och avlagringar så brukar jag köra maskinen (tom) med en "lagom" dos (kanske 0.5 - 1 dl) citronsyra (pulver som finns bland kryddorna). Maskinen blir riktigt ren och blank. Tipset kommer från handlaren där jag köpte maskinen, så jag antar att det inte är skadligt. Eller också är det det, för han vill sälja mer.... Jag tycker i alla fall att det verkar funka mycket bra som rengöringsmetod.
 
Jag har hört att det på vissa håll är mycket kalk i varmvattnet och det kan korka igen ledningarna.
 
har man kalk i vattnet ska man ju ha salt i maskinen
 
fulingbusen skrev:
Jag har hört att det på vissa håll är mycket kalk i varmvattnet och det kan korka igen ledningarna.
Hur skulle det kunna vara mer kalk i varmvattnet än i kallvattnet? Var skulle den kalken komma från? Det är ju samma (kall)vatten som kommer in i huset. Uppvärmningen kan väl rimligen inte öka kalkhalten. Eller är jag korkad...
 
Problemet vi hade var avlagringar som satte sig i tankar och rör på inkommande vatten, det är ju ngn form av värmeväxling, det inkommande vattnet skulle värmas upp lite av det redan uppvärmda diskvattnet.
 
Alfredo skrev:
Hur skulle det kunna vara mer kalk i varmvattnet än i kallvattnet? Var skulle den kalken komma från? Det är ju samma (kall)vatten som kommer in i huset. Uppvärmningen kan väl rimligen inte öka kalkhalten. Eller är jag korkad...
Bra poäng, jag har ingen tanke bakom detta då det bara är ett påstående jag hört.

Edit: efter lite surfande så verkar det som att diskmaskinen inte värmer upp allt vatten den använder så om man inte har väldigt billigt varmvatten tjänar man inte på det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.